Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Zielona Góra kupuje system ładowania dla 47 elektrobusów

Dalej Wstecz
Autor:

Witold Urbanowicz

Data publikacji:
2017-05-30 17:18
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Zielona Góra kupuje system ładowania dla 47 elektrobusów
fot. Martyn Janduła
MZK w Zielonej Górze ponawia przetarg na dostawę i montaż systemu ładowania autobusów elektrycznych na pętlach autobusowych i terenie zajezdni. Są one niezbędne dla sprawnej obsługi 47 elektrobusów, które miasto kupuje w oddzielnym przetargu. To już drugie podejście do tematu ładowarek.

Przedmiotem przetargu MZK Zielona Góra jest dostawa i montaż stacji ładowania elektrobusów. Zadaniem wykonawcy będzie montaż i uruchomienie systemu ładowania autobusów elektrycznych prądem stałym, o mocach wyjściowych w zakresie 400-800 kW na pętlach autobusowych, dostawa, montaż i uruchomienie dwuwyjściowych stacji wolnego ładowania autobusów elektrycznych prądem stałym o mocy wyjściowej regulowanej w zakresie 40-80 kW oraz stacji ładowania o mocy 400kW na terenie zajezdni MZK. Niezbędna będzie też budowa stacji transformatorowych na pętlach autobusowych oraz na terenie zajezdni MZK. Wykonawca będzie też odpowiedzialny za objęcie kompletnym systemem telemetrycznym wszystkich stacji ładowania, uzyskanie wszelkich pozwoleń i uzgodnień. Dostawca musi być też w kontakcie z producentem autobusów, wybranym w toczącym się równoległym postępowaniu.

Co powstanie


Stacje ładowania przewidziano w 12 lokalizacjach. Lista obejmuje pętle przy ul. Batorego, Świerkowej, Wrocławskiej, Osiedle Śląskie, Botanicznej, Jędrzychowskiej, Wyspiańskiego, Zawadzkiego „Zośki”, Truskawkowej, Wyczółkowskiego oraz na terenie centrum przesiadkowego przy Bema i zajezdni przy Chemicznej. Stacje ładowania na pętlach są przeznaczone do szybkiego uzupełniania energii w bateriach autobusów elektrycznych. Przewidziano stacje z dwoma, trzema bądź czterema stanowiskami ładowania o mocy wyjściowej odpowiednio 400, 600 i 800 kW.

Stacje będą posiadały dwa tryby pracy – ładowania podstawowego (z nominalnymi mocami ładowania 200 kW na każdym stanowisku ładowania) oraz rezerwowego (z możliwością zwiększenia mocy ładowania pomiędzy poszczególnymi stanowiskami ładowania do 400kW z rozdzielczością minimum 50 kW z możliwość zwiększenia mocy ładowania z 200 kW do 400 kW). Natomiast wysokość stacji ładowania określono na max 5,2 m.

Na zajezdni


Przewidziano również inwestycję na terenie zajezdni. Wykonawca musi dostarczyć i zamontować 28 stacji wolnego ładowania (w tym trzech mobilnych) o mocy 40-80 kW oraz jednej stacji szybkiego ładowania. Stacje ładowania zostaną zbudowane w układzie 25 sztuk o mocy wyjściowej po 80 kW, z podziałem na dwa stanowiska ładowania po 40 kW oraz trzech mobilnych (przewoźnych) stacji wolnego ładowania. Stacje ładowania będą posiadały dwa tryby pracy – ładowania podstawowego (z mocami ładowania 40 kW na każdym stanowisku ładowania) oraz rezerwowego.

Na terenie zajezdni wybudowana zostanie także stacja transformatorowa, z której zasilane będą projektowana hala obsługi MZK (zapotrzebowanie na energię 350 kW), istniejący budynek administraycjny (60 kW), oświetlenie zewnętrzne (15 kW), pięć rozdzielnic nn dla zasilania stacji ładowania, 28 dwustanowskiowych stacji wolnego ładowania plug – in (80 kW każda), jeden stacja szybkiego ładowania. Moc zamówiona to 3000 kW.

Termin do maja 2018 r.


Termin składania ofert mija 26 czerwca. O wyborze zadecydują cena (60%), gwarancje (2x10%), sprawniość energetyczna stacji ładowania (10%) oraz różnorodność dostaw pod kątem współpracy z pojazdami różnych Marek (10%). Zadanie ma zostać zrealizowane do końca maja 2018 r. Zamawiający zastrzega możliwość udzielenia zamówienia z wolnej o wartości do 30 % wartości zamówienia podstawowego.

To już drugi przetarg na ładowarki. W poprzednim wystartowała tylko jedna firma – Ekoenergetyka-Polska z Zielonej Góry – oferując kwotę 32,96 mln zł brutto. To znacznie powyżej kosztorysu zamawiającego, który przeznaczył na realizację inwestycji kwotę w wysokości 24,06 mln zł brutto. W tej sytuacji zamawiający zdecydował się unieważnić postępowanie.

Przetarg na ładowarki wypełnia plany Zielonej Góry, która mocno chce postawić na elektromobilność. Trwa teraz ocena ofert w przetargu na 47 elektrobusów (tańsza oferta należy do Ursusa). Po zrealizowaniu tej dostawy ok. 60% taboru będą stanowiły pojazdy elektryczne.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5