Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Zachodniopomorskie: Priorytety to SKM Szczecin i (być może) wojewódzki organizator transportu publicznego

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
02-01-2015
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Transport-Publiczny.pl

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Zachodniopomorskie: Priorytety to SKM Szczecin i (być może) wojewódzki organizator transportu publicznego
fot. Kolej77, sm42.pl.jpg
Zakup 20 pociągów i realizacja projektu szczecińskiej SKM – to główne priorytety transportowe władz woj. zachodniopomorskiego w rozpoczynającej się nowej kadencji samorządu. Niewykluczone także, że podjęte zostaną działania zmierzające do powołania wojewódzkiego organizatora transportu zbiorowego.

Rozpoczęcie nowej kadencji samorządu (2014-18) w dużej mierze zbiegło się z początkiem nowej unijnej perspektywy finansowej (2014-20). Jest to zatem podwójna okazja, by zapytać władze poszczególnych województw o priorytety działań w transporcie. Opublikowaliśmy już w tej materii stanowisko władz woj. lubuskiego i wielkopolskiego – dziś czas na woj. zachodniopomorskie. Podobnie jak w Gorzowie i Poznaniu, także w Szczecinie władze wojewódzkie chcą jeszcze silniej niż dotychczas stawiać na rozwój kolei.

Zakup 20 pociągów, modernizacja 10 składów

W perspektywie 2014-2020 władze woj. zachodniopomorskiego planują zrealizować następujące inwestycje z zaangażowaniem środków Regionalnego Programu Operacyjnego:
• Zakup ok. 20 elektrycznych zespołów trakcyjnych o różnej pojemności do obsługi ruchu regionalnego;
• Modernizację 10 używanych elektrycznych zespołów trakcyjnych serii EN57 odkupionych w 2014 roku od spółki Przewozy Regionalne;
• Modernizację linii kolejowej nr 210 na odcinku Szczecinek – Runowo Pomorskie;
• Poprawę przepustowości linii kolejowej nr 403 (Piła – Ulikowo) przez odbudowę mijanki w Tucznie Krajeńskim.

Władze woj. zachodniopomorskiego twierdząco odpowiadają na pytanie, czy intencją jest stopniowa zmiana przyzwyczajeń komunikacyjnych mieszkańców, poprzez wzrost roli transportu kolejowego jako „kręgosłupa komunikacyjnego” regionu – jednak tylko tam, gdzie będzie to opłacalne ekonomicznie.

Transport drogowy – tam, gdzie jest mało pasażerów

– Intencją samorządu województwa jest co najmniej utrzymanie liczby przewożonych pasażerów (zahamowanie tendencji spadkowej) przy jednoczesnym, stałym podnoszeniu jakości oferowanych usług. Sprzyjać temu będzie współpraca samorządów współpracujących w ramach Stowarzyszenia Szczecińskiego Obszaru Metropolitalnego (Województwo jest jednym z udziałowców), obejmująca m.in. budowę Szybkiej Kolei Miejskiej w Szczecinie oraz nowe przystanki integrujące cały transport publiczny na terenie Szczecina, począwszy od pociągów poprzez tramwaje, autobusy i rowery. Transport kolejowy powinien stanowić kręgosłup komunikacyjny województwa, należy jednak wziąć pod uwagę fakt, że sieć linii kolejowych nie pokrywa województwa w sposób równomierny, a część linii jest nieczynna lub znajduje się w stanie niepozwalającym na uruchomienie ruchu pasażerskiego. W związku z tym, pewną część przewozów w dalszym ciągu będzie musiał obsługiwać transport drogowy. Będzie on również odgrywał coraz większą rolę w obsłudze połączeń o najmniejszej ilości pasażerów, celem gospodarnego wykorzystania środków publicznych – czytamy w oświadczeniu, które przesłało nam biuro prasowe Urzędu Marszałkowskiego Woj. Zachodniopomorskiego.

Najkorzystniejszym rozwiązaniem – odrębny zarząd transportu publicznego

W kontekście projektu SKM Szczecin, planowane jest również tworzenie zintegrowanych węzłów przesiadkowych. – Węzły integracyjne powstaną przede wszystkim na terenie miasta Szczecina w lokalizacjach umożliwiających zbliżenie do siebie pociągów i komunikacji miejskiej, a jednocześnie będących popularnymi celami podróży – brzmi oświadczenie UMWZ.
Bardzo ciekawy fragment pisma z UMWZ dotyczy planowanych działań związanych z integracją rozkładów i systemów taryfowych pomiędzy poszczególnymi środkami transportu. Odpowiedź na to pytanie jest następująca: – Docelowo najkorzystniejszym rozwiązaniem wydaje się powołanie odrębnego zarządu transportu publicznego: podmiotu, który przejmie od zainteresowanych jednostek samorządu terytorialnego całość lub część obowiązków w zakresie organizowania transportu publicznego. Rozwiązanie takie pozwoliłoby zintegrować większość form transportu publicznego na obszarze województwa, tak pod względem rozkładu jazdy, jak i pod względem taryfowym, co byłoby najkorzystniejsze dla pasażerów.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Od września spore zmiany w szczecińskiej komunikacji miejskiej

Komunikacja

Od września spore zmiany w szczecińskiej komunikacji miejskiej

ZDiTM Szczecin 23 sierpnia 2024

SKM Szczecin. Ukończono budowę parkingów przy stacjach Załom i Trzebusz

Mobilność

Przy przystankach SKM Szczecin powstają węzły przesiadkowe

Mobilność

Szczecin: Bliżej nowych wiaduktów nad liniami kolejowymi?

Przestrzeń

Kraków może stworzyć coś lepszego niż metro. Ale budowę tuneli trzeba zacząć niezwłocznie

Komunikacja

Kraków może stworzyć coś lepszego niż metro. Ale budowę tuneli trzeba zacząć niezwłocznie

Maciej Rochel, Kamil Bieniek, Jakub Florczykiewicz 01 lipca 2024

Zobacz również:

Od września spore zmiany w szczecińskiej komunikacji miejskiej

Komunikacja

Od września spore zmiany w szczecińskiej komunikacji miejskiej

ZDiTM Szczecin 23 sierpnia 2024

SKM Szczecin. Ukończono budowę parkingów przy stacjach Załom i Trzebusz

Mobilność

Przy przystankach SKM Szczecin powstają węzły przesiadkowe

Mobilność

Szczecin: Bliżej nowych wiaduktów nad liniami kolejowymi?

Przestrzeń

Kraków może stworzyć coś lepszego niż metro. Ale budowę tuneli trzeba zacząć niezwłocznie

Komunikacja

Kraków może stworzyć coś lepszego niż metro. Ale budowę tuneli trzeba zacząć niezwłocznie

Maciej Rochel, Kamil Bieniek, Jakub Florczykiewicz 01 lipca 2024

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij