Na pętli autobusowej Konwiktorska pojawiły się ładowarki pantografowe Medcom do autobusów elektrycznych. Najnowsze stacje szybkiego ładowania mają różne głowice ładujące, tym samym będą zasilać elektrobusy produkcji Solaris i Ursus.
Aktualnie MZA Warszawa dysponują ok. 30 autobusami elektrycznymi, jednak władze stolicy zapowiedziały kolejne inwestycje w autobusy niskoemisyjne. Pierwsza ładowarka dla elektrobusów – firmy EkoEnergetyka – stanęła dwa lata temu przy ul. Spartańskiej, niedaleko jednej z zajezdni MZA. Niedługo uruchomione zostaną kolejne ładowarki, które będą zasilały warszawski elektryczny transport miejski.
Na Konwiktorskiej stanęły dwie stacje szybkiego ładowania konstrukcji monolitycznej. Każda z ładowarek dostosowana jest do innego producenta autobusów. Pierwsza z nich – o mocy 200 kW – będzie obsługiwać autobusy produkcji Ursus, druga – o mocy 400 kW – dedykowana jest pojazdom firmy Solaris.
Obie ładowarki mają budowę modułową z rezerwowym złączem ładowania plug-in typu CCS Type 2 do mocy 160 kW (200 A/800 VDC). Zastosowane moduły mocy w ładowarce wykonano w najnowszej technologii półprzewodnikowej SiC (węglik krzemu), która zapewnia m.in. wysoką sprawność układu na poziomie 95 proc. Należy podkreślić, że wszystkie deklarowane parametry ładowarek potwierdzone są raportem z badań i certyfikatem wystawionym przez niezależną jednostkę certyfikującą, posiadającą akredytację Polskiego Centrum Akredytacji.
– Inwestycja została przeprowadzona w sposób kompleksowy. Oprócz zaprojektowania i produkcji ładowarek w nowej technologii SiC, wykonaliśmy kompletną infrastrukturę zasilającą, tj. uzyskanie niezbędnych uzgodnień i decyzji lokalizacyjnych, opracowanie projektu zasilania i budowlanego, uzyskanie pozwoleń budowlanych, usunięcie kolizji m.in. wykonanie nowego przyłącza wodociągowego, uzyskaliśmy akceptację konserwatora zabytków oraz Wydziału Estetyki miasta – mówi Grzegorz Grzegrzółka, dyrektor ds. Energetyki w Medcom.
– Wykonaliśmy także okablowanie, przyłącza energetyczne oraz zdalny system nadzoru ładowarek z funkcją identyfikacji pojazdu i odczytu energii pobranej przez pojazd. Stacja wyposażona została w system alarmowy z powiadomieniem oraz monitoring wizyjny. Wszystkie prace zostały wykonane zgodnie z wymaganymi prawem pozwoleniami, projektem organizacji ruchu tzw. POR i ustaleniami z ZDM – dodaje.