Partnerzy serwisu:
Mobilność

Częstochowa dołączy do miast z rowerem miejskim

Dalej Wstecz
Autor:

Dominik Wójcik

Data publikacji:
2016-11-23 12:00
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Częstochowa dołączy do miast z rowerem miejskim
Częstochowafot. Dominik Wójcik
Częstochowa zbuduje system roweru miejskiego oparty początkowo na 150 jednośladach zadokowanych w 20 stacjach. Koordynatorzy projektu rozważają poszerzenie oferty o pojazdy specjalistyczne oraz udział partnerów prywatnych w systemie.

Częstochowski Urząd Miasta przystąpił do budowy systemu roweru miejskiego. Całość ma być oparta na 20 stacjach dokujących wyposażonych łącznie w około 150 rowerów. Za ideę realizacji tego zadania podaje się chęć promocji komunikacji rowerowej, jako alternatywnego i ekologicznego środka transportu dla mieszkańców oraz turystów. Jako element tej promocji wskazywane są wytyczane w ostatnim czasie dyskusyjnej jakości nowe drogi rowerowe oraz pasy wydzielone z jezdni. Dodatkowo infrastrukturę rowerową przewidziano przy okazji projektowania intermodalnych dworców przesiadkowych w centrum Częstochowy, gdzie mają powstać zadaszone wielostanowiskowe parkingi rowerowe wraz z drogami prowadzącymi do nich z najbliższej okolicy. Sam system postulowany był przez radnych miasta i część środowiska rowerowego aktywnie działającego na terenie miasta.

Dwuletnia budowa

Całkowity koszt budowy systemu określono na 4,5 mln złotych, które zabezpieczono w kolejnych budżetach gminy w ramach Wieloletniej Prognozy Finansowej. Przetarg na budowę i zarządzanie systemem ma zostać rozpisany w tym roku, a uruchomienie systemu przewidziano na wiosnę 2017 roku. To pierwszy etap inwestycji, którego realizacja pochłonie 3,5 mln zł. Doprowadzenie systemu do stanu finalnego przewidziano na rok 2018, w którym na ten cel przewidziano wydatki w kwocie 1 mln zł.

Uruchomienie systemu powierzono Miejskiemu Zarządowi Dróg i Transportu w Częstochowie, który niebawem ma przystąpić do wyłonienia wykonawcy i podmiotu realizującego obsługę systemu. Jednocześnie ma zostać ustalony system identyfikacji wizualnej systemu.

Rowery uniwersalne i nie tylko

Pomysłodawcy systemu zakładają, że w przyszłości system będzie mógł być uzupełniany o kolejne stacje organizowane i sponsorowane przez instytucje oraz podmioty prywatne pod warunkiem pełnej kompatybilności ich modułów z istniejącymi już miejskimi elementami systemu.

Kwestię lokalizacji stacji na terenie miasta ustala właśnie ze środowiskami rowerowymi częstochowski oficer rowerowy Łukasz Kot. Zapytaliśmy go o zakres usługi oferowanej przez planowany system:

- Początkowo przewidywaliśmy wyposażenie stacji w rowery uniwersalne, jednak obserwując inne miasta posiadające już takie systemy zauważyliśmy, że niemal w każdym z nich uzupełniono ofertę o rowery towarowe oraz o rowery dostosowane do przewozu dzieci. W związku z tym również bierzemy pod uwagę takie rozwiązanie, jednak decyzje co do tej materii jeszcze nie zapadły – wyjaśnił.

Rower dla każdego

Założeniem systemu jest szeroka jego dostępność warunkowana niskim kosztem wynajęcia roweru. Jak podkreślają urzędnicy, to mają być kwestie złotówkowe, a ponadto może być tak, że kilkanaście pierwszych minut (w rozważaniach pojawiło się nawet pół godziny) ma być nieodpłatnych, co ma wystarczyć do pobrania roweru z jednej stacji i przejazd do kolejnej. Ten sposób taryfikacji można będzie wykorzystać do nieodpłatnego przejechania przez cały obszar funkcjonowania systemu poprzez wymianę roweru na stacjach pośrednich – na przykład przez zadokowanie i pobranie tego samego roweru celem wyzerowania licznika.

Szczegóły będą znane przed końcem roku. Co ciekawe, inwestycja będzie prowadzona mimo negatywnej rekomendacji firmy StarITS, która przeprowadziła badanie preferencji komunikacyjnych Częstochowian i na podstawie zgromadzonych danych uznała, że na rower miejski, jako taki, jest w tym mieście jeszcze za wcześnie w zamian rekomendując promowanie idei roweru służbowego w firmach i instytucjach.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Marrakesz. Medina Bike, czyli pierwszy bike-sharing w Afryce

Komunikacja

Marrakesz. Medina Bike, czyli pierwszy bike-sharing w Afryce

Jakub Dybalski 15 listopada 2016

Krakowski rower publiczny IV generacji

Przestrzeń

Krakowski rower publiczny IV generacji

Martyn Janduła 26 października 2016

Białystok. Kto będzie nowym operatorem BiKeRa?

Komunikacja

Białystok. Kto będzie nowym operatorem BiKeRa?

Rafał Stawecki 07 października 2016

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5