Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Lublin: Aż cztery oferty na dostawę autobusu wodorowego

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
06-06-2022
Ostatnia modyfikacja:
05-02-2023
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Lublin: Aż cztery oferty na dostawę autobusu wodorowego
fot. Libor Hinčica
Dużym zainteresowaniem cieszy się przetarg na dostawę autobusu wodorowego klasy maxi dla ZTM Lublin. O zamówienie ubiegają się cztery podmioty, w tym te zupełnie nowe na rynku. Zamówienie obejmuje też jedną ładowarkę o mocy co najmniej 20 kW. Na realizację zamówienia przeznaczono rok.

Przedmiotem zamówienia jest dostawa autobusu o długości 11,5-12,5 m. Pojazd ma być nowy, nieeksploatowany. Wymagane są trzy pary drzwi dwuskrzydłowych. Pojazd ma pomieścić co najmniej 70 podróżnych, z czego 27 na miejscach siedzących. Wymagana jest niska podłoga na całej długości. W pojeździe znajdą się okna z częścią przesuwną, monitoring, biletomat z modułem obsługi kart płatniczych, kasowniki, system informacji pasażerskiej z ekranami LED i LCD, system zliczania pasażerów, nagłośnienie, porty USB do ładowania urządzeń mobilnych. Szyba przednia może być dzielona bądź jednoczęściowa. Przewidziano klimatyzację, a także ogrzewanie z wykorzystaniem energii pochodzącej z podstawowego układu ogrzewania, pompy ciepła zintegrowanej z układem klimatyzacji bądź układu odzysku ciepła odpadowego z wodorowych ogniw paliwowych. Głównymi elementami podstawowego jest bojler stanowiący zasobnik płynu niskokrzepnącego.

Wymagany jest jeden centralny silnik, napędzający most napędowy, o mocy min. 140 kW lub dwa silniki trakcyjne o identycznych parametrach zabudowane w portalowej osi napędowej, o mocy min. 120 kW. Źródłem energii do napędu trakcyjnego muszą być wodorowe ogniwa paliwowe współpracujące z bateriami litowo-jonowymi jonowych z anodą zawierającą tlenki tytanianu litu. Pojemność nominalną baterii określono na min. 30 kWh, a moc ogniwa wodorowego na min. 70 kW. Zbiorniki do magazynowania wodoru – o pojemności 1550-1800 l – będą umieszczone na dachu. Założono tankowanie autobusu wodorem do pełna na stacji w czasie do 20 min. oraz ładowanie wolne na zajezdni. Zasięg pojazdu po załadowaniu wodorem określono na min. 300 km, natomiast w przypadku wyłącznie baterii trakcyjnych – 15 km. Przewidziano odzyskiwane energii w trakcie hamowania elektrodynamicznego.

Dzisiaj (6 czerwca) minął termin składania ofert. Wystartowały aż cztery firmy. Arthur Bus zaproponował 3,525 mln zł, Solaris – 3,725 mln zł, PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy – 3,799 mln zł, a Autosan – 4,065 mln zł. Wszystkie propozycje mieszczą się w budżecie określonym na 5,427 mln zł brutto. Firm Solaris i Autosan przedstawiać nie trzeba. PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy to przedsięwzięcie Grupy Polsat i Zygmunta Solorza-Żaka – w zeszłym tygodniu premierę miał pierwszy pojazd o nazwie NesoBus. Natomiast Arthur Bus to także nowy niemiecko-polski podmiot, który czerpie jednak z doświadczeń Ursusa. Pojazd tego producenta, Arthur E Zero, został niedawno zaprezentowany podczas targów autobusowych w Niemczech.

O wyborze zdecydują cena (60%), gwarancja na ogniwo paliwowe oraz baterie trakcyjne (20%), warunki technicznie (15%) oraz ekologia – zużycie energii (5%). Pod uwagę brane będą liczba silników elektrycznych, sterowanie układem klimatyzacji i ogrzewania, elektryczny układ napędowy z falownikiem trakcyjnym zbudowanym z tranzystorów mocy wykonanych w pełnej technologii z węglika krzemu (SiC), pojemność energetyczna baterii, układ do dezynfekcji powietrza, całkowita liczba miejsc, zaoferowanie systemu ogniw fotowoltaicznych. Na realizację zamówienia przeznaczono 12 miesięcy. Zakup następuje w ramach środków unijnych.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Kto będzie wozić mieszkańców Lublina? Kolejny przetarg

Komunikacja

Kto będzie wozić mieszkańców Lublina? Kolejny przetarg

Witold Urbanowicz 13 stycznia 2023

Lublin z przetargiem na obsługę części linii autobusowych

Prawo & Finanse

Lubelskie trolejbusy pod płotem. Przez drogi prąd

Komunikacja

Lubelskie trolejbusy pod płotem. Przez drogi prąd

Jakub Rösler 03 października 2022

Zobacz również:

Kto będzie wozić mieszkańców Lublina? Kolejny przetarg

Komunikacja

Kto będzie wozić mieszkańców Lublina? Kolejny przetarg

Witold Urbanowicz 13 stycznia 2023

Lublin z przetargiem na obsługę części linii autobusowych

Prawo & Finanse

Lubelskie trolejbusy pod płotem. Przez drogi prąd

Komunikacja

Lubelskie trolejbusy pod płotem. Przez drogi prąd

Jakub Rösler 03 października 2022

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5