Minął już rok od otwarcia II linii metra, tymczasem schematy na stacjach I linii nadal nie uwzględniają tego faktu. Teraz ZTM ogłasza drugi przetarg – po kilku miesiącach od poprzedniego – na wymianę nieaktualnych schematów. Na pełną unifikację systemów informacji pasażerskiej przyjdzie jednak pasażerom poczekać.
Na II linii metra ZTM wdrożył nowy system oznaczeń, którego założenia opracowała firma ILF. Wyróżnia się m.in. białymi, podświetlanymi tablicami, numeracją wyjść czy schematami sieci komunikacyjnej. Jednym z powodów zmiany są problemy z charakterystycznym systemem informacji pasażerskiej na I linii, który został opracowany jeszcze w latach 80. przez Ryszarda Bojara i Romana Duszka. Zachowali oni pełnię praw autorskich (w PRL-u nikt kwestią przekazywania praw zbytnio się nie przejmował), co utrudnia aktualizację treści.
Jeszcze przed startem II linii ZTM
zapowiadał unifikację treści zgodnie z systemem przyjętym dla nowej linii. Skończyło się jedynie na stacji Świętokrzyska, gdzie w dodatku zastosowano „
bieda wersję” bez podświetleń (naklejono nowe naklejki na istniejące, czasem zużyte już nośniki). Schematy na wszystkich pozostałych stacjach I linii nawet nie uwzględniają faktu otwarcia II linii.
ZTM
ogłosił w listopadzie zeszłego roku przetarg na wymianę schematów linii i okolic przystanków na wszystkich stacjach oraz ujednolicenie treści na Młocinach (na więcej organizator pieniędzy nie miał). Wymiany nie udało się jednak przeprowadzić w założonym, dosyć napiętym terminie (do połowy grudnia 2015 r.). – Z uwagi na fakt, że przedłużyły się procedury wyboru wykonawcy w ramach PZP, wybrany wykonawca ostatecznie nie podjął się realizacji zadania w terminie – odstąpił od podpisania umowy – mówi Igor Krajnow, rzecznik prasowy ZTM-u.
Teraz organizator ponawia postępowanie – w podobnym zakresie. W sumie wydrukowanych zostanie 1143 tablic. Pojawi się 155 nowych ramek zatrzaskowych (typu aluklik) do umieszczenia schematów. Również w tym przypadku nie pojawią się podświetlone tablice, gdyż nowe informacje mają zostać naklejone na istniejące nośniki. Oferty można składać do 24 marca br., a decydującym kryterium jest cena (90%). Pozostałe punkty można dostać za wydłużenie okresu rękojmi ponad 36 miesięcy. Termin wykonania określono na 60 dni od podpisania umowy.
W dalszym ciągu też ZTM
nie poprawił błędów w systemie informacji pasażerskiej na stacjach II linii. Zadecydowały o tym m.in. względy finansowe. Nie ruszył jeszcze przetarg, który miał zostać rozpisany "
w ciągu kilku tygodni".