Władze Łodzi zamierzają zmienić oblicze położonej na obrzeżach centrum miasta ul. Tramwajowej. Jej centralny odcinek jest właśnie przebudowywany w ramach kontraktu na budowę podziemnego dworca Łódź Fabryczna. W planach są inwestycje na pozostałych fragmentach, tak by cała ulica mogła zostać odnowiona do września przyszłego roku. Najważniejszą zmianą ma być skierowanie na Tramwajową komunikacji miejskiej.
Przez szereg lat ulica, łącząca w układzie południkowym ruchliwe śródmiejskie ul. Narutowicza i Tuwima, była jedną z najgorszych dróg w mieście. Pokrycia masami bitumicznymi doczekała się jedynie część szerokości, na pozostałej króluje bruk, w wielu miejscach zbliżony standardem do tzw. "kocich łbów". Obrazu dopełniają wystające z nawierzchni pozostałości nieczynnych torów tramwajowych (przy ulicy mieści się dawna zajezdnia, obecnie Zakład Techniki łódzkiego MPK) oraz niesprawny system odwodnienia pod wiaduktem, który powodował częste zalewanie jezdni podczas silnych opadów.
W kwietniu zamknięto przejazd Tramwajową na odcinku centralnym. W ciągu prawie 4 miesięcy dawny wiadukt kolejowy nad ulicą został częściowo rozebrany. - Po zakończeniu rozbiórki pod obiektem zostanie poprowadzony tunel do stacji Łódź Fabryczna - mówi dyrektor łódzkiego Zarządu Dróg i Transportu Grzegorz Nita. Obecnie od wschodu tunel kończy się przed wiaduktem ul. Kopcińskiego, a z przeciwnej strony - na wylocie głowicy wschodniej budowanego podziemnego dworca. Rozbiórkę utrudnia konieczność ciągłego prowadzenia ruchu samochodów ciężarowych po części wiaduktu - górą poprowadzono główną drogę dojazdową na plac budowy dworca (
o szczegółach pisaliśmy tutaj).
Wiadukt zostanie potem odbudowany w nowym kształcie, już jako obiekt drogowy: będzie po nim biegła ulica Nowowęglowa, łącząca Nowotargową z Kopcińskiego. Niweleta jezdni ul. Tramwajowej pozostanie zbliżona do obecnej.
O ile odcinek bezpośrednio pod wiaduktem jest przebudowywany w ramach kontraktu dworcowego, na przebudowę pozostałych fragmentów ulicy (do ul. Narutowicza na północy i do Tuwima na południu) miasto zamierza dopiero ogłosić przetargi. - Kończymy prace projektowe. Nie znamy jeszcze kosztów przebudowy, ale środki na te odcinki są zabezpieczone w miejskiej kasie - twierdzi G. Nita.
Na odcinku południowym nie będzie większych zmian. Za to od skrzyżowania z dzisiejszą Węglową do Narutowicza zostaną poprowadzone tory tramwajowe. - Linia, o której mówimy, zapewni połączenie dworca Łódź Fabryczna z ul. Narutowicza poprzez wschodnie rejony Nowego Centrum Łodzi - zapowiada dyrektor ZDiT. Jakie linie pojadą Tramwajową? - Ponad rok przed uruchomieniem tego odcinka to za wcześnie, by mówić o konkretach - odpowiada dyrektor. Kwestia ta ma doczekać się szczegółowego rozwiązania w planie transportowym, którego wykonawca ma zostać wybrany w ogłoszonym już przetargu.
Ulica Tramwajowa zostanie otwarta dla ruchu 30 września przyszłego roku, wraz z dworcem Łódź Fabryczna.