Zarząd Transportu Miejskiego w Lublinie przymierza się do większej korekty w sieci linii komunikacji miejskiej. Niektóre linie zostaną zlikwidowane, pojawią się nowe, a wiele tras będzie miało inny przebieg. Obecnie trwają konsultacje społeczne w tej sprawie.
Obecnie funkcjonująca sieć komunikacji miejskiej w Lublinie tworzyła się przez lata. Wiele połączeń powstało jeszcze w czasach, kiedy funkcjonowały największe wielkie zakłady pracy, które już nie istnieją lub ich model funkcjonowania zmienił się w istotny sposób. Wprawdzie sieć połączeń autobusowych była stale modyfikowana (ostatnie zmiany miały miejsce 1 czerwca 2015 r.), jednak uznano, że należy w większym stopniu zaingerować w układ linii komunikacyjnych. Koncepcję na zlecenie miasta opracowała firma PTC Marcin Gromadzki, swoje uwagi wniósł Zarząd Transportu Miejskiego w Lublinie.
Efektem jest ustalenie, że w skali roku wykonanych będzie 20,755 mln wozokilometrów, w tym 14,788 mln przez autobusy i 5,966 mln przez trolejbusy. Przyjęcie takiej liczby wozokilometrów określono jako wielkość wystarczającą dla takiej obsługi komunikacyjnej miasta i gmin ościennych, która będzie akceptowalna dla mieszkańców. Maksymalna liczba pojazdów w ruchu ma wynieść w tej koncepcji 326 pojazdów, w tym 231 autobusów i 95 trolejbusów. Dzięki ich zaangażowaniu możliwa będzie obsługa 12 linii trolejbusowych (10 o kategorii podstawowej, które w szczycie będą kursować co 15 minut, 2 o kategorii uzupełniające, kursujące w szczycie co 30 minut), 21 linii autobusowych o kategorii podstawowej, 11 linii o kategorii uzupełniającej i 12 o kategorii marginalnej (ich kursowanie ma być dostosowane do lokalnych potrzeb). Przy tworzeniu układu linii (część z nich zmieni swój przebieg) szczególną uwagę zwrócono na odpowiednią obsługę osiedli zabudowy wielorodzinnej.
Bardzo istotną dla korzystających z usług komunikacji miejskiej ma być zmiana podejścia do tworzenia rozkładu jazdy. Priorytetowo ma być potraktowana pełna synchronizacja rozkładów jazdy na całej sieci komunikacyjnej. Ma to pozwolić na kursowanie autobusów w równych odstępach czasowych na danych ciągach komunikacyjnych. W ten sposób będzie możliwe osiągnięcie efektu synergii, polegającym zwiększeniu częstotliwości kursowania na określonym odcinku bez zwiększenia zaangażowania liczby pojazdów.
Więcej na ten temat przeczytasz w Monitorze.
