Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Szczecin chce następne używane tramwaje z Berlina

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
28-11-2024
Ostatnia modyfikacja:
28-11-2024
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Szczecin chce następne używane tramwaje z Berlina
fot. Tomasz GieżyńskiWagon GT6 na ulicach Berlina. 1997 rok
Tramwaje Szczecińskie w dalszym ciągu celują w zakupy tramwajów używanych. Ma to związek z brakiem perspektyw pozyskania dużej liczby fabrycznie nowych wagonów. Przewoźnik szczególnie uważnie monitoruje sytuację pojazdów GT6 użytkowanych przez BVG Berlin, które mają być stopniowo wycofywane z powodu zakupów nowych tramwajów od Alstomu. Szczecińska spółka wysłała nawet wstępne zapytanie o wspomniane jednostki, lecz jak na razie nie uzyskała żadnej odpowiedzi.

Tramwaje Szczecińskie lada dzień mają podpisać umowę na zakup co najmniej 4 fabrycznie nowych, dwukierunkowych tramwajów niskopodłogowych. Przetarg na to zadanie został rozstrzygnięty w połowie listopada, a jego zwycięzcą został jedyny oferent - Modertrans z Poznania. Przewoźnik ze Szczecina będzie mógł jeszcze dokupić 8 tramwajów w ramach prawa opcji, choć jest to zależne od pozyskania środków z KPO.

Niskopodłogowe rodzynki - Swingi

Będzie to pierwszy od ponad 10 lat zakup fabrycznie nowych, w pełni niskopodłogowych tramwajów dla Szczecina, kiedy to w ciągu czterech lat (2010-2013) do miasta trafiło łącznie 28 Swingów z Pesy. Jak do tej pory są to jedyne w pełni niskopodłogowe tramwaje we flocie Tramwajów Szczecińskich.

Z kolei większość taboru przewoźnika ciągle stanowią używane, wysokopodłogowe Tatry - KT4 oraz T6, zakupione od BVG Berlin w latach 2006-2013.

Będą dalsze inwestycje w tabor używany

Z powodu braku perspektyw na duże zakupy zupełnie nowych tramwajów oraz konieczność wymiany najstarszych pojazdów Tramwaje Szczecińskie planują dalsze posiłkowanie się taborem używanym.

– Spółka Tramwaje Szczecińskie nie wyklucza zakupu tramwajów także z rynku wtórnego. Monitorujemy sytuację w miastach, które odnawiają tabor. Jeśli pojawi się dobra oferta, będziemy ją analizować. "Dobra" tzn. taka, która dotyczyć będzie tramwajów niskopodłogowych, w dobrym stanie technicznym i przystępnej, atrakcyjnej dla kupującego cenie. Nie wykluczamy z żadnej możliwości zakupu pojazdów, natomiast mało prawdopodobne jest nabycie używanych pojazdów niskopodłogowych na rynku krajowym. Priorytetem oczywiście jest zakup tramwajów nowych, ale uzależniony jest on od dofinansowania zewnętrznego – mówi nam rzecznik prasowy Tramwajów Szczecińskich, Wojciech Jachim.

Głównym celem GT6 z Berlina

Nie jest tajemnicą, że szczeciński przewoźnik myśli głównie o zakupie używanych tramwajów z Berlina - pojazdów z serii GT6 – W najbliższych latach do BVG zostaną dostarczone nowe pojazdy, co skutkować prawdopodobnie będzie stopniowym wycofaniem z eksploatacji użytkowanych najbardziej wyeksploatowanych i kosztochłonnych pojazdów niskopodłogowych. W przypadku pojawienia się oferty, na zakup używanych tramwajów niskopodłogowych, będziemy ją analizować – dodaje rzecznik.

Jednocześnie Jachim przyznaje, że Tramwaje Szczecińskie nie prowadzą aktualnie żadnych rozmów z BVG odnośnie możliwości zakupu wspomnianych tramwajów, choć spółka starała się już rozeznać ten temat.

– Nie otrzymaliśmy także żadnej odpowiedzi od przewoźnika na wysłane wstępne zapytanie dotyczące planów jakie ma BVG w odniesieniu do pojazdów serii GT6, które mają ewentualnie być wycofywane z eksploatacji w miarę dostaw nowych pojazdów – poinformował nas Jachim.

Berliński przewoźnik jest w trakcie zakupu zupełnie nowych tramwajów od Alstomu, które mają zastąpić właśnie jednostki GT6. BVG Berlin posiada 150 tramwajów z tej serii, zarówno w wersji jedno- (105 wozów) jak i dwukierunkowej (45 wagonów). GT6 to 3-członowe, niespełna 27-metrowe tramwaje w pełni niskopodłogowe. Warto przypomnieć, że jeden z berlińskich GT6 był już testowany w Polsce pod koniec lat 90, kiedy to można było go spotkać na ulicach Warszawy (przez dłuższy czas), Poznania, Wrocławia czy właśnie Szczecina. Używane wagony z tej rodziny (oczywiście o węższym - 1000 mm rozstawie osi), zakupiła z kolei Łódź.

Tatry T6 pierwsze do wycofania

Przedstawiciel Tramwajów Szczecińskich przekazał nam również, że po zakupie nowych tramwajów, zarówno z rynku pierwotnego (Moderusów Gamma) jak i wtórnego spółka planuje w pierwszej kolejności wycofanie z użytkowania Tatr T6A2, kursujących w 23 składach dwuwagonowych.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Tramwaje Szczecińskie pojadą dużo częściej

Komunikacja

Tramwaje Szczecińskie pojadą dużo częściej

Jakub Rösler 21 maja 2025

Szczecin w końcu zmodernizuje torowisko na Matejki

Komunikacja

Szczecin. Opcja na Gammy "leży w interesie miasta"

Komunikacja

Szczecin. Opcja na Gammy "leży w interesie miasta"

Redakcja/inf. pras. 25 lutego 2025

Tramwaje Szczecińskie dokupują Gammy z Modertransu

Komunikacja

Zobacz również:

Tramwaje Szczecińskie pojadą dużo częściej

Komunikacja

Tramwaje Szczecińskie pojadą dużo częściej

Jakub Rösler 21 maja 2025

Szczecin w końcu zmodernizuje torowisko na Matejki

Komunikacja

Szczecin. Opcja na Gammy "leży w interesie miasta"

Komunikacja

Szczecin. Opcja na Gammy "leży w interesie miasta"

Redakcja/inf. pras. 25 lutego 2025

Tramwaje Szczecińskie dokupują Gammy z Modertransu

Komunikacja

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij