Wielkimi krokami zbliża się IV Kongres Transportu Publicznego, który w tym roku odbędzie się w Warszawie. Jednym z uczestników będzie Wiesław Witek, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego, który weźmie udział w debacie nt. otwartej konkurencji w transporcie publicznym. – Na pewno nie mamy kompleksów w stosunku do innych polskich miast, ale zawsze jest coś co można podpatrzeć, oprzeć się na doświadczeniach innych. Jednym z zasadniczych elementów warszawskiej komunikacji, który wymaga modernizacji jest system pobierania opłat za przejazdy – mówi w wywiadzie z portalem „Transport-publiczny.pl” Wiesław Witek, dyrektor ZTM.
Jakie znaczenie ma Kongres Transportu Publicznego? Czym jest to wydarzenie dla branży komunikacyjnej?
Wiesław Witek, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego: Kongres Transportu Publicznego jest jednym z największych w Polsce wydarzeń dla branży transportu publicznego. Skupia przedstawicieli wszystkich podmiotów biorących udział w organizacji i realizacji zadań publicznego transportu zbiorowego. Jest to forum, w ramach którego możliwe jest konfrontowanie poglądów reprezentantów różnych środowisk, począwszy od władz państwowych jak i samorządowych różnego szczebla, poprzez organizatorów i operatorów transportu zbiorowego, uczelnie, instytucje naukowo-badawcze, aż do podmiotów komercyjnych dostarczających urządzeń i systemów wykorzystywanych w transporcie publicznym. Tak szerokie spektrum uczestników pozwala na wielopłaszczyznową dyskusję pozwalającą na zapoznanie się z oczekiwaniami różnych partnerów, kierunkami rozwoju jak też problemami i zagrożeniami jakie napotykają w swojej działalności.
Czym ZTM może się pochwalić? Jakie szczególne doświadczenia chciałby Pan przekazać uczestnikom KTP?
Z pewnością powodem do dumy jest sukces związany z realizowanymi przez ZTM dużymi inwestycjami komunikacyjnymi, które w znaczący sposób poprawiają funkcjonowanie warszawskiego systemu transportowego. Myślę tu w pierwszym rzędzie o zakończonej w bieżącym roku budowie centralnego odcinka II linii metra, ale również nowych odcinków tras tramwajowych: na Bemowie – domykająca zachodnią obwodnicę oraz na Tarchominie – będąca kolejnym etapem inwestycji łączącej dynamicznie rozwijający się rejon miasta komunikacją tramwajową z metrem. Szczególnie doświadczenia z budowy II linii metra w samym środku miasta mogą być interesujące dla innych miast planujących duże inwestycje transportowe w obszarach wysoce zurbanizowanych.
Innymi osiągnięciami jakimi może się pochwalić warszawski ZTM to na pewno rozwijający się proces integracji transportu zbiorowego w obszarze aglomeracji, dynamicznie zwiększająca się liczba dostępnych punktów, w których można zakupić bilet – zarówno mobilnych jak i stacjonarnych, w tym nowe Punkty Obsługi Pasażerów oraz realizacja projektu zakładającego ustawienie w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego 1580 nowoczesnych wiat na przystankach komunikacji miejskiej (ustawionych zostało już ponad 650 wiat).
Jakie doświadczenia i wiedzę chciałby Pan zdobyć podczas Kongresu?
Nasze osiągnięcia nie oznaczają, iż nie mamy już nic do poprawienia czy usprawnienia. Zawsze warto obserwować poczynania innych miast i uczyć się na ich doświadczeniach. Szczególnie interesujące są zagadnienia konkurencji w publicznym transporcie na terenie aglomeracji i współpracy z organizatorami transportu regionalnego. Są to elementy, które mają duże znaczenie w integracji lokalnych i regionalnych systemów transportowych. Z pewnością z uwagą obserwować będę dyskusje dotyczące szeroko pojętej mobilności. Nieodzowne jest dziś patrzenie na transport publiczny w szerszym kontekście, uwzględniając wielu uczestników systemu transportowego, w tym pieszych i rowerzystów.
Czego Pan zazdrości innym polskim miastom i organizatorom w zakresie komunikacji? Jakie rozwiązania chciałby Pan przenieść do Warszawy, których obecnie nie ma?
Na pewno nie mamy kompleksów w stosunku do innych polskich miast, ale zawsze jest coś co można podpatrzeć, oprzeć się na doświadczeniach innych. Jednym z zasadniczych elementów warszawskiej komunikacji, który wymaga modernizacji jest system pobierania opłat za przejazdy. Dlatego z uwagą obserwujemy poczynania innych miast w tym zakresie, chociażby Poznania z ich PEKĄ. Wyzwaniem jest również usprawnienie systemu zbierania i analizy danych dotyczących różnych aspektów funkcjonowania systemu transportu publicznego.
Jakie są największe wyzwania stojące przez samorządami i organizatorami komunikacji?
Szczególny nacisk należy kłaść na działania zachęcające mieszkańców do rezygnacji z korzystania z samochodów osobowych i jazdy komunikacją miejską lub rowerami. Muszą to być jednak działania o szerokim zakresie obejmującym organizację ruchu w układzie drogowym, podnoszenie standardów transportu publicznego i jego dostępności jak również świadomości ekologicznej.
Zapraszamy na IV Kongres Transportu Publicznego, który odbędzie się w Warszawie w dniach 19-20 października 2015 roku. Wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi mobilność Polaków, technologie służące mobilności oraz kwestie planowania i realizacji celów rozwoju miast.
Więcej informacji o Kongresie znajdziesz tutaj.
