Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Szczecin: Unowocześnienie floty tramwajowej dużym wyzwaniem. Trzeba przyspieszyć

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
06-05-2025
Ostatnia modyfikacja:
06-05-2025
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Szczecin: Unowocześnienie floty tramwajowej dużym wyzwaniem. Trzeba przyspieszyć
fot. JR
Wiceprezydent Szczecina Łukasz Kadłubowski mówi nam, że miasto musi jak najszybciej pozbyć się wysokopodłogowego taboru tramwajowego i regularnie kupować po… 2 czy 4 nowe tramwaje. Samorząd wciąż liczy na środki z KPO i zapowiada naprawę główną Swingów z PES-y. Co z zakupami tramwajów używanych?

W ubiegłym roku dowiedzieliśmy się, że Tramwaje Szczecińskie chciałyby zakupić kolejne używane tramwaje z Berlina, tym razem niskopodłogowe wagony GT6, które stopniowo będą wycofywane przez berlińskiego przewoźnika, spółkę BVG. Od tego momentu minęło już trochę czasu, dlatego sprawdzamy, co dzieje się w tym temacie.

Rozmów na razie nie ma. Było wstępne zapytanie do Berlina

O tym jak wygląda sytuacja z potencjalnymi zakupami używanych wozów rozmawiamy z wiceprezydentem Szczecina odpowiedzialnym za komunikację miejską, Łukaszem Kadłubowskim.

– Z logicznego punktu widzenia jest to jak najbardziej zasadny zakup, jeżeli oczywiście stan techniczny, czy wiek tych używanych tramwajów, jakie moglibyśmy zakupić będzie dobry. Nasze realia wskazują na to, że powinniśmy przyspieszyć z wymianą naszego taboru tramwajowego. My w Szczecinie mamy ponad 40-letnie Tatry, które nie są niskopodłogowe, nie są dwukierunkowe i które rzeczywiście wymagają już wymiany. W międzyczasie na szczęście udało nam się doprowadzić do takiej sytuacji, że skorzystaliśmy z prawa opcji i te 8 tramwajów dodatkowe (z umowy z Modertransem - przyp. red.) postanowiliśmy zakupić, co też ma niewątpliwy wpływ na to, jakie dalsze działania będziemy podejmować – mówić nam Kadłubowski.

Wiceprezydent przyznaje, że w listopadzie ubiegłego roku Tramwaje Szczecińskie wystosowały niewiążące zapytanie do BVG o to, jaki tabor będzie wycofywany przez niemieckiego przewoźnika. W odpowiedzi TS uzyskały nie tylko informacje o modelach, ale również o planowanym harmonogramie wycofywania starszego taboru.

– Dzisiaj te rozmowy nie trwają, my oczywiście przyglądamy się sytuacji, możliwościom, ale dzisiaj jakiejkolwiek oferty wiążącej nie ma na stole. Jeżeli jakaś oferta tych używanych pojazdów się pojawi i ona będzie pod względem cenowym, stanu technicznego opłacalna dla nas, to my na pewno będziemy rozważali możliwość zakupu, a przy dobrych warunkach z niej po prostu skorzystamy, choć zależy to od tych czynników wspomnianych wcześniej. – wskazuje Kadłubowski.

W pierwszej kolejności nowo zakupione wagony - zarówno fabrycznie nowe z Modertransu jak i potencjalne używane miałyby zastąpić Tatry T6. Tramwaje Szczecińskie użytkują obecnie 23 składy złożone z tych pojazdów. Wiceprezydent zapewnia też, że miasto oraz Tramwaje Szczecińskie przyglądają się całemu rynkowi tramwajów używanych, co niejako odpowiada na pytanie o to, czy do Szczecina mogłyby trafić wozy nie tylko z Berlina, ale również z Magdeburga czy Rostocku, które również (podobnie jak stolica Niemiec) dokonują modernizacji i odmłodzenia swojej floty tramwajowej.

– Zakupy używanych wozów z Niemiec to też nic nowego - korzystało już z tego wiele miast polskich, ale i europejskich. My sami także - wspomniane przeze mnie Tatry jeździły przecież oryginalnie w Berlinie – kończy ten wątek Łukasz Kadłubowski.

