Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Łódź: Szansa na przyjaźniejszy węzeł na Żabieńcu?

Dalej Wstecz
Autor:

Kasper Fiszer

Data publikacji:
2018-05-02 08:00
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Łódź: Szansa na przyjaźniejszy węzeł na Żabieńcu?
Tramwaj linii 5 na przystanku przy dworcu Łódź ŻabieniecFot. Kasper Fiszer
Część przystanków autobusowych i tramwajowych jest istotnie oddalona od peronów dworca kolejowego Łódź Żabieniec. Ten pełni zaś coraz większą rolę w obsłudze potoków wewnątrzmiejskich. Zarząd Dróg i Transportu przyznaje, że problem organizacji przestrzeni występuje, nie wskazuje jednak konkretnych rozwiązań, jakie mogłyby zostać wdrożone.

Zapowiedziana przez PKP Polskie Linie Kolejowe przebudowa stacji na łódzkim Żabieńcu ożywiła dyskusję dotyczącą organizacji przestrzennej węzła. W ostatnich latach dawny dworzec kolejowy, który dziś funkcjonuje w praktyce jako przystanek, nabiera na znaczeniu. Rosnąca rola Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej w obsłudze potoków miejskich i aglomeracyjnych oraz budowa w bezpośrednim sąsiedztwie peronów biurowca Zakładu Ubezpieczeń Społecznych sprawiły, że wymiana pasażerska bywa tam bardzo duża: Łódź Żabieniec stał się jednym z najważniejszych punktów na mapie kolei miejskiej.

Wzrost liczby podróżnych ujawnił problemy z integracją komunikacji

To dla dworca zupełnie nowa rola. Przez szereg lat niemal w ogóle nie był on wykorzystywany przez podróżujących w obrębie miasta czy nawet aglomeracji. Zatrzymywały się tam jedynie pociągi regionalne i nieliczne dalekobieżne, a ówczesna degradacja linii kutnowskiej i zawieszenie ruchu na trasie do Łowicza sprawiały, że pasażerów z roku na rok ubywało. Wraz z ponownym wzrostem liczby wsiadających tam do pociągów, zwłaszcza tych, którzy wysiądą z nich jeszcze na terenie Łodzi, ujawniły się jednak także problemy dotyczące skomunikowania kolei z tramwajami i autobusami.

Czas potrzebny na dojście na przystanek komunikacji miejskiej może bowiem obrócić wniwecz zysk wynikający z wykorzystania na części trasy szybszego środka transportu. Do przystanków tramwajowych – za wyjątkiem tego, z którego odjeżdża linia 5 – jest ok. 300 metrów, podczas gdy tory o rozstawie 1000 mm biegną po wiadukcie wzniesionym nad torami o standardowym prześwicie. Jeszcze trudniejsze są przesiadki na autobusy linii 81 i 89 – w ich przypadku trzeba przespacerować aż ok. pół kilometra.

Problem jest znany, a ZDiT chce współpracować z koleją

– Sprawa niewystarczającej integracji przestrzennej jest nam znana – przyznaje Tomasz Andrzejewski, rzecznik prasowy Zarządu Dróg i Transportu Urzędu Miasta Łodzi. – Jeśli PKP podczas modernizacji linii kolejowej chciałoby wprowadzić zmiany na dworcu Łódź-Żabieniec, jesteśmy otwarci na współpracę, aby lepiej skomunikować pociągi z komunikacją miejską – zapewnia przy tym przedstawiciel samorządu. Jak zaznacza przy tym nasz rozmówca, pasażerowie nie zgłaszają jednak Zarządowi większych uwag dotyczących oddalenia przystanków od peronów.

– Najwygodniejszy dojazd na dworzec zapewniają linie autobusowe kursujące po ul. Woronicza (78 i 96), które stanowią główne linie na tym terenie: zarówno łączą one z dworcem mieszkaniową część Teofilowa, jak i zapewniają dojazd od strony osiedli Wielkopolska i Bałuty-Centrum – tłumaczy. Tym niemniej dla wielu mieszkańców podstawowym środkiem transportu pozostaje tramwaj. Pracujący na Teofilowie Przemysłowym korzystają zaś głównie z linii, których przystanek jest znacznie oddalony od peronów kolejowych.



VII Kongres Kolejowy
 

Celem kongresu CITY MATTERS jest zgromadzenie w jednym miejscu przedstawicieli samorządów, miejskich aktywistów, polskich i zagranicznych ekspertów oraz przedsiębiorców aby móc dyskutować o przyszłości naszych miast.

Wspólnym mianownikiem tematycznym wydarzenia jest szeroko rozumiana jakość życia w mieście oraz promowanie rozwiązań technicznych i organizacyjnych wpływających na jej poprawę. Istotną funkcją kongresu jest umożliwianie osobom decydującym o kształcie polskich miast nawiązania kontaktu, wymiany poglądów i opinii.

Wśród zagadnień, jakie poruszymy będą m.in.: wspólne miasto, jakość powietrza, transport, polityka mieszkaniowa, zieleń miejska, miasto dla pieszych, placemaking oraz estetyka przestrzeni publicznych. Sprawdź program i zarejestruj się tutaj

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Adamczyk: Umowa na łódzki tunel zapewne we wrześniu

Komunikacja

Adamczyk: Umowa na łódzki tunel zapewne we wrześniu

Roman Czubiński 21 maja 2017

Co dalej z dworcem Łódź Żabieniec?

Przestrzeń

Co dalej z dworcem Łódź Żabieniec?

Kasper Fiszer 17 listopada 2016

Łódź: Przetarg na tunel średnicowy jednak w listopadzie

Przestrzeń

Łódź: Przetarg na tunel średnicowy jednak w listopadzie

Roman Czubiński 13 października 2016

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS