Prawdziwy cel rewitalizacji to oddanie miasta mieszkańcom – powiedział na Kongresie Transportu Publicznego dyrektor Centrum Obsługi Inwestora we Włocławku Robert Zaręba. Proces ten powinien odbywać się nie tylko w centrum miasta i obejmować także sferę kultury oraz rekreacji, szczególnie w miastach położonych nad rzeką. Jak dodał, w przypadku Włocławka jednym z celów rewitalizacji jest też sprawienie, by miasto przestało kojarzyć się wyłącznie z Anwilem.
– Nieodzownym elementem rewitalizacji jest budowanie wzrostu gospodarczego. Niejednokrotnie miasta nie tworzą terenów inwestycyjnych, bo nie ma inwestorów – a inwestorzy nie przychodzą, bo nie ma terenów inwestycyjnych. Samorządy, które przerywają ten zaklęty krąg, wygrywają – powiedział przedstawiciel władz Włocławka.
Wykorzystać potencjał rzeki
Władze Włocławka deklarują chęć pozyskania kolejnych inwestorów. Jednym z elementów przygotowania do tego jest rewitalizacja. Podobnie jak w wielu innych miastach, jako jej obszar wyznaczono początkowo śródmieście. – Taki program był realizowany do tego roku. Dla mnie Lokalny Program Rewitalizacji nie powinien ograniczać się jednak tylko do centrum miasta, a sama rewitalizacja powinna polegać nie tylko na naprawianiu elewacji starych kamienic – stwierdził Zaręba. Jak dodał, celem powinno być oddanie miasta lokalnej społeczności. – Bardzo dobrym pomysłem na takie oddanie mieszkańcom przestrzeni miejskiej, a jednocześnie uspokojenie ruchu samochodowego są znane z Łodzi woonerfy – ocenił.
Nie oznacza to jednak, że miasto w ogóle nie realizuje zadań wpisujących się w potoczne rozumienie terminu „rewitalizacja”. – U nas też, jak wszędzie, za pieniądze unijne powstają fontanny. Miasto stało się mniej „betonowe” i bardziej zielone – podkreślił dyrektor COI. – Wykorzystujemy też walory Wisły, nad którą leży Włocławek. Chcemy oddać brzeg naszej rzeki do dyspozycji mieszkańców poprzez utworzenie tam bulwarów – uzupełnił. Natomiast spodziewana budowa drugiego progu wodnego na Wiśle ma pozwolić na utworzenie zalewu, co podniesie atrakcyjność turystyczną miasta i jego okolic.
Smart city – nie tylko transport
Zdaniem dyrektora włocławskiego COI rozwiązania z zakresu smart city powinny być wdrażane całościowo, a nie tylko w wybranych sferach działania miasta, jak komunikacja miejska czy ochrona zdrowia. – Jedynie wtedy zmiany na lepsze będą odczuwalne dla mieszkańców. Świadczą o tym doświadczenia samorządowców, z którymi rozmawiałem – powiedział Zaręba. Sam transport publiczny nie zajął wiele miejsca w prezentacji, choć utworzenie mikrowęzłów przesiadkowych na liniach komunikacji miejskiej zostało określone jako jeden z etapów na drodze do zmian śródmieścia Włocławka.
Przed rozpoczęciem panelu, podczas ceremonii otwarcia Kongresu, dyrektor COI odebrał w imieniu władz Włocławka przyznaną miastu nagrodę „Transportu Publicznego” za zrealizowanie udanego programu rewitalizacji. Jak zaznaczył, ważnym elementem całego procesu były zadania związane z kulturą. Przykładem, a zarazem przejawem „nietypowego spojrzenia na miasto” było utworzenie Centrum Kultury „Browar”, mieszczącego między innymi teatr impresaryjny.