Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Warszawa: Miasto poprawia plany zagospodarowania, które wstrzymały metro. Powoli

Dalej Wstecz
Data publikacji:
02-08-2013
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRZESTRZEŃ
Warszawa: Miasto poprawia plany zagospodarowania, które wstrzymały metro. Powoli
mat. Metro Warszawskie
Głównym powodem uchylenia decyzji środowiskowej dla skrajnych odcinków II linii metra była niezgodność jej przebiegu z miejscowymi planami zagospodarowania przestrzennego. Władze poprawiają teraz dokumenty, tylko zajmuje to dużo czasu.

Urzędnicy zmienili przebieg zachodniej końcówki II linii metra, ale nie uwzględnili tego w obowiązujących dokumentach planistycznych. Tymczasem zgodność z planami zagospodarowania jest jednym z podstawowych warunków wydania decyzji środowiskowych.

Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania, z przesunięciem metra z Człuchowskiej na Górczewską, przyjęto w 2006 r. II linię wydłużono natomiast z Chrzanowa na Mory w 2010 r. Natomiast plany zagospodarowania obejmujące zachodni odcinek II linii metra przyjęto wcześniej - dla rejonu Mor przyjęto w 2002 r., dla Centrum Borkowska i Chrzanów 2 w 2004 r.

Czasu na zmianę planów było aż nadto. Problem w tym, że o ile nowe i zmieniane plany zagospodarowania muszą być zgodne ze studium, to już przyjęcie bądź zmiana studium nie rodzi obowiązku aktualizacji planów. A rozpoczęcie długotrwałej procedury opracowywania planu to jak otwarcie puszki Pandory - wiąże się z koniecznością przeprowadzenia długich uzgodnień i konsultacji. Czasem łatwiej więc nie uaktualniać bądź nie uchwalać nowych planów - przynajmniej do czasu, kiedy nie trzeba nic budować.

Czy w sprawie II linii urzędnicy zagapili się? - Warszawa od wielu lat sukcesywnie przystępuje do sporządzania kolejnych projektów planów miejscowych. Jednak skuteczne przeprowadzenie procedury planistycznej uwarunkowane jest zgodnością projektu planu miejscowego z polityką przestrzenną wyrażoną w studium uwarunkowania i kierunków zagospodarowania przestrzennego - przekonuje Biuro Architektury Urzędy Miasta.

Prace nad zmianą niektórych planów zagospodarowania podjęto jeszcze w zeszłym roku. Przykładowo - uchwałę o przystąpieniu do opracowania planu Karolina Zachodniego, obejmującego planowaną stację techniczno-postojową dla II linii i mającego zastąpić większy plan pod nazwą Mory, podjęto w maju 2012 r., czyli na długo przed uchyleniem decyzji środowiskowej dla II linii metra, co nastąpiło pod koniec marca br. Jednak ogłoszenie o sporządzeniu planu wprowadzono do BIP-u dopiero w kwietniu 2013 r., czyli niemal rok po uchwale. Dlaczego trwało to tak długo? Jak wyjaśnia Biuro Architektury, w tym czasie przygotowywano podkłady mapowe i inne materiały wyjściowe, mające podstawowe znaczenie dla procedury planistycznej.

Przedstawiciele miasta podkreślają, że samo ustalenie przebiegu linii w studium uwarunkowań nie jest działaniem ostatecznym i definitywnym. - Trudno zgodzić się z tezą, że dokonano już zmiany przebiegu II linii metra. Taka intencja rzeczywiście została wyrażona w zmienionym studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego m. st. Warszawy, lecz rzeczywiste decyzje zapadają w drodze przyjęcia planu miejscowego (stosowne procedury zostały już uruchomione dla Jelonek, Chrzanowa i Karolina Zachodniego) lub podjęcie decyzji administracyjnych w przypadku braku planu - zauważa Biuro Architektury. To prawda. Jednak gdyby budować tylko w oparciu o plany, to inwestycji nie udałoby się zrealizować z uwagi na sprzeczność, rozbieżność i różny stan aktualności zapisów poszczególnych planów.

Łukasz Oleszczuk ze Stowarzyszenia Integracji Stołecznej Komunikacji SISKOM zwraca uwagę, że zawinili nie tylko miejscy urzędnicy, ale także Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Warszawie wydający decyzję środowiskową. Uchybienia można było bowiem wypatrzeć na znacznie wcześniejszym etapie.

Jego zdaniem inwestycji w wariancie 3+3 nie grozi, przynajmniej na razie, opóźnienie. - Metro na bardzo wstępnym etapie wystąpiło o decyzję środowiskową, zanim nawet zostały rozdzielone środki unijne - mówi Łukasz Oleszczuk. Podpowiada, że inwestor może starać się o decyzje na poszczególne części inwestycji. - Odcinek północno-wschodni nie jest bezpośrednio powiązany technologicznie z odcinkiem zachodnim, mogą funkcjonować niezależnie od siebie. Oddzielnie też będą mogły działać odcinki zakończone torami odstawczymi - zauważa Oleszczuk. Natomiast problem z planami zagospodarowania dotyczy skrajnych odcinków. Jedyna trudność w tym, że organy prowadzące postępowania środowiskowe różnie interpretują zakaz dzielenia przedsięwzięć na etapie oceny oddziaływania na środowisko. Zgodnie z orzecznictwem polskich sądów administracyjnych niedopuszczalny jest podział sztuczny, nie związany z kwestiami techniczno-finansowo-organizacyjnym lub wynikający z chęci ominięcia prawa przez inwestora. W przypadku rozbudowy II linii metra możliwe jest przy takim rozumieniu przepisów wystąpienie z wnioskiem o wydanie decyzji środowiskowej na każdy z odcinków wariantu "3+3" odrębnie. Wynika to chociażby z faktu, iż mogą one funkcjonować wraz z odcinkiem centralnym względem siebie samodzielnie.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Metro: Stacja Płocka. Trudny do zmycia brud i pożądana patyna

Przestrzeń

Metro bierze się za oświetlenie na stacji Płocka

Przestrzeń

Metro bierze się za oświetlenie na stacji Płocka

Witold Urbanowicz 13 marca 2024

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Metro: Stacja Płocka. Trudny do zmycia brud i pożądana patyna

Przestrzeń

Metro bierze się za oświetlenie na stacji Płocka

Przestrzeń

Metro bierze się za oświetlenie na stacji Płocka

Witold Urbanowicz 13 marca 2024

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij