Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Opolskie: Rola kolei w systemie transportu będzie wzrastać

Dalej Wstecz
Autor:

Paweł Rydzyński

Data publikacji:
2015-01-09 15:18
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Transport-Publiczny.pl

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Opolskie: Rola kolei w systemie transportu będzie wzrastać
Autobus szynowy będący własnością Woj. Opolskiegofot. Marek Szpirko
Priorytety transportowe władz woj. opolskiego na najbliższe lata to m.in. prace inwestycyjne na kilku kluczowych liniach kolejowych w regionie, a także wdrożenie wspólnego biletu. Niewykluczone, że powołanie zostanie wojewódzki organizator transportu publicznego.

Jak informuje portal Transport-Publiczny.pl Violetta Ruszczewska, rzeczniczka Urzędu Marszałkowskiego Woj. Opolskiego, w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Opolskiego na lata 2014-2020 planowany jest m.in. kontrakt na dostawę kolejnych pojazdów szynowych oraz podniesienie parametrów prędkości i poziomu obsługi podróżnych w ramach modernizacji i rewitalizacji trzech tras kolejowych: Opole – Nysa, Opole – Kluczbork i Nysa – Brzeg.

Zaplanowane działania nie pozostawiają wątpliwości, że intencją władz woj. opolskiego jest dążenie do wzrostu znaczenia transportu kolejowego w obsłudze komunikacyjnej regionu. Potwierdza to Violetta Ruszczewska. – Dzięki dotychczasowym działaniom Zarządu Województwa Opolskiego ustabilizowała się sytuacja kolejowych połączeń pasażerskich. Poprawił się standard podróży, powstały nowe połączenia. Wymienić tu należy choćby reaktywację połączenia do Głuchołaz czy uruchomienie pociągów w bezpośrednich relacjach Nysa – Wrocław i Brzeg – Gliwice przez Nysę, Prudnik i Kędzierzyn Koźle. W innych relacjach wzbogacona została oferta przewozowa. W przyszłości główny nacisk stawiany będzie na rozwój transportu publicznego, poprawę standardu podróżowania oraz wzrost roli transportu kolejowego, zgodnie z założeniami przyjętego „Planu zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego dla województwa opolskiego” – mówi rzeczniczka UMWO.

Integracja autobusów z pociągami oraz dążenie do wspólnego biletu

Na Opolszczyźnie mają być w najbliższych latach prowadzone działania zmierzające do synchronizacji rozkładów jazdy pociągów i autobusów, władze województwa chcą również podjąć działania związane z integracją taryfową różnych podsystemów transportu publicznego. – Integracja rozkładów jazdy różnych środków transportu publicznego oraz wprowadzenie jednolitego systemu taryfowego jest zadaniem każdego organizatora publicznego transportu zbiorowego. Od 2017 r. marszałek województwa opolskiego będzie organizatorem na liniach kolejowych i autobusowych umieszczonych w „Planie transportowym”. Oznacza to, że będzie możliwość decydowania o rozkładzie jazdy pociągów i autobusów na liniach objętych użytecznością publiczną, co powinno zapewnić stopniową integrację. W wojewódzkim planie transportowym zapisano również dążenie do wprowadzenia wspólnego biletu, ale będzie to możliwe dopiero po wybraniu operatorów na poszczególnych liniach użyteczności publicznej – dodaje Violetta Ruszczewska.

W planach jest również tworzenie zintegrowanych węzłów przesiadkowych? Jak zauważa rzeczniczka UMWO, w wojewódzkim planie transportowym znajdują się zapisy dotyczące tworzenia w przyszłości zintegrowanych węzłów przystankowych w regionie. Kluczowymi dla rozwoju transportu miejscami są następujące ośrodki: Opole, Kluczbork, Namysłów, Kędzierzyn-Koźle, Strzelce Opolskie, Brzeg, Nysa i Olesno. – W tych miastach powinny w przyszłości powstać zintegrowane węzły przesiadkowe, które umożliwiać będą integrację połączeń autobusowych z kolejowymi – mówi Ruszczewska.

Niewykluczone jest powołanie wojewódzkiego organizatora transportu publicznego

Rzeczniczka dodaje również, że nie jest wykluczone, iż w perspektywie kilku lat powołany zostanie wojewódzki organizator transportu publicznego. – Wdrożenie zapisów planu transportowego będzie wymagało szerokiej współpracy wszystkich organizatorów publicznego transportu. W regionie, z uwagi na stosunkowo niewielki obszar województwa opolskiego, być może uda się w przyszłości powołać wspólnego operatora, co pomogłoby w scaleniu oferty, integrację taryfową i rozkładową, a tym samym efektywniejsze i szersze wykorzystanie transportu publicznego – zakończyła Violetta Ruszczewska.

* * *
Artykuł ten stanowi kontynuację naszego cyklu, w którym pytamy władze poszczególnych województw na temat głównych kierunków rozwoju transportu publicznego w nowej kadencji samorządowej (2014-18), której rozpoczęcie w dużej mierze pokryło się z rozpoczęciem nowej unijnej perspektywy finansowej (2014-20). Zapraszamy do zapoznania się z postulatami zgłoszonymi przez władze województw: 
Lubuskiego
Wielkopolskiego
Zachodniopomorskiego (którego władze też nie wykluczają powołania wojewódzkiego organizatora transportu publicznego)
Lubelskiego
Warmińsko-mazurskiego.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Podkarpackie. Kolej ma być pierwszą wśród równych

Komunikacja

Podkarpackie. Kolej ma być pierwszą wśród równych

Paweł Rydzyński 27 stycznia 2015

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca
Rynek Kolejowy Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS