Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Warszawa. Bez parkowania na chodnikach i ciągów pieszo-rowerowych

Dalej Wstecz
Data publikacji:
17-10-2016
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRZESTRZEŃ
Warszawa. Bez parkowania na chodnikach i ciągów pieszo-rowerowych
fot. Marek M, lic. GNU, CC 3.0Warszawa
Prezydent Warszawy wydała zarządzenie w sprawie tworzenia korzystnych warunków dla ruchu pieszego. To dwa dokumenty zawierające standardy i wytyczne do tego jak budować w stolicy przestrzeń miejską. Te pierwsze mają być bezwzględnie przestrzegane, a zakładają m.in. likwidację nieuzasadnionych zatok autobusowych, eliminację parkowania na chodnikach i rezygnację z zasady z tworzenia ciągów pieszo rowerowych.

Standardy mają być zbiorem zasad, przestrzeganych np. podczas przebudowy ulic, czy wszelkich remontów i zmian z tym związanych. Wytyczne, liczące blisko 200 stron, to z kolei zestaw rad, które nie muszą być brane pod uwagę, choć powinny. W stolicy już od dłuższego czasu częściowo remonty przebiegają w ramach ustandaryzowanych zasad, teraz jednak powstał kompleksowy dokument, z nastawieniem na ułatwienia dla pieszych. Wymieniono pięć głównych zasad – bezpośredniość, dostępność, bezpieczeństwo, komfort i atrakcyjność. Pod tym względem w wielu miejscach, zwłaszcza centralnych dzielnic miasta, jest kłopot. Z brakiem troski o pieszych jest zresztą problem nie tylko w stolicy.

Dokument w większości jest specjalistycznym i bardzo szczegółowym wyliczeniem dobrych praktyk, których należy się trzymać tworząc ulice, chodniki i place, od przekroju ciągów pieszych, po materiały z jakich mają być wykonane. Wskazuje jednak na kilka ogólnych tendencji, które mają mieć na względzie zarządzający miastem.

Rowery osobno, samochody na ulice

Poza segregowaniem ruchu pieszego od ruchu samochodowego na trasach o podstawowym znaczeniu dla tego drugiego (co może nie spodobać się miejskim aktywistom, ale wprost wspomniano tam o konieczności budowy kładek i tuneli), wskazano też na generalną konieczność segregacji ruchu rowerowego i pieszego. Oznacza to pożegnanie z ciągami pieszo-rowerowymi, poza wyjątkowymi sytuacjami, gdzie pieszych i rowerzystów jest niewielu, ale i tak należy wtedy wyraźnie oznaczyć obie strefy, np. kolorem, albo wyniesieniem trasy dla rowerów.

Poza trasami szybkiego ruchu, szczególnie w centrum miasta i dzielnic, ruch pieszy ma być uprzywilejowany. M.in. dzięki usuwaniu przeszkód na chodnikach, tworzeniu przejść naziemnych również tam, gdzie są podziemne i dostosowaniu (choć z uwzględnieniem potrzeb komunikacji miejskiej) sygnalizacji świetlnej dla ruchu pieszego.

W standardach wprost zapisano eliminowanie parkowania na chodnikach, które uznano za utrudniające ruch pieszych i zagrażające ich bezpieczeństwu.

Same chodniki mają być poszerzane m.in. przez likwidację niepotrzebnych zatok autobusowych. W przypadku remontów wymagane ma być utrzymanie drożności ciągów pieszych i wyraźne i jednoznaczne oznaczenie ich, by mieszkańcy nie gubili się w rozkopach. Uwagę poświęcono też doświetlaniu ulic, co od pewnego czasu jest jednym z „koników” Zarządu Dróg Miejskich, który sukcesywnie wymienia warszawskie latarnie.

W duchu WPM

Standardy są zbieżne z celami zapisanymi w przyjmowanej właśnie Warszawskiej Polityce Mobilności, choć jako nadrzędne dokumenty wymienia jako nadrzędne wymienia „Strategię Zrównoważonego Rozwoju Systemu Transportowego Warszawy do roku 2015 i na lata kolejne” oraz „Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego m.st. Warszawy”. We wspomnianej WPM, która ma być czymś w rodzaju „transportowej konstytucji” Warszawy, ruchowi pieszemu poświęcono cały rozdział i wskazano, że celem jest osiągnięcie poziomu 25 proc. podróży wykonywanych pieszo. Wiele zaleceń z WPM powtórzono w przyjętych w zeszłym tygodniu dokumentach.

Przedziwnie w kontekście działań stolicy brzmi, opisywana przez nas w zeszłym tygodniu wypowiedź rzecznika prezydenta Gliwic, który stwierdził, że „nie lubi pieszych”…
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5