Partnerzy serwisu:
Komunikacja

ZM: Jak zlikwidować korki zmianą samochodu na autobus

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Sultof
GMV

Data publikacji:
03-03-2019
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
ZM: Jak zlikwidować korki zmianą samochodu na autobus
fot. Crusier, CC A-SA 3.0 Unported
Paweł Ziniewicz ze Stowarzyszenia „Zielone Mazowsze” opisał, na przykładzie warszawskiej linii autobusowej nr 189, jak można w prosty sposób i za jednym zamachem zlikwidować korki i usprawnić funkcjonowanie komunikacji. Co istotne, usprawnienie komunikacji zlikwiduje korki, a likwidacja korków usprawni komunikację. Trzeba tylko to zrobić.

Linia autobusowa 189 łączy Dolny Mokotów z Jelonkami na Bemowie przez Służewiec Przemysłowy (Mordor) i Włochy. Linia prowadzi przez wiele odcinków (np. w tunelu na Dźwigowej), gdzie autobusy stoją w korkach spowodowanych przez nadmiar samochodów, głównie osobowych. Rozkład jazdy autobusów jest z tego powodu wydłużany. Opóźnienia są różne, w zależności od pory dnia.

Wcześnie rano przejazd autobusu zajmuje w obie strony po 49 minut, czyli w sumie 98 minut. W godzinach szczytu czas przejazdu rośnie do 67 i 63 minut, czyli w sumie do 130 minut.

Wydłużenie z 98 do 130 minut to 1/3 więcej czasu na wykonanie całego obiegu. Gdyby autobusy nie stały w korkach, to w tym samym czasie wykonałyby o 1/3 kursów więcej. W szczycie mamy 10 kursów na godzinę, bez stania w korkach ta sama liczba autobusów mogłaby zapewnić 13 kursów. Na linii 189 jeżdżą tylko autobusy przegubowe. Typowy Solaris Urbino 18 może pomieścić 176 pasażerów. 3 dodatkowe kursy oznaczają miejsce dla 500 pasażerów na godzinę więcej.

Wg danych ZDM tunelem przejeżdża około tysiąca pojazdów w jedną stronę na godzinę w szczycie. Średnie zapełnienie samochodu osobowego to 1,2-1,3 osoby. Przesiadka 500 kierowców i ich pasażerów do autobusów zmniejszyłaby liczbę samochodów o 400. Taki spadek liczby pojazdów wyeliminowałby korki w tym rejonie, gdyż korki to zjawisko pojawiające się po przekroczeniu przepustowości. Warto dodać że tunelem na ulicy Dźwigowej jeździ nie tylko linia numer 189. Drugie tyle kursów jest na pozostałych liniach: 194, 129, 716. Da się więc zwiększyć liczbę miejsc w środkach transportu miejskiego bez nowych autobusów czy tramwajów.

Często pada pytanie „Co zrobić z ludźmi, którzy przestaliby jeździć samochodami, przecież się nie zmieszczą do zapchanych autobusów?” Nic nie trzeba robić. Sama przesiadka z samochodu do komunikacji miejskiej oznacza więcej miejsca na jezdni, co pozwala skrócenie czasu przejazdu, czyli też zwiększenie częstotliwości kursów. Oczywiście pod warunkiem, że zwolniona przestrzeń nie zostanie zajęta przez nowe samochody.

Na koniec trzeba sobie zadać pytanie w jaki sposób wyjść z zaklętego kręgu: wzrost ruchu samochodowego -> korki -> spadek jakości transportu zbiorowego poprzez wydłużenie czasu przejazdu -> wzrost ruchu samochodowego. Kierowcy z własnej inicjatywy nie zadbają o lepsze działanie całego systemu, oddając część swojej wygody. Działania powinny podjąć organy miasta odpowiedzialne na sprawność systemu komunikacyjnego.

Tekst opublikowany dzięki uprzejmości stowarzyszenia „Zielone Mazowsze”. W całości można go znaleźć tutaj. Tytuł i lead od redakcji.

Partnerzy działu

Sultof
GMV

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Efekt strajku nauczycieli? Mniej korków. „Miasto zwolniło”

Przestrzeń

Mieszkańcy Warszawy tracą tydzień z roku w korkach

Komunikacja

Londyn: Za korki odpowiadają samochody dostawcze

Mobilność

Londyn: Za korki odpowiadają samochody dostawcze

Roman Czubiński 15 kwietnia 2018

INRIX: Skąd korki w amerykańskich miastach?

Mobilność

INRIX: Skąd korki w amerykańskich miastach?

Roman Czubiński 11 marca 2018

INRIX: Ile kosztują nas korki?

Mobilność

INRIX: Ile kosztują nas korki?

Roman Czubiński 05 marca 2018

Zobacz również:

Efekt strajku nauczycieli? Mniej korków. „Miasto zwolniło”

Przestrzeń

Mieszkańcy Warszawy tracą tydzień z roku w korkach

Komunikacja

Londyn: Za korki odpowiadają samochody dostawcze

Mobilność

Londyn: Za korki odpowiadają samochody dostawcze

Roman Czubiński 15 kwietnia 2018

INRIX: Skąd korki w amerykańskich miastach?

Mobilność

INRIX: Skąd korki w amerykańskich miastach?

Roman Czubiński 11 marca 2018

INRIX: Ile kosztują nas korki?

Mobilność

INRIX: Ile kosztują nas korki?

Roman Czubiński 05 marca 2018

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5