Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Wiedeń. Tak działają szkolne ulice

Dalej Wstecz
Autor:

Łukasz Malinowski

Data publikacji:
2019-11-23 09:30
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Transport Publiczny

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Wiedeń. Tak działają szkolne ulice
fot. Łukasz Malinowski
Wiedeń. Tak działają szkolne ulice
Wiedeń. Tak działają szkolne ulice
Wiedeń. Tak działają szkolne ulice
Wiedeń. Tak działają szkolne ulice
"Schulstraße” to wdrażany w Wiedniu projekt poprawiający bezpieczeństwo dzieci w pobliżu szkół. Każdego dnia roboczego w wyznaczonych godzinach porannego szczytu zamykane są ulice prowadzące pod wejście do szkoły. Ma to uchronić dzieci przed samochodami i zniechęcić rodziców do ich odwożenia. Sprawdziliśmy, jak to działa w praktyce.

W grudniu 2018 roku zakończył się pierwszy pilotażowy projekt prowadzony przed szkołą podstawową przy Vereinsgasse. Wówczas w dniach nauki między godziną 7:45 a 8:15 wprowadzono zakaz prowadzenia pojazdów samochodowych, motocykli i innych pojazdów mechanicznych w celu uniknięcia niebezpiecznych sytuacji drogowych. Rozwiązanie się sprawdziło, a kolejne szkoły przy wsparciu rodziców uczniów zaczęły zgłaszać chęć do udziału w programie.

Dzieci chodzą zamiast jeździć
  
– Tymczasowy zakaz jazdy przed szkołą wyraźnie przyczynił się do zwiększenia bezpieczeństwa dzieci – mówiła rok temu Petra Jens, pełnomocniczka miasta ds. komunikacji pieszej z wiedeńskiej Agencji Mobilności, a zarazem inicjatorka projektu. – Znacznie mniej dzieci zostało przywiezionych do szkoły samochodem, a zamiast tego przyjechały hulajnogą, rowerem lub przyszły pieszo – dodawała.

We wrześniu tego roku zamknięcia ulic wprowadzono przy kolejnych trzech szkołach znajdujących się przy Gilgegasse (9. Dzielnica), Fuchsröhrenstraße (11. Dzielnica) i Deckergasse (12. dzielnica). Przy tej okazji wiceburmistrz Wiednia Birgit Hebein zwracała uwagę na to, że brak samochodów przy szkolnych ulicach podnosi bezpieczeństwo oraz wpływa na zmianę wybieranego środka transportu. – Dzieci chodzą do szkoły – początkowo w towarzystwie, a później same. W ten sposób uczą się, jak prawidłowo i bezpiecznie zachowywać się na ulicy. Schulstraße jest jednym z wielu środków, które wdrażamy w celu zwiększenia bezpieczeństwa w drodze do szkoły – zaznaczała przedstawicielka miejskich władz.

Z ulicy - plac

Jak zatem wygląda to wszystko w praktyce? Sprawdziliśmy w jeden z listopadowych poranków przed szkołą przy Gilgegasse. Zamykana uliczka ma charakter całkowicie lokalny i prowadzi pod samo wejście do szkoły. Zamykana jest poprzez rozstawienie przenośnej barierki. Przy jej składaniu nie byli obecni policjanci, ale dwóch pilnowało ruchu na pobliskich skrzyżowaniach przy Lazarettgasse i Mariannengasse, zawracając niektórych kierowców już wcześniej. Na chodnikach rzeczywiście nie brakowało dzieci, w większości odprowadzanych przez rodziców, lub na hulajnogach.

Nie da się jednak ukryć, że pojawiło się także kilka samochodów, z których wysiadali uczniowie. Mieli wtedy do przejścia nieco więcej i już w większości po zablokowanej ulicy, więc ostatni odcinek pokonywali bez opieki dorosłych. Na samej zamkniętej ulicy było zaparkowanych sporo samochodów należących do mieszkańców – podczas naszej obecności żaden nie próbował wyjechać.

Wydaje się, że pomysł na szkolną ulicę w przypadku Gilgegasse działa dobrze. Ostatni odcinek przed placówką staje się na chwilę czymś w rodzaju lokalnego placu – sporo rodziców i dzieci mogło spokojnie porozmawiać, mając dostęp do większej niż wcześniej przestrzeni.

– Schulstraße to odpowiedź na chaos uliczny przed szkołami i rosnący brak aktywności fizycznej dzieci. Co piąte dziecko jest już podwożone do szkoły samochodem. To powinno się zmienić: poranny spacer czy przejażdżka rowerem w znacznym stopniu przyczyniają się do poprawy zdrowia dzieci – mówi Petra Jens.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Wyszków z planami na własną komunikację

Komunikacja

Wyszków z planami na własną komunikację

Przemysław Farsewicz 22 listopada 2019

Płock kupuje siedem autobusów MIDI

Komunikacja

Płock kupuje siedem autobusów MIDI

Jakub Dybalski 21 listopada 2019

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5