Od dawna metalowe oznaczenia dotykowe dla osób budzą zastrzeżenia – ich śliska powierzchnia oraz nietrwałość skutkują licznymi wypadkami na stacjach. Teraz, po latach, ZTM wymieni część oznaczeń na kamienne na wybranych stacjach I linii metra.
Oznakowania dotykowe – w postaci guzków przy krawędziach peronu i schodów oraz listew prowadzących, wyznaczających wolną od przeszkód i bezpieczną drogę przejścia przez stację – zaczęto wdrażać po wypadku niewidomego, który w 2008 r. wpadł pod pociąg na stacji metra Centrum.
Niestety, pomimo światowych przykładów i doświadczeń, w warszawskim metrze zdecydowano się na wątpliwe rozwiązania w postaci metalowych guzków i listew. Po pierwsze, okazały się one dość nietrwałe. Guzki często odpadają, a metalowe listwy odchodzą od posadzek. Po drugie, użyty materiał staje się niebezpiecznie śliski przy niekorzystnych warunkach atmosferycznych na powierzchni (mokre podeszwy butów). Dużym zagrożeniem są też oczywiście ostre, sterczące listwy. Tylko w zeszłym roku do Metra
zgłoszono ponad 50 zdarzeń związanych z oznakowaniem, z czego połowa dotyczyła uszkodzenia mienia i obrażeń ciała.
Teraz, po latach, ZTM rozpisał postępowanie na wymianę oznaczeń na trzech stacjach metra – A10 Pole Mokotowskie (tylko głowica południowa), A11 Politechnika i A15 Ratusz. Prace mają objąć wyłącznie antresole i hale odpraw – bez peronów. W sumie do wymiany jest ok. 734 metrów bieżących ścieżek prowadzących i 127 sztuk pół uwagi i pasów ostrzegawczych przed schodami. Zamówienie może być rozszerzone o 382 m bieżące ścieżek oraz 81 sztuk pól uwagi i pasów ostrzegawczych na stacjach A6 Służew i A18 Plac Wilsona.
Na czym będą polegały prace? Metalowe listwy i guzki mają zostać wymienione na prefabrykowane płyty kamienne ze żłobieniami – tak jak to się już stało na północnej głowicy stacji Pole Mokotowskie przy okazji budowy nowej windy).
Prace na antresolach będą prowadzone etapami w godz. 6-22 – bez zamykania poszczególnych wejść. Natomiast w halach odpraw (zamykanej strefie stacji z bramkami biletowymi) wyłącznie w przerwie nocnej, od poniedziałku do piątku, w godz. 1:10-3:30, gdy stacje są zamknięte dla ruchu pasażerskiego.
Termin składania ofert mija 26 kwietnia. Jedynym kryterium wyboru jest cena. Na realizację przeznaczono 20 tygodni (ok. 4,5 miesięcy).
To już drugie postępowanie. Podobny przetarg ZTM ogłaszał w marcu. Wystartowała jedynie firma Warszawskie Przedsiębiorstwo Mostowe Mosty Budownictwo z ofertą na kwotę 1,288 mln zł brutto. Budżet wynosił 600 tys. zł i z tego względu postępowanie zostało unieważnione.