Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Warszawa: Ciepłociąg komplikuje budowę tramwaju do Wilanowa. Co z terminem?

Dalej Wstecz
Data publikacji:
02-02-2023
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRZESTRZEŃ
Warszawa: Ciepłociąg komplikuje budowę tramwaju do Wilanowa. Co z terminem?
fot. TW
Budimex przygotowuje się do rozszerzenia frontu robót na budowie trasy tramwajowej do Wilanowa. Wykonawca musi wdrożyć istotne zmiany projektowe: okazało się, że konieczna jest przebudowa niemal całego ciepłociągu, przebiegającego w śladzie przyszłej linii. To ostatecznie może przesunąć start nowej linii o kilka miesięcy, choć wykonawca zapewnia, że chce zrealizować inwestycję „w pierwszym kwartale 2024 r.”.

W lutym, w okresie ferii zimowych, firma Budimex zajmie teren budowy już na całej długości planowanej trasy tramwajowej do Wilanowa. Etapami, w odstępie kilku dni, zamykane będą pozostałe odcinki Sobieskiego i al. Rzeczypospolitej – od Beethovena do Branickiego. Pierwszy, ok. 500-metrowy odcinek – od Beethovena do Witosa – od nocy z 10 na 11 lutego, a dalszy, 3-kilometrowy odcinek – od Witosa do al. Wilanowskiej – od nocy z 15 na 16 lutego. W ostatnim kroku, od 19 lutego, wprowadzone zostaną ograniczenia w al. Rzeczypospolitej. Tu rozkopana zostanie jezdnia wschodnia (na północ od Klimczaka) bądź zachodnia (na południe od Klimczaka) i pas dzielący. Ruch w ciągu al. Rzeczypospolitej i Sobieskiego będzie odbywać się po jednej jezdni.

– Wprowadzenie czasowej organizacji ruchu w ferie jest uzależnione od warunków atmosferycznych, a deklarowane przez nas daty mogą ulec zmianie, jeżeli wystąpią mrozy i opady deszczu lub śniegu – zastrzega mówi Grzegorz Zbierański, dyrektor kontraktu z ramienia Budimeksu.

Roboty pełną parą na całej długości


– Ta organizacja ruchu – zamknięcie jednej z dwóch jezdni, bez skrzyżowań – będzie wspólna dla poszczególnych etapów prac. Dodatkowo, na każdym skrzyżowaniu będą wdrażane różne podetapy – z zamknięciem części powierzchni skrzyżowań – by zachować ruch w głównych relacjach. Od marca zaczynamy spotkania koordynacyjne dla każdego ze skrzyżowań – mówi Grzegorz Zbierański. Szczególnym wyzwaniem będą prace na skrzyżowaniu z Belwederską i Gagarina oraz z al. Witosa.

Wykonawca zapewnia, że nie powtórzy się sytuacja ze Spacerowej czy Puławskiej, gdzie po zamknięciu jezdni nie było widać intensywnych prac. – Od razu, od następnego dnia ruszamy z rozbiórkami. Rozpocznie się frezowanie nawierzchni bitumicznej, następnie wejdą maszyny budowlane, które będą rozbierać podbudowę. Prace przy rozbiórce nawierzchni potrwają ok. dwa tygodnie. Zmyjemy to złe wrażenie, które było na początku prac – zapewnia Wojciech Kulpiński, kierownik kontraktu. – Trzeba pamiętać, że główne roboty są w ziemi. Często okazuje się, że konieczne jest przeprojektowanie wielu rzeczy – dodaje dyrektor Zbierański.

Puławska wróci w wakacje

W połowie roku – w okolicy maja i czerwca – konieczne będzie zwężenie czynnych jezdni w związku z kolizją z pracami przy budowie torowiska i słupów trakcyjnych. Zniknie buspas. Jeszcze większe utrudnienia zostaną wprowadzone na początku czerwca – z uwagi na budowę ciepłociągu całkowicie z ruchu zostanie wyłączona ulica Spacerowa. Dojazd do Ambasady Rosji oraz do budynków mieszkalnych będzie zapewniony po jezdniach tymczasowych. – Przewidujemy spotkania ze Strażą Pożarną, by służby wiedziały jak poruszać się w rejonie placu budowy – wskazuje Wojciech Kulpiński. Niemal do końca budowy czynne będą natomiast kładki piesze, które docelowo zostaną rozebrane.

Na przełomie lipca i sierpnia ma zostać dopuszczony ruch na Puławskiej. Wrócą też tramwaje. W pasie dzielącym zostaną też wykonane rozjazdy i wybrane łuki torowe w stronę Rakowieckiej, gdzie torowisko ma powstać w przyszłości. – Chodzi o to, by nie było konieczności ponownego wstrzymywania ruchu tramwajowego – mówi Maciej Dutkiewicz, rzecznik prasowy Tramwajów Warszawskich. Nie powstaną natomiast części łuków w zachodniej jezdni Puławskiej.

