Chaos urbanistyczny utrudnia rozwój infrastruktury - Transport Publiczny
 
Partnerzy serwisu:
Felietony i komentarze

Chaos urbanistyczny utrudnia rozwój infrastruktury

Dalej Wstecz
zdjęcie autora

Paweł Wrabec

szef portali „RynekInfrastruktury.pl”, „Transport-Publiczny.pl” i „Rynek-Kolejowy.pl”.

Data publikacji:
2014-07-08 12:02
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Chaos urbanistyczny utrudnia rozwój infrastruktury
fot. Lilly M, lic. GNU, CC BY-SA 2.5
Dezurbanizacja to nie tylko dużo wyższe koszty budowy i eksploatacji infrastruktury. Z powodu chaotycznej i rozproszonej rozbudowy nie rozwija się transport publiczny.



„Absurdalne rozmiary terenów przeznaczonych pod zabudowę przez gminy wymagałyby wzrostu ludności Polski do 60 mln obywateli, a zobowiązania finansowe gmin z tym związane, wynikające z obowiązku wykupu pod zaplanowane drogi, przekroczyły według wiarygodnych szacunków 100 mld zł.” Problem tym, że „ wiele gmin ponosi lub będzie ponosić koszty wykupu gruntów oraz budowy infrastruktury technicznej na terenach, które nigdy nie będą zabudowane”.

Powyższy cytat nie znalazł się na pierwszej stronie ogólnopolskiej gazety, chociaż ze względu na przytaczane tam liczby, z całą pewnością na to zasługuje. Zaczerpnąłem go z raportu na temat ekonomicznych i społecznych strat wynikających z niekontrolowanej urbanizacji w Polsce, który Kongres Budownictwa wraz z Fundacją Rozwoju Demokracji Lokalnej zaprezentowały na początku ubiegłego tygodnia w Sejmie. Mimo że nie został zauważony przez mas media, ale za to został omówiony szeroko przez portale „RynekInfrastruktury.pl” i „Transport-Publiczny.pl”.

Wprawdzie głównym adresatem raportu są politycy, ale powinien się z nim zapoznać każdy, kto zajmuje się w sposób profesjonalny infrastrukturą. Bo panujący nieład urbanistyczny, brak racjonalnej polityki przestrzennej oraz praktyka doraźnego inwestowania na podstawie decyzji administracyjnych doprowadziła do chaotycznej rozbudowy miast. A chaotyczna i rozproszona zabudowa oznacza wyższe koszty budowy i eksploatacji sieci kanalizacyjnych, wodociągowych, gazowych, ciepłowniczych, energetycznych, telekomunikacyjnych, drogowych i oświetleniowych.

Rozproszona zabudowa ogranicza możliwości wykorzystania transportu publicznego - więcej osób zamiast jechać autobusem lub pociągiem wybiera własny samochód. Trudno więc nie zgodzić się z autorami opracowania, którzy twierdzą, że za ekonomicznymi problemami transportu zbiorowego kryje się dezurbanizacja kraju.


Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Łódź: Pierwszy wielopoziomowy parking powstanie w ciągu 5 lat

Przestrzeń

Łódź: Pierwszy wielopoziomowy parking powstanie w ciągu 5 lat

Roman Czubiński 28 stycznia 2016

USA. Jak usunąć rowerzystę z drogi? Niech usunie się sam

Mobilność

USA. Jak usunąć rowerzystę z drogi? Niech usunie się sam

Jakub Dybalski 29 stycznia 2016

Wrocław: Kolejna ulica w centrum dla pieszych. A tramwaje?

Przestrzeń

Wrocław: Kolejna ulica w centrum dla pieszych. A tramwaje?

Bartosz Józefiak 29 stycznia 2016

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS