Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Wrocław: Pomimo pandemii liczba kursów rośnie – podobnie jak ceny biletów

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Sultof
GMV

Data publikacji:
03-03-2021
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Wrocław: Pomimo pandemii liczba kursów rośnie – podobnie jak ceny biletów
fot. Augiasz, lic. CC BY 2.5Tramwaj we Wrocławiu
We Wrocławiu – pomimo wyraźnego spadku liczby podróżnych – autobusów i tramwajów na ulicach jest wręcz więcej niż przed pandemią. Spadek wpływów budżetowych wymusił podwyżkę cen biletów. Mają jej jednak nie odczuć stali pasażerowie, bo dla rozliczających swoje podatki we Wrocławiu bilety okresowe są nadal dostępne w starych cenach.

– W pierwszej fazie epidemii ograniczyliśmy część kursów ze względu na głęboki lockdown i brak popytu na komunikację zbiorową. Przez dwa miesiące na części linii funkcjonowały weekendowe rozkłady jazdy. Jednak z uwagi na sukcesywnie wprowadzane ograniczenia liczby pasażerów narzucane przez przepisy prawa systematycznie zwiększaliśmy liczbę kursów, by dojść do historycznego momentu: 6 maja 2020 r. w miasto wyruszyła rekordowa liczba pojazdów (603) – mówi Patryk Załęczny z Departamentu Komunikacji Społecznej Urzędu Miejskiego Wrocławia. Wówczas obowiązywał już standardowy grafik dla dnia roboczego, a część kursów była dublowana w związku z przepełnieniami. Tzw. bisy nie były uwzględnione w rozkładzie jazdy i wyjeżdżały na trasy głównie po zgłoszeniach od pracowników nadzoru ruchu.

Nieco więcej kursów – także z uwagi na remonty i objazdy

Mimo cięć z wiosny autobusy i tramwaje wykonały w roku 2020 większą o ok. 4 proc. pracę eksploatacyjną niż w 2019 r. Wpływ na to miały nie tylko dodatkowe kursy, ale i inwestycje, które wymusiły uruchamianie linii zastępczych. Zdecydowanie mniej jest natomiast podróżujących: w styczniu 2021 r. spadek względem stycznia 2020 r. wyniósł ok. 44 proc. – Odzwierciedla to średni spadek za rok 2020 – stwierdza nasz rozmówca. Zdarzają się jednak pewne problemy związane z zapełnieniem pojazdów ponad prawny limit. Wówczas na trasy wysłane są dodatkowe autobusy czy tramwaje, co jest konieczne najczęściej w godzinach dojazdu do pracy czy szkoły.

1 stycznia tego roku Wrocław wprowadził nowy, wyższy cennik biletów. – Potrzeba podwyżek wynikała głównie ze spadku wpływów budżetowych w związku z epidemią (w związku z wprowadzonymi obostrzeniami, limitami miejsc w pojazdach, zmniejszeniem liczby pasażerów). Wpływy z biletów spadły o ponad 68 mln zł (ok. 40 proc.) – argumentuje przedstawiciel samorządu. Podkreśla, że była to pierwsza kompleksowa podwyżka od 2012 r. (później w 2018 r. podrożały bilety jednorazowe, a w 2019 r. ceny za przejazd niektórymi liniami spadły, bo zrezygnowano z utrzymywania oddzielnych biletów na linie pospieszne).

Ceny biletów w górę, ale nie zwalniają inwestycje

Skala podwyżek była różna w zależności od rodzaju biletu. Najbardziej zdrożały bilety jednorazowe (o 35 proc.), sporo także bilety czasowe (o 23 proc.). Wraz ze zmianami w cenniku magistrat wprowadził program dla osób rozliczających we Wrocławiu swoje podatki. – Dla uczestników programu „Nasz Wrocław” bilety okresowe od 7-dniowych do 365-dniowych pozostawiono w niezmienionej cenie – podkreślają służby prasowe miasta. Zwracają także uwagę na utrzymanie wszystkich funkcjonujących dotychczas ulg, m.in. bezpłatnych przejazdów dla uczniów do 21. roku życia i seniorów.

Nie ma planów dalszego podnoszenia cen biletów czy ograniczania liczby kursów. – Byłoby to wbrew przyjętej polityce zrównoważonej mobilności – ocenia Patryk Załęczny. Plany magistratu są wręcz odwrotne: w tym roku powstać ma dziesięć nowych linii aglomeracyjnych. Kontynuowane są też wszystkie zaplanowane wcześniej inwestycje związane z komunikacją zbiorową. Mowa tu m.in. o zakupie 25 nowych tramwajów czy budowie nowych tras tramwajowych na Nowy Dwór czy Popowice. Miasto przeprowadziło też w okresie pandemii szereg remontów torów i dróg, co było paradoksalnie łatwiejsze z uwagi na mniejszy ruch.
Partnerzy działu

Sultof
GMV

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Wrocław. Remont torowiska na Legnickiej na finiszu

Przestrzeń

Wrocław. Remont torowiska na Legnickiej na finiszu

Paulina Falkiewicz 30 sierpnia 2023

MPK Wrocław ma pierwszy elektrobus

Komunikacja

MPK Wrocław ma pierwszy elektrobus

Bartosz Chochołowski 28 sierpnia 2023

Wrocław. Elektrobusy zadebiutują we wrześniu

Komunikacja

Wrocław. Elektrobusy zadebiutują we wrześniu

Jakub Rösler 01 sierpnia 2023

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Wrocław. Remont torowiska na Legnickiej na finiszu

Przestrzeń

Wrocław. Remont torowiska na Legnickiej na finiszu

Paulina Falkiewicz 30 sierpnia 2023

MPK Wrocław ma pierwszy elektrobus

Komunikacja

MPK Wrocław ma pierwszy elektrobus

Bartosz Chochołowski 28 sierpnia 2023

Wrocław. Elektrobusy zadebiutują we wrześniu

Komunikacja

Wrocław. Elektrobusy zadebiutują we wrześniu

Jakub Rösler 01 sierpnia 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5