Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Kolejowy master plan dla Warszawy: Cztery tory i nowe linie kolejowe

Dalej Wstecz
Autor:

Witold Urbanowicz

Data publikacji:
2019-07-08 12:00
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Kolejowy master plan dla Warszawy: Cztery tory i nowe linie kolejowe
fot. MJ
PKP PLK zakończyły prace nad master planem dla stolicy, który ma wyznaczać kierunki rozwoju Warszawskiego Węzła Kolejowego. Jego główne założenia to cztery tory na wszystkich wylotach oraz nowe linie kolejowe – także pod ziemią, w centrum Warszawy.

Zarządca infrastruktury kolejowej zaprezentował dziś (8 lipca) master plan dla rozwoju sieci kolejowej w Warszawie. – To kompleksowa diagnoza stanu obecnego i propozycja działań na przyszłość. Obejmuje on linie kolejowe w promieniu 100 km od Warszawy – mówi Andrzej Bittel, wiceminister infrastruktury.

PKP PLK przystąpiły do sporządzania dokumentu w 2016 r. Master plan został przyjęty w lutym 2019 r. – Korzystaliśmy m.in. z modelu ruchu. Widzimy duży potencjał w przewozach kolejowych. Jednocześnie widzimy niedostatki przepustowości na linii średnicowej i liniach wylotowych, brak możliwości wprowadzenia cykliczności rozkładów jazdy i uruchomienia większej liczby połączeń. Konieczna jest separacja ruchu towarowego, który będziemy wyprowadzać poza Warszawę – wskazuje Ireneusz Merchel, szef PKP PLK. Jak dodaje, prace analityczne objęły układy torowe wielu stacji. Na ich bazie podjęto także decyzję o przebudowie przystanku Warszawa Śródmieście na stację.

Pierwsze wnioski z master planu wdrożono już do realizacji. Widać to chociażby na trasie Warszawa – Otwock. – Uznaliśmy, że cztery tory są potrzebne. Zmieniliśmy założenia projektowe. Jednocześnie uznaliśmy, że trzeba wybudować kilkanaście nowych przejść przez tory, by linia kolejowa nie dzieliła – wskazuje Merchel. Sama inwestycja ma zostać zrealizowana na przełomie perspektyw unijnych.

Do układu czterech torów miałyby zostać przebudowane wszystkie linie wylotowe z Warszawy. W szczególności wymieniono trasy do Legionowa, Sulejówka-Miłosny, Piaseczna czy odcinek Wołomin – Tłuszcz. Zaprezentowane schematy zawierają jednak też linię do Sochaczewa. – To zwiększenie przepustowości i zarazem częstotliwości – podkreśla prezes Merchel.

Master plan uwzględnia też kompleksową przebudowę linii średnicowych (od 2022 r.). Jej efektem ma być znaczne zwiększenie przepustowości. – Obecnie formalnie jest to 16 par pociągów na godzinę na linii podmiejskiej, a w zasadzie 14. Po przebudowie zwiększymy przepustowość do 24 par pociągów, co da częstotliwość co 2,5 minuty – mówi Ireneusz Merchel. Dlatego też, jak przekonuje, kluczowa jest przebudowa Śródmieścia, z którego korzysta 20 mln pasażerów rocznie, co przekłada się na czas wymiany. Plan uwzględnia też dobudowę nowych przystanków: pod rondem De Gaulle’a oraz Solec, bliżej Wisły (przesunięty przystanek Powiśle). Na linii dalekobieżnej częstotliwość ma wzrosnąć do 20 par pociągów na godzinę.


mat. PKP PLK

Dokument zawiera też propozycję budowy nowych linii. W szczególności wymieniono trasy Warszawa Choszczówka – Nasielsk (dla ruchu dalekobieżnego), Warszawa Wschodnia – Zielonka, Warszawa Zachodnia – CPK – Łódź (ważna nie tylko z punktu widzenia CPK, ale ogólnie wzrostu ruchu dalekobieżnego), modernizację linii do Konstancina-Jeziorny, Otwock – Karczew, Modlin – Wyszogród, Płochocin – Pruszków, Parzniew/ Lotnisko Chopina – Nadarzyn – Grójec czy Zegrze – Przasnysz. Założono też budowę nowych linii średnicowych: Warszawa Wileńska/ Gdańska – Warszawa Główna/ Służewiec, a zaprezentowane schematy zawierają także możliwość budowy południowej linii obwodowej, o której dużo ostatnio mówiło Miasto Jest Nasze. Większość z nich to perspektywa po roku 2027 r.

 
mat. PKP PLK

Jak podkreślają przedstawiciele PKP PLK, nie jest to lista inwestycji gotowych do realizacji. – Będziemy uruchamiać studia wykonalności dla przedsięwzięć wskazanych w master planie. Niezbędne jest uwzględnienie korytarzy w miejscowych planach zagospodarowania przestrzennego. Jesteśmy otwarci na dyskusję. Istotnym elementem będzie też poszukiwanie finansowania – zaznacza Ireneusz Merchel.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5