Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Wybory 2018. Jakub Stefaniak: Rozważyłbym powrót trolejbusów

Dalej Wstecz
Autor:

Jakub Dybalski

Data publikacji:
2018-08-30 16:00
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Wybory 2018. Jakub Stefaniak: Rozważyłbym powrót trolejbusów
arch. Jakub Stefaniak
– Dokończenie II linii i rozpoczęcie budowy III linii metra, budowa Wschodniej Obwodnicy Warszawy i tramwaje na Gocław i Wilanów – to najważniejsze inwestycje, jakie czekają Warszawę w kolejnej kadencji, uważa Jakub Stefaniak, kandydat na prezydenta Warszawy. Chciałby etapami wprowadzić darmową komunikację miejską, nie podniósłby stawek za parkowanie, a czy zwężenie Świętokrzyskiej było słuszne – to się okaże.

Postanowiliśmy zapytać kandydatów na prezydenta Warszawy o ich pomysły związane z transportem publicznym i przestrzenią miejską w stolicy. Każdemu zadaliśmy te same pytania. W sumie jest ich trzynaście – od darmowej komunikacji po likwidację Okęcia. Będziemy publikować odpowiedzi każdego z nich sukcesywnie. Dziś kandydat PSL – Jakub Stefaniak.

O pomysłach Rafała Trzaskowskiego przeczytasz tutaj.
O pomysłach Justyny Glusman przeczytasz tutaj.
O pomysłach Janusza Korwina-Mikkego przeczytasz tutaj.
O pomysłach Jana Śpiewaka przeczytasz tutaj.

Najważniejsze wyzwanie lub problem transportowy do rozwiązania w Warszawie w ciągu najbliższych lat?

Jakub Stefaniak: Najważniejsze wyzwania dla Warszawy wynikają przede wszystkim z jej funkcji w systemie społeczno-gospodarczym i transportowym kraju i Europy, pełnienia funkcji stołecznej i metropolitalnej. Wyzwania te dotyczą wzmacniania warszawskiego korytarza transportowego, wykorzystując położenie na przecięciu sieci TEN-T, kształtowanie układu obwodnicowego wewnątrz Warszawy, poprzez realizację inwestycji tworzących: Ekspresową, Miejską i Śródmiejską Obwodnicę Warszawy.

Najważniejsza inwestycja transportowa do zrealizowania w Warszawie w ciągu najbliższych czterech lat?

Dokończenie (nawet przyspieszenie) budowy II linii metra i rozpoczęcie prac nad budową III linii metra. Budowa Wschodniej Obwodnicy Warszawy, zamykającej ekspresową obwodnicę Warszawy. Rozbudowa linii tramwajowych na Gocław i Wilanów. Rozwój komunikacji zbiorowej niskoemisyjnej. Można nawet rozważyć powrót do trolejbusów.

Ile powinna kosztować godzina parkowania w śródmieściu i kto powinien ustalać jej wysokość?

Nie podnosiłbym obecnych stawek, bo z założenia uważam, że kierowców do przesiadania się do komunikacji miejskiej należy zachęcać raczej przysłowiową marchewką a nie kijem. Ceny reguluje ustawa, decyzję podejmują radni.

Czy miasto powinno aktywnie ograniczać możliwość parkowania na chodnikach?

Chodnik jak sama nazwa wskazuje jest dla pieszych. Więc tak, w miejscach gdzie chodnik jest wąski, tak by osoba poruszająca się np. na wózku nie miała problemu z przejazdem.

Oczywiście to także zależy od miejsca w Warszawie. Tam gdzie nie utrudnia to przejścia pieszym i poza miejscami reprezentacyjnymi, powinno się dopuszczać parkowanie. Możliwość parkowania przy chodnikach ożywia drobne usługi i drobną przedsiębiorczość w parterach budynków.

Czy należy wprowadzić w Warszawie darmową komunikację miejską?

Trzeba spróbować, ale robić to etapami – z uwzględnieniem ulg i zniżek dla uczniów i emerytów tak jak proponujemy. Nasza ustawa [PSL – red.] mówi o dotacjach dla samorządów na darmowy transport do 18 roku życia. Obecnie w Warszawie za darmo jeżdżą dzieci do 15 roku życia. Miasto już wydaje na transport zbiorowy prawie 3 mld zł, a dochody z biletów to ok. 800 tys. zł, dlatego dotacja z budżetu centralnego to priorytet.

