Partnerzy serwisu:
Prawo & Finanse

Warszawa. Elektryczny przetarg. MZA dopuszczają producentów trolejbusów

Dalej Wstecz
Autor:

Jakub Dybalski

Data publikacji:
22-01-2019
Ostatnia modyfikacja:
29-09-2022
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO & FINANSE
Warszawa. Elektryczny przetarg. MZA dopuszczają producentów trolejbusów
fot. MZA Warszawa
Miejskie Zakłady Autobusowe przesunęły na 12 lutego termin składania ofert w przetargu na 130 przegubowych autobusów elektrycznych. W dodatku doszło do dość ważnej modyfikacji warunków przetargu, z której prawdopodobnie skorzysta Ursus Bus.

Elektrobusowy przetarg w Warszawie to zakupy, których wartość oszacowano na 351 mln zł netto, a przetarg dotyczy samych pojazdów, bez infrastruktury do ich ładowania. Jest to więc inwestycja porównywalna z budową stadionu Legii. Jeśli chodzi o zakupy autobusowe, to trudno je przyrównywać do warszawskich. Kończona właśnie dostawa 47 elektrobusów dla Zielonej Góry kosztowała niecałe 100 mln zł.

MZA od ogłoszenia przetargu kilkakrotnie modyfikował bardzo rozbudowaną i szczegółową specyfikację istotnych warunków zamówienia. Kilka dni temu doszła do tego zmiana jeśli chodzi o charakterystykę oferowanych pojazdów. MZA żąda, by nie były to pojazdy prototypowe (to standardowy warunek w tego typu przetargach), a na dowód producent musi potwierdzić, że sprzedał minimum 15 sztuk takich przegubowców. Pierwotnie musiało to być 15 autobusów elektrycznych. Po zmianie sprzed kilku dni producent może się legitymować sprzedażą 15 elektrobusów, lub 15 trolejbusów o konstrukcji takiej, jak oferowane Warszawie elektrobusy.

Co to zmienia? Ułatwia niektórym producentom udowodnienie jakości swoich pojazdów. Przegubowe autobusy elektryczne nie są bowiem tak powszechne jak standardowe, 12–metrowe. Co ciekawe MZA były pod koniec zeszłego roku pytane przez jednego z producentów, który zastrzegał, że zrealizował dostawę 15 przegubowych trolejbusów, których budowa była oparta na autobusie elektrycznym, czy dopuści taki dowód jakości pojazdu. Wtedy warszawski przewoźnik odmówił. Teraz jednak dokonał modyfikacji SIWZ.

Co prawda w dokumentacji przetargowej z zasady nie wskazuje się kto zadaje pytania zamawiającemu, ale można się domyślać, że akurat to pytanie pochodziło od Ursus Busa, który jesienią dostarczył 15 przegubowych trolejbusów MPK Lublin. Lubelski producent ma za sobą szereg umów elektrobusowych (w tym wspomnianą wyżej dla Zielonej Góry), ale dotyczy to pojazdów 12–metrowych, a nie przegubowców.

Zresztą również drugi z polskich producentów, który pewnie będzie się bił o wygraną w Warszawie, musiałby „ciułać” przegubowe elektrobusy. Solaris swój nowy model w wersji 18–metrowej zaprezentował w 2017 r. Pojazdy w tej wersji dostarcza, ale po kilka – m.in. trzy do Krakowa, trzy do Barcelony i jeden testowy do Warszawy. Niedawno wygrał przetarg na elektrobusy do Poznania, a w nim na 15 pojazdów o długości 18 metrów, ale to zamówienie dopiero będzie realizowane. Tymczasem we współpracy ze Skodą, z powodzeniem buduje o sprzedaje trolejbusy.

W Warszawie na oferty czekają do 12 lutego. Po zakupie nowych pojazdów autobusy elektryczne będą stanowić ok. 10 proc. wszystkich warszawskich autobusów miejskich i kilkanaście procent taboru MZA.

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Solaris: Duża rozbudowa wielkopolskich zakładów

Prawo & Finanse

Solaris: Duża rozbudowa wielkopolskich zakładów

Roman Czubiński 29 września 2022

Iława odebrała nowe elektrobusy Yutonga

Komunikacja

Iława odebrała nowe elektrobusy Yutonga

Redakcja/inf. pras. 28 września 2022

Jelenia Góra kupuje autobusy elektryczne

Komunikacja

Jelenia Góra kupuje autobusy elektryczne

Witold Urbanowicz 14 września 2022

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Solaris: Duża rozbudowa wielkopolskich zakładów

Prawo & Finanse

Solaris: Duża rozbudowa wielkopolskich zakładów

Roman Czubiński 29 września 2022

Iława odebrała nowe elektrobusy Yutonga

Komunikacja

Iława odebrała nowe elektrobusy Yutonga

Redakcja/inf. pras. 28 września 2022

Jelenia Góra kupuje autobusy elektryczne

Komunikacja

Jelenia Góra kupuje autobusy elektryczne

Witold Urbanowicz 14 września 2022

Zobacz również:

Najnowsze wiadomości:

Kongresy
Konferencje
Seminaria
OFERTY PRACY
ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5