Wymiana taboru musi przyspieszyć. Swingi do naprawy głównej

– W mojej ocenie musimy jak najszybciej zrezygnować z wysokopodłogowego taboru. Dzisiaj mamy około 200 tramwajów w Szczecinie w różnym, przeważnie starym wieku i modernizacja i odmładzanie tej floty też jest pewnego rodzaju wyzwaniem, które przed nami stoi. Już nawet te Swingi, które każdy w Szczecinie określa najnowszymi, a które dotarły do nas w latach 2011-2012, już wymagają pierwszych modernizacji i nakłady finansowe, które będziemy musieli poczynić na przestrzeni następnych 3 lat, żeby te 28 tramwajów wyremontować, to będzie około 60 mln złotych. To też jest wyzwanie, przed którym musimy stanąć – zauważa wiceprezydent nadzorujący komunikację miejską.

Modernizacja Swingów ma być zlecana na zewnątrz w ramach przetargu, choć w tym momencie trudno jeszcze określić, kiedy miałoby to zostać zrealizowane.

Kadłubowski przekazał nam również, że w ciągu 6 najbliższych lat (do 2031 roku) Tramwaje Szczecińskie powinny dokonać napraw i modernizacji obecnego taboru za kwotę przekraczają 130 mln złotych. Oczywiście połowę z tego mają kosztować naprawy główne wspomnianych Swingów, natomiast poza tym w ramach usprawnień założono też np. montaż klimatyzacji w czterech jednokierunkowych Moderusach Beta, zakupionych w ubiegłych latach.

Utrzymać poziom zakupu nowego taboru na poziomie… 2 czy 4 tramwajów rocznie

Wiceprezydent Szczecina zadeklarował, że miasto musi utrzymać poziom zakupów nowego taboru, co jego zdaniem powinno oznaczać, że każdego roku miasto powinno kupować… 2 czy 4 sztuki nowych tramwajów, a więc de facto kontynuować politykę z poprzednich lat. Przypomnijmy, że Tramwaje Szczecińskie kupowały w ten sposób Moderusy Beta w podziale na kilka postępowań, w których nie startował nikt poza Modertransem.

– Ja nie mówię, że to będą liczby tak jak w tym roku, a więc 12 fabrycznie tramwajów, ale żeby cyklicznie każdego roku może 2 czy 4 sztuki tramwajów kupować, ale też remontować to, co mamy. Bo w kontekście nawet planowanych przyszłej rozbudowy naszej sieci tramwajowej to zapotrzebowanie na dodatkowe tramwaje będzie coraz większe – mówi Kadłubowski.

W związku z tym zapytaliśmy wiceprezydenta, w jaki sposób miasto chce pozyskać kolejne nowe tramwaje - czy będzie to realizowane przez kolejne małe postępowania na kilka wozów, czy też Szczecin ogłosi duży przetarg z kilkoma opcjami bądź rozłożeniem dostaw w czasie, co powinno wpłynąć na korzystniejszą cenę oraz na większe zainteresowanie przetargiem.

– My w pierwszej kolejności skupimy się na odbiorach i wprowadzeniu do użytku nowych tramwajów z Modertransu. Pierwsze tramwaje z tej dwunastki mają się u nas pojawić już na przełomie tego i przyszłego roku, a kolejne mają docierać do czerwca przyszłego roku. W związku z tym ja zakładam, że pewnego rodzaju fundusz na zakup następnych nowych tramwajów musimy sobie zagwarantować w budżecie na rok 2027 lub 2028, bo przyjmując nawet te ceny, które dzisiaj mamy, to jest zakup jednego tramwaju to jest około 14 milionów złotych, no to mówimy o naprawdę dużych środkach. Dodajmy do tego też konieczność wymiany floty autobusowej. Aktualnie zakup jednego autobusu, w zależności o jakim napędzie mówimy, no to są to kwoty od 2 milionów złotych, do nawet 4 mln w przypadku autobusów zasilanych wodorem. Dlatego modernizacja całej floty i tramwajowej i autobusowej będzie naprawdę dużym wyzwaniem – informuje nasz rozmówca i dodaje, że kolejne decyzje będą mogły być podejmowane po odbiorze 12 Moderusów i wycofania kilkunastu składów Tatr T6.

