Mazurska Pętla Rowerowa to projekt nadzorowany przez Stowarzyszenie Wielkie Jeziora Mazurskie 2020. W założeniach ma to być 301 kilometrów głównego szlaku rowerowego oraz kolejnych 500 km w ramach około 20 lokalnych tras rowerowych. Dodatkowo całość Pętli ma zostać jednolicie oznakowana, wyposażona w miejsca do odpoczynku, miejsca widokowe czy wypożyczalnie sprzętu. Jednym z założeń projektu jest również stworzenie jednolitego systemu informacji turystycznej oraz jednolitej promocji szlaku.
Do 3 marca trwało
postępowanie przetargowe na wyłonienie wykonawcy, który opracuje dokumentację projektowo – kosztorysową budowy ścieżek rowerowych. Zadanie to jednak podzielono na trzy odrębne części. Z kolei oferenci nie mogli brać udziału w więcej niż dwóch zadaniach. Już 3 marca stowarzyszenie dokonało otwarcia ofert na każdą z nich, natomiast 28 kwietnia poinformowało o wyborze najkorzystniejszych ofert.
Dwie oferty z rozstrzygnięciem
Część pierwsza dotyczy budowy ścieżki rowerowej na terenie gmin Węgorzewo, Pozezdrze, Giżycko, Miasto Giżycko i Miłki. Nazwano tę część północno-wschodnim Traktem Rowerowym Krainy Wielkich Jezior Mazurskich. Ścieżka przebiegać będzie przez miejscowości: Sterławki Małe – Doba – Radzieje – Przystań/Mamerki – Węgorzewo – Ogonki – Pozezdrze – Perkunowo – Giżycko – Wilkasy – Bogaczewo – Kanał Kula – Rydzewo – Marcinowa Wola. W sumie ma powstać 115,677 km głównej trasy, wraz z 3 km łącznikami do miejsca obsługi rowerzystów i wież widokowych. Za opracowanie tej części projektu odpowiadać będzie Urban Media Ewa Urban z Warszawy. Firma zaproponowała w postępowaniu ofertę za 1 mln zł brutto (pokonując ofertę Arkas-Projket z Olsztyna). Budżet zamawiającego wynosił zaś 1 016 179 zł brutto.
Rozstrzygnięcia doczekała się także trzecia część przetargu. Dotyczy ona opracowania projektu zachodniego Traktu Rowerowego Krainy Wielkich Jezior Mazurskich. Zostanie on zlokalizowany w granicach administracyjnych gmin Mikołajki, Mrągowo, Miasto Mrągowo, Ryn i przebiegał będzie przez miejscowości Mikołajki – Stare Sady – Jora Wielka –Notyst– Ryn/Pętla Mrągowska: Jora Wielka – Użranki – Kosewo – Mrągowo – Młynowo – Ryn – Orło. Długość zachodniego traktu to 91,316 km, z czego główna trasa to 88,484 km, zaś resztę stanowi łącznik do wież widokowych i miejsca obsługi rowerzystów. Tutaj również wybrano ofertę Urban Media Ewa Urban z Warszawy za 666 tys. zł brutto. Cena lekko wykroczyła poza przygotowany budżet – 658 tys. zł brutto.
Ponowiony przetargCzęść drugą ścieżki rowerowej nazwano południowo-wschodnim Traktem Rowerowym Krainy Wielkich Jezior Mazurskich. Zostanie on zlokalizowany w granicach administracyjnych gmin Orzysz, Pisz, Ruciane-Nida. Przebiegał będzie przez miejscowości: Cierzpięty – Okartowo – Karwik – Pisz – Wiartel – Karwica – Krzyże – Ruciane-Nida – Iznota. Długość południowo-wschodniego traktu to 91,3 km, z czego główna trasa to 90,466 km, zaś resztę stanowi łącznik do wież widokowych i miejsca obsługi rowerzystów.
Swoją ofertę złożyło wyłącznie Biuro Projektowe Marcin Zagojski z Warszawy na 700 tys. zł brutto. Budżet zamawiającego w tym zadaniu określono na 740 tys. zł brutto. Niestety, 8 maja Stowarzyszenie unieważniło tę część postępowania przetargowego. Powodem odrzucenia jedynej oferty było brak spełnienia warunków udziału w postępowaniu, które określono w Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia.
Obecnie rozpisano ponowiony przetarg na brakujący odcinek. Składanie ofert trwa do 4 lipca. Kryteria oceny się nie zmieniają, więc nadal zamawiający weźmie pod uwagę cenę, co stanowi 60% kryterium wyboru, oraz doświadczenie zawodowe kadry projektującej – 40%. Tym razem jednak do zamówienia dodano również opracowanie kompletnej dokumentacji projektowo-kosztorysowej budowy ścieżek rowerowych o długości około 15,541 km na drogach krajowych, będących w zarządzie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Oznacza to, że całkowita długość projektowanej trasy rowerowej tego odcinka to około 101,141 km. Szacowany koszt prac nad dokumentacją to 754 mln zł netto.
Planowana inwestycja ma zostać zrealizowana w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Warmia Mazury na lata 2014 – 2020, a koszt całkowity przedsięwzięcia jest oszacowany na 51 mln zł z czego 40,8 mln zł (80%) ma stanowić dofinansowanie z UE.