Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Opolskie: Rola kolei w systemie transportu będzie wzrastać

Dalej Wstecz
Autor:

Paweł Rydzyński

Data publikacji:
2015-01-09 15:18
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Transport-Publiczny.pl

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Opolskie: Rola kolei w systemie transportu będzie wzrastać
Autobus szynowy będący własnością Woj. Opolskiegofot. Marek Szpirko
Priorytety transportowe władz woj. opolskiego na najbliższe lata to m.in. prace inwestycyjne na kilku kluczowych liniach kolejowych w regionie, a także wdrożenie wspólnego biletu. Niewykluczone, że powołanie zostanie wojewódzki organizator transportu publicznego.

Jak informuje portal Transport-Publiczny.pl Violetta Ruszczewska, rzeczniczka Urzędu Marszałkowskiego Woj. Opolskiego, w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Opolskiego na lata 2014-2020 planowany jest m.in. kontrakt na dostawę kolejnych pojazdów szynowych oraz podniesienie parametrów prędkości i poziomu obsługi podróżnych w ramach modernizacji i rewitalizacji trzech tras kolejowych: Opole – Nysa, Opole – Kluczbork i Nysa – Brzeg.

Zaplanowane działania nie pozostawiają wątpliwości, że intencją władz woj. opolskiego jest dążenie do wzrostu znaczenia transportu kolejowego w obsłudze komunikacyjnej regionu. Potwierdza to Violetta Ruszczewska. – Dzięki dotychczasowym działaniom Zarządu Województwa Opolskiego ustabilizowała się sytuacja kolejowych połączeń pasażerskich. Poprawił się standard podróży, powstały nowe połączenia. Wymienić tu należy choćby reaktywację połączenia do Głuchołaz czy uruchomienie pociągów w bezpośrednich relacjach Nysa – Wrocław i Brzeg – Gliwice przez Nysę, Prudnik i Kędzierzyn Koźle. W innych relacjach wzbogacona została oferta przewozowa. W przyszłości główny nacisk stawiany będzie na rozwój transportu publicznego, poprawę standardu podróżowania oraz wzrost roli transportu kolejowego, zgodnie z założeniami przyjętego „Planu zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego dla województwa opolskiego” – mówi rzeczniczka UMWO.

Integracja autobusów z pociągami oraz dążenie do wspólnego biletu

Na Opolszczyźnie mają być w najbliższych latach prowadzone działania zmierzające do synchronizacji rozkładów jazdy pociągów i autobusów, władze województwa chcą również podjąć działania związane z integracją taryfową różnych podsystemów transportu publicznego. – Integracja rozkładów jazdy różnych środków transportu publicznego oraz wprowadzenie jednolitego systemu taryfowego jest zadaniem każdego organizatora publicznego transportu zbiorowego. Od 2017 r. marszałek województwa opolskiego będzie organizatorem na liniach kolejowych i autobusowych umieszczonych w „Planie transportowym”. Oznacza to, że będzie możliwość decydowania o rozkładzie jazdy pociągów i autobusów na liniach objętych użytecznością publiczną, co powinno zapewnić stopniową integrację. W wojewódzkim planie transportowym zapisano również dążenie do wprowadzenia wspólnego biletu, ale będzie to możliwe dopiero po wybraniu operatorów na poszczególnych liniach użyteczności publicznej – dodaje Violetta Ruszczewska.

W planach jest również tworzenie zintegrowanych węzłów przesiadkowych? Jak zauważa rzeczniczka UMWO, w wojewódzkim planie transportowym znajdują się zapisy dotyczące tworzenia w przyszłości zintegrowanych węzłów przystankowych w regionie. Kluczowymi dla rozwoju transportu miejscami są następujące ośrodki: Opole, Kluczbork, Namysłów, Kędzierzyn-Koźle, Strzelce Opolskie, Brzeg, Nysa i Olesno. – W tych miastach powinny w przyszłości powstać zintegrowane węzły przesiadkowe, które umożliwiać będą integrację połączeń autobusowych z kolejowymi – mówi Ruszczewska.

Niewykluczone jest powołanie wojewódzkiego organizatora transportu publicznego

Rzeczniczka dodaje również, że nie jest wykluczone, iż w perspektywie kilku lat powołany zostanie wojewódzki organizator transportu publicznego. – Wdrożenie zapisów planu transportowego będzie wymagało szerokiej współpracy wszystkich organizatorów publicznego transportu. W regionie, z uwagi na stosunkowo niewielki obszar województwa opolskiego, być może uda się w przyszłości powołać wspólnego operatora, co pomogłoby w scaleniu oferty, integrację taryfową i rozkładową, a tym samym efektywniejsze i szersze wykorzystanie transportu publicznego – zakończyła Violetta Ruszczewska.

* * *
Artykuł ten stanowi kontynuację naszego cyklu, w którym pytamy władze poszczególnych województw na temat głównych kierunków rozwoju transportu publicznego w nowej kadencji samorządowej (2014-18), której rozpoczęcie w dużej mierze pokryło się z rozpoczęciem nowej unijnej perspektywy finansowej (2014-20). Zapraszamy do zapoznania się z postulatami zgłoszonymi przez władze województw: 
Lubuskiego
Wielkopolskiego
Zachodniopomorskiego (którego władze też nie wykluczają powołania wojewódzkiego organizatora transportu publicznego)
Lubelskiego
Warmińsko-mazurskiego.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Podkarpackie. Kolej ma być pierwszą wśród równych

Komunikacja

Podkarpackie. Kolej ma być pierwszą wśród równych

Paweł Rydzyński 27 stycznia 2015

 

 

 

 

 

 

współpraca
Rynek Kolejowy Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS