Partnerzy serwisu:
Mobilność

Wrocław. Decyzja w sprawie car-sharingu do wakacji. Nie wszyscy będą zadowoleni

Dalej Wstecz
Autor:

Bartosz Józefiak

Data publikacji:
2016-04-27 10:33
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Wrocław. Decyzja w sprawie car-sharingu do wakacji. Nie wszyscy będą zadowoleni
Wrocławfot. Vorwerk, domena publiczna
Do wakacji poznamy szczegóły dotyczące systemu wypożyczalni miejskich samochodów we Wrocławiu. Miasto rozpoczęło trzecią, ostateczną rundę spotkań z partnerami prywatnymi. Tymczasem pomysł na miejskie wypożyczalnie spotyka się z coraz większym sprzeciwem. To chyba jedyny temat, który połączy kierowców i ruchy miejskie promujące transport zbiorowy.

W stolicy Dolnego Śląska ma pojawić się od 150 do 250 pojazdów elektrycznych. To kolejny sposób walki z korkami w centrum. Władze miasta liczą, że kierowcy, którzy muszą korzystać z samochodu w pracy, nie będą wjeżdżać nim do centrum. Auto zostawią na obrzeżach, a skorzystają z miejskich, w pełni ekologicznych pojazdów.

Końcowy etap negocjacji

Wypożyczalnie będą obsługiwane przez zewnętrzną firmę, która będzie czerpać profity z prowadzenia systemu. Szczegóły oferty określi umowa partnerstwa publiczno – prywatnego między miastem a wybranym przedsiębiorcą. Negocjacje z wykonawcami rozpoczęto we wrześniu 2015 r. Zainteresowanie biznesu było spore. Początkowo chęć budowania wrocławskiego systemu wyraziło 8 firm, ostatecznie do negocjacji dopuszczono 5 podmiotów, czyli spółki Arriva, Enigma, konsorcjum Egis i Nawrot, Decatur oraz AWL VIII.

- Mamy nadzieję, że w ciągu najbliższych 2-3 miesięcy sprawa będzie całkowicie wyjaśniona. Aktualnie mamy trzecią rundę spotkań negocjacyjnych z naszymi partnerami. Jest niemalże pewne, że jest to już ostatnia runda, i będziemy po niej gotowi do doprecyzowania wszystkich naszych warunków. Oczywiście efekt końcowy będzie związany z konkretnymi warunkami partnerów, które oni opiszą w swoich ofertach – tłumaczy Zbigniew Komar, zastępca dyrektora Departamentu Infrastruktury i Gospodarki we wrocławskim ratuszu. - Przed wakacjami sprawy będą albo wyjaśnione, albo bardzo poważnie przesądzone.

Nie oznacza to jednak, że car- sharing od razu ruszy z kopyta. W zapisach wstępnych przewidziano etapowanie systemu – tak, by wszystkie auta do wypożyczenia wyjechały na ulice w ciągu dwóch lat.

Zabiorą miejsca parkingowe

Urzędnicy chcieliby, by w mieście pojawiło się minimum 60 stacji ładowania pojazdów oraz 400- 500 miejsc parkingowych dedykowanych tylko dla aut z wypożyczalni. Mają to być specjalne parkingi w prestiżowych lokalizacjach w centrum. Oczywiście oznacza to zmniejszenie liczby miejsc postojowych dla innych pojazdów, co raczej nie spotka się ze zrozumieniem kierowców. Miasto wskazało 36 lokalizacji stacji car- sharingu, które są kluczowe. Pozostałe lokalizacje ma wskazać partner prywatny. Na miejskiej liście znajdujemy m.in. plac Solny, ul. Św. Antoniego, Włodkowica (przy pałacu Ślubów), Teatralną (Teatr Lalek), pl. Orląt Lwowskich, pl. Kościuszki czy okolice opery. W tych miejscach kierowcy już teraz prawie zabijają się o wolne miejsce. Niebawem zaparkowanie będzie tam jeszcze trudniejsze.

Wypożyczalnie nie podobają się także miejskim aktywistom. Choć magistrat liczy, że car- sharing zmniejszą liczbę aut wjeżdżających do centrum, lokalne ruchy miejskie są sceptyczne wobec tego pomysłu.

- Problem z korkami nie zniknie. Wręcz przeciwnie – kierowcy będą mieli jeszcze większy problem z zaparkowaniem pojazdów, będą więc jeździć w poszukiwaniu wolnych miejsc – tłumaczy Przemysław Filar z Towarzystwa Upiększania Miasta Wrocławia. – Ponieważ każdy nowy budynek ma posiadać garaż, samochody i tak będą więc wjeżdżać do centrum. Co więcej, auta z miejskiej wypożyczalni będą korzystać z szeregu udogodnień – pojadą po buspasach czy wjadą w uliczki zamknięte dla normalnego ruchu. Tym samym spowolnią ruch autobusów i tramwajów. Efekt będzie taki, że nie odkorkujemy miasta, tylko zakorkujemy je jeszcze bardziej.

Więcej o nowych technologiach w transporcie publicznym dowiecie się na konferencji Mobility Poland! Już niedługo w Warszawie!

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Wrocław. Car–sharing mieszany? Bierz auto skąd chcesz

Mobilność

Wrocław. Car–sharing mieszany? Bierz auto skąd chcesz

Jakub Dybalski 23 grudnia 2015

Łukasz Puchalski: Chaos warszawski jest atrakcyjny

Przestrzeń

Łukasz Puchalski: Chaos warszawski jest atrakcyjny

Jakub Dybalski 28 listopada 2015

Carsharing jest efektywnym narzędziem polityki przestrzennej miast

Komunikacja

Carsharing jest efektywnym narzędziem polityki przestrzennej miast

Agnieszka Serbeńska 15 listopada 2015

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5