Przedmiotem przetargu była
modernizacja trasy tramwajowej od pętli Niebuszewo do pl. Żołnierza Polskiego w ciągu Asnyka, Kołłątaja i al. Wyzwolenia oraz w ciągu pl. Żołnierza Polskiego, Matejki, Piłsudskiego do pl. Rodła. Cały remontowany odcinek to ok. 8 km toru pojedynczego. Urząd miasta podkreśla, że ZUE to dobrze znany w Szczecinie wykonawca.
Torowa rewolucja
Jak czytamy, przebudowa to jedna z największych inwestycji w mieście, a z pewnością najbardziej skomplikowane logistycznie zadanie realizowane w Szczecinie. Projekt przebudowy torowiska wraz z siecią trakcyjną w ciągu al. Niepodległości – pl. Żołnierza Polskiego - Matejki – al. Wyzwolenia – pl. Rodła - Rondo Giedroycia – Dworzec Niebuszewo zakłada poprawę infrastruktury tramwajowej na łącznym odcinku około kilometrów toru pojedynczego, ale także kompleksowo odpowie na potrzeby pasażerów komunikacji miejskiej, pieszych, rowerzystów i kierowców. Zadanie jest skomplikowane i wymagające, zostanie podzielone na kilka etapów. W styczniu rozpocznie się pierwszy z nich i będzie realizowany odcinkowo w rejonie Dworca Niebuszewo oraz Placu Żołnierza. Trwają ostatnie prace przy projektowaniu optymalnych rozwiązań przy czasowych organizacjach ruchu. Utrudnień w tak newralgicznych punktach uniknąć się nie da, chodzi jednak o to, żeby uciążliwość dla mieszkańców – pasażerów komunikacji miejskiej oraz kierowców była jak najmniejsza – tłumaczy magistrat.
Zakres robót obejmuje:
- przebudowę torowiska w al. Niepodległości oraz al. Wyzwolenia do Ronda Giedroycia,
- przebudowę torowiska w ciągu ul. Kołłątaja, ul. Asnyka,
- przebudowę pętli Dworzec Niebuszewo,
- przebudowę torowiska w ciągu pl. Żołnierza Polskiego, ul. Matejki i ul. Piłsudskiego,
- przebudowę placu Rodła i placu Żołnierza Polskiego,
- przebudowa torowiska wraz z siecią trakcyjną w pasie rozdziału na odcinkach wydzielonych oraz przebudowa całej ulicy na odcinkach torowiska wbudowanego w jezdnię (łącznie ok. 8034 mtp),
- nadanie priorytetu dla komunikacji miejskiej na całym odcinku poprzez wykonanie pasów autobusowo – tramwajowych,
- budowę przystanków „wiedeńskich” tramwajowych/przebudowę peronów przystankowych,
- integracja przestanków autobusowych i tramwajowych,
- ułatwienie przesiadek, poprawa komfortu obsługi pasażerów,
- budowę wydzielonych miejsc postojowych,
- budowę pasów rowerowych,
- przebudowę chodników oraz zjazdów,
- przebudowę sieci trakcyjnej,
- przebudowę oświetlenia ulicznego,
- przebudowę sygnalizacji świetlnej wraz ze zmianą organizacji ruchu.
W praktyce budują od podstaw
Jak podkreśla ZUE, w przypadku tego projektu modernizacja torowiska oznacza w praktyce zbudowanie go od podstaw. W trakcie modernizacji zmianie ulegnie geometria torów, a także układ pętli w okolicach Dworca Niebuszewo. Dobudowane zostaną także dodatkowe dwukierunkowe relacje skrętne na pl. Żołnierza Polskiego oraz na pl. Rodła, gdzie dodatkowo wydzielony zostanie prawoskręt dla tramwajów skręcających z al. Wyzwolenia w ul. Piłsudskiego. Ponadto na odcinku od Hotelu Dana do Dworca Niebuszewo zostaną zbudowane od nowe jezdnie i chodniki, łącznie z kompletną infrastrukturą rowerową. Powstaną nowe przystanki (np. na wysokości Hanza Tower), a część dotychczasowych zostanie przeniesiona w nowe miejsca.
- Zgodnie z przyjętą strategią działania sukcesywnie powiększamy portfel zamówień z segmentu miejskiego. Cieszę się, że Tramwaje Szczecińskie po raz kolejny zaufały nam powierzając realizację tak strategicznego z punktu widzenia komunikacji w mieście projektu. W tej chwili realizujemy w Szczecinie przebudowę torowisk na ul. Wyszyńskiego przed mostem Długim, zaś niedawno zakończyła się wykonana przez ZUE przebudowa torowisk na pl. Szarych Szeregów i ul. Piłsudskiego. Wcześniej ZUE zbudowało od podstaw torowisko wzdłuż al. Piastów oraz zmodernizowało zajezdnię Pogodno. Portfel zamówień Grupy ZUE po podpisaniu umowy opiewa obecnie na ok. 1,6 mld zł – powiedział Wiesław Nowak, prezes ZUE cytowany w komunikacie.