Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Warszawa: Wracają pasy przez Andersa nad stacją metra Ratusz

Dalej Wstecz
Data publikacji:
22-11-2016
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

Skrzyżowanie Andersa, al. „Solidarności” i pl. Bankowego będzie trochę bardziej przyjazne dla niezmotoryzowanych użytkowników ruchu. Dzięki budżetowi obywatelskiemu udało się choć trochę poprawić błędy źle zaprojektowanego węzła komunikacyjnego przy stacji metra Ratusz. Po 15 latach od otwarcia stacji jest wreszcie wytyczane przejście naziemne na Andersa, po północnej stronie skrzyżowania.

Ważny węzeł przesiadkowy przy skrzyżowaniu al. „Solidarności” i Andersa należy do najmniej udanych w Warszawie. Wszystko to konsekwencje szeregu niefortunnych i nieprzemyślanych decyzji władz miasta. Przed laty, podczas projektowania przedłużenia I linii metra, podjęto decyzję o przesunięciu stacji metra A15 Ratusz, którą otwarto w 2001 r., spod placu Bankowego na północną stronę skrzyżowania, co skutkuje nierównomiernym obłożeniem stacji – południowa strona notuje znacznie większe potoki podróżnych niż północna głowica. Jednocześnie stacja nie jest dostosowana do takiego układu ruchu – w ramach oszczędności zastosowano tutaj kompaktową konstrukcję objawiającą się przesunięciem schodów do środka peronu. W efekcie są one znacznie węższe niż na starszych stacjach i nie są dostosowane do występującego tutaj ruchu: tworzą się zatory, pasażerowie muszą się przeciskać, zwłaszcza jak przyjadą dwa pociągi metra na raz.

Przesunięcie stacji spod pl. Bankowego wymusiło też budowę dodatkowej pary przystanków w ciągu Andersa w niewielkiej odległości od poprzedniej. Problemem są też wąskie przystanki tramwajowe w kierunku Pragi, na które prowadzą także wąskie schody. Gorsze są przesiadki natomiast z autobusów skręcających z al. „Solidarności” od strony Woli na pl. Bankowy.

Oszczędności spowodowały też, że układ przejść podziemnych zrealizowano w ograniczonym zakresie, przez co doszło do dość kuriozalnej sytuacji. Część relacji skrzyżowania al. „Solidarności”, Andersa i pl. Bankowego można pokonać wyłącznie dołem, a część wyłącznie górą. Pasy znajdują się na południowym i zachodnim wlocie skrzyżowania. Pod wschodnim wlotem skrzyżowania prowadzi natomiast przejście podziemne, którym można dostać się też bezpośrednio na przystanki tramwajowe w ciągu al. „Solidarności” w kierunku Pragi i Woli. Inaczej wygląda sytuacja z północnym wlotem skrzyżowania – nie ma pasów, mieszkańcy i pasażerowie mogą korzystać z przejścia podziemnego, które jednak zlokalizowane jest w głowicy północnej stacji metra, w rejonie kina Muranów, na przedłużeniu ul. Długiej, które jest oddalone o ok. 100 m od skrzyżowania.

Korzystanie z tego miejsca, w wyniku szeregu trudnych do naprawy błędów projektowych, zaprzecza idei wygodnych przesiadek i miasta dostępnego dla wszystkich. Przez kilkanaście lat jego funkcjonowania urzędnicy zrobili zresztą niewiele, by cokolwiek tutaj zmienić. Dopiero społecznicy w 2012 r. przedstawili pomysł wytyczenia przejścia na Andersa, po północnej stronie skrzyżowania. Wówczas jednak drogowcy mnożyli przeszkody. – Z uwagi na bliskość tunelu metra oraz gęstą sieć infrastruktury podziemnej trudno jest określić, czy możliwe jest zamontowanie urządzeń sygnalizacji i przewidzieć zakres niezbędnych do wykonania dodatkowych prac, związanych z usunięciem ewentualnych kolizji znajdujących się w terenie instalacji podziemnych – odpisał Michał Trzciński, ówczesny zastępca dyrektora tej instytucji. Jak wskazał ZDM, dla bezpieczeństwa przejścia przez torowisko i jezdnię powinny być względem siebie oddalone. Z uwagi na wąski przystanek tramwajowy brak jest miejsca na zastosowanie wygrodzenia, tzw. cielętnika, czyli labiryntu z barierek uniemożliwiającego wbieganie na jezdnię. Kolejny problem to obowiązująca gwarancja na jezdnię i sygnalizację świetlną – przebudowa wiązałaby się z jej utratą.

Społecznicy jednak nie odpuścili i zgłosili w 2014 r. projekt w pierwszym budżecie obywatelskim. Prace wycenili na ok. 85 tys. zł. Pieniądze miały pokryć koszty powieszenia dodatkowych sygnalizatorów, wymalowania pasów i likwidacji barierek. Teraz Urząd Dzielnicy Śródmieście przeprowadza prace związane z wytyczeniem przejścia. „Naziemne przejście przez ul. Andersa po północnej stronie skrzyżowania z al. Solidarności będzie ogromnym ułatwieniem dla pieszych, zwłaszcza niepełnosprawnych i z wózkiem dziecięcym. Kierowcy nie stracą na tym rozwiązaniu, a ci, którzy dotychczas musieli pokonywać drogę przejściem podziemnym, będą przemieszczać się znacznie szybciej i wygodniej” – informuje Ratusz.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5