Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Warszawa: Niebawem przetarg na tramwaj do Wilanowa. Będzie fazowanie

Dalej Wstecz
Autor:

Witold Urbanowicz

Data publikacji:
2021-08-03 08:00
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Warszawa: Niebawem przetarg na tramwaj do Wilanowa. Będzie fazowanie
fot. TW
Do końca tego kwartału ma zostać ogłoszony przetarg na budowę trasy tramwajowej między Puławską a Miasteczkiem Wilanów. Tramwaje Warszawskie, obserwując inne podobne inwestycje, chcą się zabezpieczyć przed rosnącymi cenami i zakładają fazowanie – część przedsięwzięcia zostanie ujęta jako zamówienie opcjonalne. Ewentualne poszukiwanie dodatkowych środków nie będzie w ten sposób blokować startu prac na zasadniczej części linii.

Projekt budowy trasy tramwajowej Dw. Zachodni – Wilanów jest już przygotowywany od wielu lat. W związku z sytuacją na rynku i ograniczeniami budżetowymi miasta podjęto decyzję o ograniczeniu inwestycji – na później odłożono budowę torowiska wzdłuż Rakowieckiej oraz od Grójeckiej do Dw. Zachodniego. Postanowiono skoncentrować się na kluczowym, najdłuższym odcinku – od Puławskiej, wzdłuż Goworka, Spacerowej, Belwederskiej, Sobieskiego i al. Rzeczypospolitej do Miasteczka Wilanów (7,5 km + odnogi na Gagarina i św. Bonifacego). Jak dotąd udało się – w formule projektuj i buduj – zlecić realizację kilometrowego odcinka torowiska w ul. Gagarina w ramach projektu wodociągowego. Na razie projekt znajduje się w fazie projektowej.

Przetarg niebawem

Co z zasadniczą częścią trasy? – Przygotowujemy materiały potrzebne do ogłoszenia postępowania przetargowego na roboty budowlane. Przewidywany termin ogłoszenia przetargu na generalnego wykonawcę to III kwartał tego roku. Analizujemy i weryfikujemy dokumentację projektową i dokumenty potrzebne do prowadzenia budowy – deklaruje Maciej Dutkiewicz, rzecznik prasowy Tramwajów Warszawskich.

Postępowanie ma obejmować odcinek od Puławskiej do skrzyżowania z Branickiego, gdzie zaplanowano terminal końcowy dla tramwajów dwukierunkowych. Częścią zamówienia będzie też odnoga z pętlą w ul. Św. Bonifacego. W sumie to 9 km torowiska. Prace budowlane mają zostać przeprowadzone w latach 2022-2023.

Będzie fazowanie

Choć cała ta trasa będzie objęta jednym postępowaniem, spółka – obserwując sytuację na rynku – postanowiła zabezpieczyć przed problemem wysokich cen. Zmaga się z tym szereg zamawiających, a szczególnie widoczne jest to w Łodzi – kosztorysy przygotowywane kilka lat temu często nie odpowiadają już rzeczywistości. Dlatego też, śladem np. łódzkiego przetargu na Wojska Polskiego, Tramwaje Warszawskie założyły fazowanie inwestycji. – Zamówienie dopuszcza możliwość ewentualnego etapowania inwestycji – zamówienie podstawowe i opcje. Więcej informacji poznamy dopiero po otwarciu ofert i poznaniu ich wysokości – mówi Maciej Dutkiewicz.

Spółka nie zdradza na razie, co znajdzie się w opcji. Można jednak założyć, że zostanie nią objęta np. odnoga na Św. Bonifacego, albo odcinki za Św. Bonifacego w kierunku Wilanowa. Krok ten, w przypadku powtórzenia się problemu drożyzny, pozwoli bez problemu wyłonić generalnego wykonawcę – nie trzeba będzie szukać dodatkowych środków, by rozstrzygnąć przetarg. Prace będą prowadzone na zasadniczym, „gwarantowanym” odcinku, a w międzyczasie Tramwaje Warszawskie mogą poszukiwać dodatkowych środków, w tym kredytu, na realizację odcinków objętych opcją. Oczywiście może się też zdarzyć, że oferty będą mieściły się w budżecie zamawiającego i wówczas bez problemu będzie można zlecić wykonanie całości.

Co z robotami straconymi

Wspomniane już odłożenie realizacji odcinka wzdłuż Rakowieckiej, między Puławską a Rakowiecką, rodzi pytania o zakres przewidzianych robót na skrzyżowaniu Goworka i Puławskiej. Zaplanowano tutaj skomplikowany węzeł rozjazdowy. – Do realizacji zaplanowano cztery tory [na odcinku Puławskiej między Goworka a Rakowiecką – red.] wraz z węzłem rozjazdowym przygotowanym do późniejszego podłączenia torów w ul. Rakowieckiej. Niezależnie od tego usuniemy w obszarze skrzyżowania kolizje z instalacjami podziemnymi dla torów w ul. Rakowieckiej, czyli wykonamy najbardziej pracochłonne roboty już teraz – mówi rzecznik Tramwajów Warszawskich. Dzięki temu uniknie się tzw. robót straconych (nie trzeba będzie rozbierać już położonych torów i rozjazdów).

Podobnie rozwiązana zostanie sprawa na południu – w związku z ewentualnymi przedłużeniami trasy w ciągu Branickiego do Przyczółkowej oraz wzdłuż al. Rzeczypospolitej do Południowej Obwodnicy Warszawy. – Tak, jak na Rakowieckiej, tu także zaplanowano usunięcie podziemnych kolizji pod przyszłą rozbudowę w kierunku obwodnicy i w ciągu ul. Branickiego. Terminal końcowy w al. Rzeczpospolitej zaprojektowany został w taki sposób aby minimalnym kosztem przedłużyć trasę w kierunku POW lub w ciągu ul. Branickiego – zapewnia Maciej Dutkiewicz.


mat. TW



mat. TW

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Warszawa: Miejskie inwestycje tramwajowe bardzo odległe

Przestrzeń

Warszawa: Miejskie inwestycje tramwajowe bardzo odległe

Witold Urbanowicz 24 maja 2021

Metro na Karolin: Pierwsze wycinki i wniosek o środki z KPO

Komunikacja

Metro na Karolin: Pierwsze wycinki i wniosek o środki z KPO

Witold Urbanowicz 02 marca 2021

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5