Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Warszawa z tramwajami na prawym brzegu i do Ząbek ok. 2030 r.?

Dalej Wstecz
Autor:

Jakub Dybalski

Data publikacji:
2015-11-04 07:56
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Warszawa z tramwajami na prawym brzegu i do Ząbek ok. 2030 r.?
tramwajFot. ZTM Warszawa
Wykorzystując obecną perspektywę unijną stolica chce w istotny sposób rozbudować swoją sieć tramwajową. Ale szefowie Tramwajów Warszawskich podczas niedawnego spotkania Stowarzyszenia Inżynierów i Techników Komunikacji przedstawili plany rozbudowy sieci aż do 2030 r. Tramwaj ma dojechać m.in.. do Targówka Fabrycznego, na Zielona Białołękę i do ul. Marsa.

Spotkanie SITKOM opisała Gazeta Stołeczna. Specjaliści z Tramwajów Warszawskich przedstawili plany na najbliższe lata. To co będzie się działo w bliższej przyszłości jest znane. W połowie roku ratusz przedstawił listę inwestycji finansowanych z funduszy unijnych. Choć jest ona podzielona na część podstawową i rezerwową, to projekty „rezerwowe” też są traktowane jako „do realizacji” Warszawa chce na nie pozyskiwać dodatkowe środki i przekonywać rząd o konieczności ich dofinansowania. Projekty podstawowe to linia do Wilanowa, na Gocław i przedłużenie trasy na Tarchominie. W rezerwie są przede wszystkim modernizacje istniejących linii, budowa odcinka ze Służewca do Metra Wilanowska. Przygotowywana jest też linia na planowanym moście Krasińskiego.

Ale po 2023 r. do którego powinny być rozliczone środki unijne, plany nie wyhamują. Do 2030 r. planowane są inne odcinki tramwajowe. Wszystkie w prawobrzeżnej części stolicy, co pozwoliłoby na istotne „wyrównanie” warszawskiej sieci tramwajowej. Dziś jest ona rozbudowana głównie na północ i na zachód od centrum miasta.

Warszawscy tramwajarze przewidują więc połączenie Żerania z trasą za mostem Północnym wzdłuż ul. Modlińskiej. Tramwaj dotarłby też ul. Głębocką na Zieloną Białołekę, czyli tam, gdzie mieszkańcy póki co dużo chętniej widzieliby przedłużenie metra, co jednak wydaje się kosztowną i nie do końca uzasadnioną inwestycją. Bardziej na południe powstałaby linia z okolic Dworca Wschodniego na Targówek Fabryczny, a w perspektywie dalej do Ząbek. Przedłużeniu uległaby też linia tramwajowa, która dziś kończy się na pętli Gocławek, a miałaby się kończyć nieco dalej, przy skrzyżowaniu z Marsa. W dodatku prowadziłaby tam tunelem pod ul. Płowiecką.

Tramwaje Warszawskie planują wydać w najbliższych latach olbrzymie pieniądze. Krzysztof Karos podał sumę 2,8 mld zł z ciągu najbliższych 5–6 lat. Sama lista podstawowa to projekty o wartości 2 mld zł, co będzie dla miejskiego budżetu dużym wysiłkiem, bo unijne dofinansowanie ma wynieść „tylko” nieco ponad 910 mln zł. Po 2023 r. będzie trudniej bo obecna perspektywa unijna jest ostatnią, w której Polska otrzyma tak duże pieniądze.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Tramwaj z Ochoty do Wilanowa. Bez Pola Mokotowskiego?

Przestrzeń

Tramwaj z Ochoty do Wilanowa. Bez Pola Mokotowskiego?

Witold Urbanowicz 09 marca 2016

Warszawa: Metro kosztem tramwajów?

Przestrzeń

Warszawa: Metro kosztem tramwajów?

Witold Urbanowicz 23 września 2013

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5