Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Łódzkie: Pandemia nie odcięła małych miejscowości od transportu

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Sultof
GMV

Data publikacji:
16-11-2022
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Łódzkie: Pandemia nie odcięła małych miejscowości od transportu
fot. Kasper Fiszer
Mimo licznych obaw ostatnie dwa lata nie przyniosły wielkich cięć na komunikacyjnej mapie regionu – twierdzi Urząd Marszałkowski Województwa Łódzkiego. Przyznaje on, że przewoźnicy komercyjni zlikwidowali szereg połączeń, ale wciąż otwierają też nowe linie. Swoją rolę wypełnia także sam urząd, który organizuje siatkę linii dotowanych.

Ostatnie dwa lata były okresem bardzo trudnym dla wielu przewoźników świadczących swoje usługi w transporcie autobusowym poza komunikacją miejską. Najpierw borykali się oni ze zmniejszonym ruchem podróżnych w czasie pandemii koronawirusa i z prawnymi ograniczeniami dotyczącymi m.in. liczby pasażerów, a później z szybko rosnącymi cenami paliw. Teraz odczuwalny jest także brak kierowców na rynku pracy. Jak wpłynęło to na sytuację transportową województwa łódzkiego?

– Pandemia spowodowała ograniczenie działalności przez niektórych przewoźników, ale nie wpłynęła znacząco na siatkę połączeń w naszym regionie, a już z pewnością nie odcięła żadnej miejscowości od transportu publicznego – ocenia Wydział Prasowy Urzędu Marszałkowskiego Województwa Łódzkiego. Tym niemniej od lutego 2020 r. do października 2022 r. na wniosek przewoźników UWŁ wygasił 58 zezwoleń na na regularny przewóz osób w krajowym transporcie drogowym. Mowa tu o dokumentach, o które muszą ubiegać się firmy zamierzające obsługiwać linie o zasięgu większym niż powiatowy, które nie są finansowane z kasy samorządów.

– W tym samym okresie wydano jednak 35 nowych zezwoleń – zaznaczają służby prasowe marszałka. Zapewniają też, że region na bieżąco monitoruje sytuację pasażerów, co wpływa na siatkę połączeń dotowanych. Przełomowy może być przy tym rok 2022. Dotychczas przewoźnicy zawnioskowali bowiem o nieco więcej nowych zezwoleń niż wygaszono starych. Od stycznia do października powstało dziesięć nowych linii, a dziewięć zostało zlikwidowanych.

UMWŁ zastrzega, że w świetle aktualnych przepisów nie jest możliwe bezpośrednie zastępowanie likwidowanych połączeń komercyjnych liniami użyteczności publicznej finansowanymi przez marszałka z wykorzystaniem środków Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych. Tym niemniej samorząd regularnie uruchamia nowe połączenia, których trasy częściowo pokrywają się z przebiegiem zawieszanych linii organizowanych przez przewoźników. Tak było np. z linią Łódź – Sokolniki – Ozorków – Łęczyca, która w pewnej mierze wypełniła lukę po przewoźniku Stojeccy.

– W zakresie likwidowania białych plam komunikacyjnych jesteśmy liderem w kraju – stwierdza UMWŁ. Choć trudno jest zmierzyć prawdziwość tego stwierdzenia, nie ulega wątpliwości, że województwo jest jednym z najsilniej zaangażowanych w organizację przewozów autobusowych regionów Polski. Słabą stroną oferty pozostają jednak wciąż m.in. przewozy w dni wolne od pracy.
Partnerzy działu

Sultof
GMV

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5