Inaczej wygląda kwestia z uruchomioną niedawno opcją, czyli odnogą trasy wzdłuż św. Bonifacego do pętli Stegny. – Na przełomie roku 2023 i 24 r. ruszą prace na skrzyżowaniu św. Bonifacego przy uzbrojeniu terenu. W pierwszej kolejności zostaną wykonane nowe rozjazdy, a cała odnoga ma być gotowa do końca 2024 r. – wyjaśnia kierownik Kulpiński.

Konieczne zmiany projektowe. Co z terminem?

Jednocześnie wystąpiły istotne zmiany projektowe. Chodzi o główną magistralę ciepłowniczą, która przebiega w ciągu Spacerowej, Belwederskiej i Sobieskiego na odcinku od Klonowej do Witosa. – Plan nie przewidywał przebudowy niemal całego ciepłociągu, tylko co najwyżej krótkie jego odcinki. Tymczasem okazało się, że musimy wykonać go niemal od nowa, z wyjątkiem fragmentu przy Chełmskiej. Mamy do czynienia de facto z budową całej miejskiej infrastruktury – z dodatkiem drogi i tramwaju. Wykonana zostanie nowa konstrukcja jezdni, z wyjątkiem fragmentów al. Rzeczypospolitej, gdzie wymienimy nawierzchnię – wskazuje Grzegorz Zbierański. Ciepłociąg będzie posadowiony na głębokości 5,5 m.

– Chcemy zrealizować inwestycję w terminie kontraktowym, czyli w pierwszym kwartale 2024 roku. W obecnej chwili jest jeszcze za wcześnie, żeby przesądzać o zmianie tego terminu – zapewnia dyrektor Zbierański.

Pomimo tych zapewnień widać jednak zmianę akcentów w komunikatach miasta i Tramwajów Warszawskich. Pierwotnie kontrakt miał zakończyć się w styczniu 2024 r., a tramwaje miały pojechać jeszcze w tym roku. Teraz w komunikacie miasta pojawiło się sformułowanie, że tramwaje pojadą do Wilanowa „w I połowie 2024 r.”. Od osób zaznajomionych z przebiegiem inwestycji usłyszeliśmy, że należy nastawiać się raczej na czerwiec. Jednocześnie, z uwagi na konieczność wykonania wspomnianych ciepłociągów w ul. Spacerowej oraz skomplikowane etapowanie prac na skrzyżowaniu z Belwederską i Gagarina – i konieczności utrzymania w tym miejscu przejezdności w trakcie robót – nie ma szans, by wcześniej pojechały tramwaje ulicą Gagarina, która realizowana jest przez innego wykonawcę i gdzie układane są już pierwsze odcinki nowego toru.

Nie ma zagrożenia dla środków unijnych

Przedstawiciele Tramwajów Warszawskich podkreślają, że na chwilę obecną nie ma zagrożenia dla dofinansowania unijnego. – Jesteśmy w kontakcie z wykonawcą. Podstawą jest to, że określoną sumę pieniędzy musimy wykorzystać w 2023 r., nie musimy osiągnąć efektu inwestycji [w postaci uruchomienia] na 1 stycznia 2024 r. Po prostu musimy zafakturować odpowiednie środki, postawiliśmy warunki brzegowe, a Budimex zadeklarował, że zostaną one spełnione – wyjaśnia Wojciech Bartelski, prezes Tramwajów Warszawskich. Jak dodaje, kwoty dofinansowania przyznanego kilka lat temu nie były waloryzowane, a koszty od tamtej pory poszły w górę. W tym stwierdzeni kryje się sugestia, że nie będzie problemów z wydatkowaniem dotacji, bo pokrywa ona mniejszy procent kosztów inwestycji, niż pierwotnie zakładano.

Jednocześnie prezes Bartelski przypomina, że projekt jest fazowany. – Liczymy na to, że uda się pozyskać dodatkowe środki w ramach nowej perspektywy. Projekt obejmuje przecież nie tylko odnogę do Stegien, ale też ul. Rakowiecką oraz odcinek do Dw. Zachodniego. Z przetargiem na ten ostatni odcinek, wzdłuż ul. Bitwy Warszawskiej 1920 r., chcemy ruszyć po tym, jak będziemy mieli złożone wnioski o pozwolenie na budowę – wyjaśnia prezes.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Warszawa: Tramwaj na Modlińskiej. Wybrany korytarz trasy [schematy]

Przestrzeń

Warszawa: Tramwaj na Modlińskiej. Wybrany korytarz trasy [schematy]

Witold Urbanowicz 11 września 2023

Warszawa: Tramwaj do Wilanowa. Udało się już przełączyć ciepłociąg

Przestrzeń

Warszawa: Na początku jesieni możliwa umowa na tory na Rakowieckiej

Przestrzeń

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Warszawa: Tramwaj na Modlińskiej. Wybrany korytarz trasy [schematy]

Przestrzeń

Warszawa: Tramwaj na Modlińskiej. Wybrany korytarz trasy [schematy]

Witold Urbanowicz 11 września 2023

Warszawa: Tramwaj do Wilanowa. Udało się już przełączyć ciepłociąg

Przestrzeń

Warszawa: Na początku jesieni możliwa umowa na tory na Rakowieckiej

Przestrzeń

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5