Częstochowa po raz drugi podchodzi do tematu roweru publicznego. Trwa przetarg na dostawę i uruchomienie systemu. Wcześniej na przeszkodzie stanął konflikt uczestników przetargu.
Miejski Zarząd Dróg i Transportu w Częstochowie – organizator systemu roweru publicznego – po raz drugi rozpisał przetarg na dostawę elementów składowych systemu Częstochowskiego Roweru Miejskiego z instalacją, uruchomieniem wraz z zakupem i montażem stojaków rowerowych. Wcześniejsze postępowanie zostało unieważnione przez MZDiT z powodu konfliktu uczestników.
Częstochowski Rower MiejskiJak już wcześniej
pisaliśmy na łamach serwisu transport-publiczny.pl, Częstochowa chce dołączyć do miast oferujących rower publiczny. System wedle założeń z 2016 roku miał być oparty na 150 rowerach zagnieżdżonych w 20 stacjach i budowany przez dwa lata. Z czasem do systemu mogły być dopuszczane podmioty prywatne na zasadzie dołączania kolejnych modułów.
Pierwotnie pierwszych dwadzieścia minut miało być nieodpłatne za użyczenie jednego roweru. Opłata miała być naliczana od przekroczonych 20 minut i do jednej godziny użytkownik opłaciłby 2 zł, za kolejną już 6 zł, a trzecia godzina 10, a każda następna 14 zł. W ostatniej chwili radni zmienili cennik przedłużając okres nieodpłatnego wypożyczenia do 30 minut, co było jedną z przyczyn unieważnienia pierwszego przetargu.
Starcie tytanówO 4-letnią umowę starały się dwa podmioty – Nextbike i BikeU.
Już w trakcie postępowania Nextbike zarzucił Miejskiemu Zarządowi Dróg i Transportu preferowanie konkurenta, co udowadniać miał zapis w specyfikacji przetargowej preferującej stojaki ze stali nierdzewnej, a to – zdaniem przedstawiciela Nextbike – miało być domeną infrastruktury stosowanej przez BikeU. Dodatkowo MZDiT nie zezwolił na zmianę tego materiału, ale firmie BikeU pozwolił na stosowanie innego, niż w SWIZ nadkoli.
Oferty obu uczestników otwarto, obie przekraczały budżet zamawiającego, ale ten wykluczył ofertę Nextbike z powodu wpłacenia wadium przez niewłaściwą zdaniem MZDiT osobę. KIO nakazała przywrócenie oferty Nextbike do puli ofert rozpatrywanych, co z kolei zaskarżył BikeU. Sprawa miała trafić do sądu, ale jako, że czas biegł i zbliżał się koniec potencjalnego sezonu 2017 r.,
MZDiT zdecydował się unieważnić cały przetarg tłumacząc się tym, że umowa będąca jego częścią zakładała zapłatę za cały 2017 rok podczas, gdy po zakończeniu wszystkich postępowań rower publiczny działałby przez... miesiąc. Do tego doszła wspomniana zmiana cennika, którego ostateczna wersja różniła się od tej w SIWZ. Tą decyzję również próbowano podważyć.
Podejście drugieObecnie trwa nowe postępowanie przetargowe. Tym razem przewiduje się umowę trzyletnią, ale z poprzedzającym ją okresem promocyjnym obejmującym 15 dni w bieżącym jeszcze roku.
System ma składać się ze 185 rowerów rozmieszczonych w 20 stacjach dokujących rozlokowanych na terenie miasta oraz 300 elektrozamków (po 15 na stację). MZDiT zastrzega sobie prawo zamówienia uzupełniającego (opcja) o kolejnych 95 rowerów, 10 stacji i 150 elektrozamków.
Zamówienie realizowane będzie trzyetapowo. W ramach pierwszego wykonawca dostarczy komplet stacji i 90 rowerów, które zostaną uruchomione w ramach akcji promocyjnej na 10 stacjach (9 rowerów na stację), co nastąpi najpóźniej 30 listopada, zaś pozostałe rowery dowiezie do końca miesiąca, już bez uruchomienia. Wraz z tymi elementami trzeba będzie przygotować i uruchomić centrum nadzoru oraz aplikacje klienckie (w tym mobilną), a także umożliwić już rejestrację użytkowników.
Etap drugi przewiduje uruchomienie całego systemu od 1 kwietnia 2018 roku. Z kolei etap trzeci zakłada przygotowanie wyceny elementów składowych zamówienia opcjonalnego, które będzie mogło być złożone najpóźniej 31 grudnia 2018 r.
Ogólny zarys systemuUżytkownicy systemu będą mogli korzystać z aplikacji statycznej zagnieżdżonej w stronie internetowej oraz mobilnej przeznaczonej na smartfony pod kontrolą systemów Android oraz iOS. Stojaki wykonawca będzie musiał uzgodnić z estetykiem miejskim i konserwatorem zabytków.
Rowery muszą mieć charakter miejski – kierownica nad siodłem, na niej kosz. Hamulce rolkowe lub bębnowe. Nadkola z aluminium, kompozytu lub tworzywa sztucznego, zaś tylne musi też osłaniać boki. Dopuszcza się stosowanie nośników reklamowych o powierzchni do 0,2m². Koła muszą mieć rozmiar 26”x1,5-1,75 oparte na piastach z dynamo (przód) i 7-stopniową przekładnią (tył). Rower o masie do 26 kg musi być w kolorze zielonym RAL 6018.
Stacje wykonane ze stali szlachetnej i stali nierdzewnej wyposażone będą w 1 terminal każda, a ich ustawienie musi umożliwiać komfortowe wypożyczenie i zwrot. Terminal z ekranem kolorowym min.7” i podziałce 800x480 muszą umożliwiać nie tylko proces wypożyczenia, ale i rejestracji oraz obsługi konta.
Oferty należy składać do MZDiT do 2 października br., a ich otwarcie nastąpi tego samego dnia o godzinie 10:00.