 – Wtedy odpowiemy sobie na pytanie, w jaki sposób będziemy kolejne zamówienia składali, bo na przestrzeni lat może też się pojawić albo zmiana finansowania samorządu, która stworzy nowe możliwości finansowe i da nam większe możliwości w zakresie kupowania “za swoje”, albo pojawią się też programy unijne lub inne programy zewnętrzne. Zakładam też, że pod koniec okresu wydatkowania i rozliczenia KPO mogą się zwolnić jakieś środki i nagle okaże się, że zakup tych 8 dodatkowych tramwajów z Modertransu będzie finansowany w 100% z KPO, czyli jednak CUPT znajdzie dodatkowe środki, żeby refinansować na ten wydatek i to też da nam przestrzeń do tego, żeby w ramach tych środków, które dzisiaj wydaliśmy na tramwaje z opcji, żeby może spróbować zakupić 8 następnych tramwajów, już wtedy oczywiście w ramach osobnego przetargu. Na dzisiaj jest jednak trochę za szybko, żeby podejmować jakiekolwiek decyzje – tłumaczy Kadłubowski.

Czekanie na KPO

Kończąc wątek zakupu taboru tramwajowego - nowego oraz używanego, przedstawiciel władz miasta mówi, że jak na razie priorytetem dla Szczecina był zakup… 12 fabrycznie nowych tramwajów z Modertransu, co też się udało – Będzie to dość duży skok jakościowy i największy jednorazowy zakup tramwajów od wielu lat. Nie pozwoli nam to wycofać oczywiście wszystkich tych wysokopodłogowych tramwajów, ale będziemy na przestrzeni lat dążyli do tego, żeby ten tabor się zmieniał i rzeczywiście sukcesywnie był wymieniany. Na przestrzeni ostatnich lat nie mieliśmy tak ogromnego wydatku, jeżeli chodzi o zakup taboru tramwajowego w Szczecinie, odkąd ja sięgam pamięcią, bo to ponad 181 milionów złotych.

Miasto czeka też ciągle na rozstrzygnięcie konkursu na środki z KPO na tramwaje, które do tej pory nie zostały jeszcze w pełni rozdysponowane, a Szczecin jest jednym z tych potencjalnych beneficjentów, którzy znaleźli się na liście rezerwowej całego naboru. Przy tym wątku wiceprezydent Kadłubowski przekazał nam ważną informację.

– Jeżeli będziemy mieli tą pozytywną informację co do dofinansowania w kwocie 30, 50, może 80 milionów złotych z KPO, to będę chciał, żeby te środki już wydane na nowe tramwaje zostały zatrzymane w spółce Tramwaje Szczecińskie i służyły temu, żeby kupować następne tramwaje dla przewoźnika – zapewnia samorządowiec.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Tramwajowe wyzwania Szczecina. Trasa do Mierzyna i na Gocław

Komunikacja

Szczecin. Tramwaje w końcu wrócą na Pomorzany

Komunikacja

Szczecin. Tramwaje w końcu wrócą na Pomorzany

Jakub Rösler 10 grudnia 2024

Szczecin. Pierwszy tramwaj w końcu wjechał na Kolumba. Na razie testowo

Komunikacja

Szczecin. Tramwaje wrócą na Dworcowej i Kolumba 1 listopada

Komunikacja

Zobacz również:

Tramwajowe wyzwania Szczecina. Trasa do Mierzyna i na Gocław

Komunikacja

Szczecin. Tramwaje w końcu wrócą na Pomorzany

Komunikacja

Szczecin. Tramwaje w końcu wrócą na Pomorzany

Jakub Rösler 10 grudnia 2024

Szczecin. Pierwszy tramwaj w końcu wjechał na Kolumba. Na razie testowo

Komunikacja

Szczecin. Tramwaje wrócą na Dworcowej i Kolumba 1 listopada

Komunikacja

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
x