Czy na skrzyżowaniach z sygnalizacją świetlną autobusy i tramwaje powinny być uprzywilejowane, nawet kosztem samochodów?

Komunikacja zbiorowa z zasady powinna być uprzywilejowana. Sygnalizacja to sygnalizacja – ona jest nie po to, żeby było kolorowo w mieście tylko po to, żeby kierować ruchem, więc nie można wprowadzać dodatkowego zamieszania, raczej skupić się na wprowadzeniu wszędzie tzw. „inteligentnej sygnalizacji” tak, by pojazdy transportu publicznego nie stały bez sensu na światłach.

Czy zwężenie kilka lat temu ulicy Świętokrzyskiej było słuszną decyzją?

Z punktu widzenia jakości życia mieszkańców i bezpieczeństwa, zwężenie pasa drogowego i wprowadzenia zieleni było decyzją słuszną. Z punktu widzenia płynności ruchu to rozwiązanie dość kontrowersyjne na dzisiaj, ale po zrealizowaniu innych inwestycji warszawskich, w dalszej perspektywie, zasadne. Jeśli nie pójdą za tym inne inwestycje, będzie to błąd.

Czy należy wytyczyć przejścia dla pieszych w poziomie jezdni wokół ronda Dmowskiego, nawet kosztem zmniejszenia płynności ruchu samochodów?

Nie jestem zwolennikiem rezygnowania z przejść podziemnych. Przykład – przejście przy Ministerstwie Sprawiedliwości. Tam w czasie remontu postawiono światła, podziemne przejście ponownie otwarto, ale światła zostały.

W przypadku tego ronda, jeśli za cel przyjmiemy dostępność do centrum miasta oraz możliwość przesiadek, to tak, pod warunkiem że pozwolą na to prognozy ruchu.

Czy nowe drogi rowerowe należy, co do zasady, wytyczać na jezdni?

Nie! Jeśli jest duże natężenie ruchu, należy wyodrębnić drogi rowerowe poza. BEZPIECZEŃSTWO priorytetem!

Czy jako prezydent Warszawy wyznaczy pan w śródmieściu strefę czystego transportu, korzystając z przepisów ustawy o elektromobilności?

Zbyt wcześnie na wyznaczanie takiej strefy, ze względu na niski poziom rozwoju pojazdów o napędzie alternatywnym. To temat na drugą kadencję.

Czy jako prezydent Warszawy zrealizuje pan projektowany most pieszo-rowerowy przez Wisłę?

Tak. Most taki powinien być zrealizowany na wysokości łączącej Krakowskie Przedmieście z Pragą. Będzie pełnił rolę miastotwórczą.

Czy Warszawie potrzebne są nowe mosty drogowe? Jeśli tak, to jakie i gdzie?

Nowe mosty konieczne są dla spójności organizmu miasta, skrócenia czasu podróży, ograniczenia natężenia ruchu i kosztów eksploatacyjnych.

Jako priorytetowe należy traktować: trasę Mostu Krasińskiego – projekt o charakterze lokalnym i międzydzielnicowym (kontrowersyjny z punktu widzenia protestów mieszkańców Żoliborza), trasę Na Zaporze – projekt o charakterze lokalnym i międzydzielnicowym, oraz trasę Mostu Południowego – projekt o charakterze międzydzielnicowym i międzyregionalnym.

Czy Warszawa skorzysta na zamknięciu Okęcia?

Nie! Jestem przeciwnikiem likwidacji lotniska Chopina. To odebranie immanentnych cech metropolitalnych tworzonych przez lotnisko międzynarodowe, kontekście rozwoju samej metropolii i wzmacniania jej funkcji w układzie europejskim!!!!!

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Kandydatka PiS: Poruszanie się po Krakowie jest wielką torturą

Komunikacja

Kandydatka PiS: Poruszanie się po Krakowie jest wielką torturą

Jakub Dybalski 29 sierpnia 2018

Warszawa: Tramwajowa wizja Trzaskowskiego. 13 tras [AKTUALIZACJA]

Przestrzeń

Warszawa: Tramwajowa wizja Trzaskowskiego. 13 tras [AKTUALIZACJA]

Witold Urbanowicz 29 sierpnia 2018

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS