Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Warszawa: Przebudowa linii średnicowej. Dłużej i z czasowym wstrzymaniem ruchu pociągów?

Dalej Wstecz
Data publikacji:
09-12-2021
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRZESTRZEŃ
Warszawa: Przebudowa linii średnicowej. Dłużej i z czasowym wstrzymaniem ruchu pociągów?
fot. Mateusz Włodarczyk, lic. CC BY-SA 3.0 Wikimedia commons
PKP PLK przygotowują się do przebudowy linii średnicowej w Warszawie. Spółka podtrzymuje dotychczasowy harmonogram, zakładający zakończenie prac w 2027 r., ale jednocześnie nie wyklucza, że roboty mogą potrwać dłużej. Możliwe też, że konieczne będzie jednoczesne wstrzymanie ruchu na kilka miesięcy w obu tunelach – podmiejskim i dalekobieżnym.

Wstępem do modernizacji linii średnicowej są trwające prace przy przebudowie Warszawy Zachodniej. Po zakończeniu kluczowych prac PKP PLK chcą przejść do kolejnych etapów. – Chcemy zmodernizować linię średnicową w latach 2022-2027 i ten harmonogram jest aktualny. Natomiast wiele będzie wynikało z uwarunkowań związanych z dostępnością środków – zaznaczał podczas wczorajszej konferencji Ireneusz Merchel, prezes PKP PLK. Sporo bowiem zależy od środków z nowej perspektywy unijnej 2020-2027 (obecnie – do końca 2023 r. – realizowane są projekty z poprzedniej perspektywy unijnej).

Kolejnym etapem, po zakończeniu kluczowych prac na Warszawie Zachodniej, ma być przebudowa Warszawy Wschodniej. – Chcemy ogłosić przetarg na Warszawę Wschodnią na przełomie 2022 i 2023 r., by w 2023 r. wejść na plac budowy – jednocześnie z odcinkiem w kierunku Warszawy Centralnej. Prace potrwają ok. trzy lata i powinny zakończyć się w 2027 r. Oczywiście pojawia się w mediach rok 2028 czy 2029, ale to zależy od tego, czy będziemy wykonywali pewne prace w nawiązaniu z miastem – mówił prezes.

Jednocześnie wygląd na to, że coś drgnęło w ustaleniach z miastem ws. tunelu al. Tysiąclecia po wschodniej stronie Warszawy Wschodniej. – Wydaje się, że po moim ostatnim spotkaniu z prezydentem Trzaskowskim chyba powinno coś ruszyć. Jesteśmy gotowi, by budować wiadukt, gdy będzie ze strony miasta deklaracja budowy układu drogowego w obrębie Warszawy Wschodniej – mówił Merchel, choć jak zaznaczył tej deklaracji jeszcze nie ma. – To pewnie wydłuży prace projektowe o co najmniej pół roku, ale nie powinno wydłużyć prac przy całej linii średnicowej – wskazał prezes.

Prace przy przebudowie linii średnicowej będą wiązać się ze sporymi utrudnieniami w kursowaniu pociągów. Dotychczas zakładano, że ruch będzie się odbywał po jednej z dwóch par torów, ale teraz okazuje się, że mogą pojawić się komplikacje. – Cel nadrzędny to utrzymanie ruchu pociągów przez całą inwestycję. Może tak się zdarzyć, że w 2024 czy 2025 r. przez 2-3 miesiące konieczne będzie wstrzymanie ruchu pociągów w czasie rozbiórki tuneli, gdyż nie są one w najlepszym stanie technicznym. Mamy obawy, czy prace w jednym tunelu nie wpłyną na drugi – mówił Ireneusz Merchel.

Prezes wskazał, że jednocześnie wdrażane są już ustalenia z masterplanu dotyczące rozbudowy wszystkich linii wyjazdowych z Warszawy do czterech torów. Rozpoczęły się już prace przy linii Warszawa Wschodnia – Warszawa Wawer. – Odcinek Wawer – Otwock chcemy realizować w nowej perspektywie wraz z pozyskaniem środków. Bardzo ważna jest dobudowa dwóch torów do Piaseczna, gdyż do Okęcia brakuje przepustowości. Na pewno chcemy zrobić wszystko, by wykonać to w ramach nowej perspektywy – wskazał prezes.

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5