Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

W Seattle powstanie pierwsza lekka kolej na moście pontonowym

Dalej Wstecz
Autor:

Witold Urbanowicz

Data publikacji:
2017-05-17 17:39
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

W Seattle powstanie pierwsza lekka kolej na moście pontonowym
mat. soundtransit
Seattle już teraz może poszczycić się czterema najdłuższymi mostami pontonowymi na świecie, a niedługo miasto pójdzie o krok dalej. W przyszłym miesiącu ma ruszyć budowa pierwszego na świecie pontonowego mostu z lekką koleją.

Budowa przeprawy to część projektu wartego 3,7 mld dolarów, którego efektem będzie połączenie za pomocą lekkiej kolei Seattle i miasta Bellevue leżącego na wschodnim brzegu jeziora Waszyngton. Długośc trasy to 14 mil (ok. 22,5 km). Przedsięwzięcie ma zostać ukończone do 2023 r. Według założeń z połączenia ma korzystać 50 tys. pasażerów dziennie.


mat. soundtransit

Zastosowanie mostów pontonowych jest konieczne z uwagi na głębokość jeziora Waszyngton, sięgającą nawet 65 m, a także mulistość gruntu, która uniemożliwia posadowienie podpór. Na potrzeby kolei przystosowany ma być jeden z istniejących mostów – Homer M. Hadley Memorial, wzdłuż drogi międzystanowej nr 90, łączącej Seatlle z wyspą Mercer.

W czerwcu w miejscu dwóch pasów ruchu rozpocznie się układanie torów. Przystosowanie przeprawy dla lekkiej kolei jest sporym wyzwaniem – obiekt musi być wytrzymać nacisk, jaki będzie wiązać się z poruszaniem się dwóch par 300-tonowych pociągów, które będą kursować z prędkością 55 mil na godzinę (ok. 90 km/h). Przy tego typu przedsięwzięciu nie ma miejsca na pomyłkę. Cały most zostanie wzmocniony – według obliczeń lekka kolej przekracza bowiem o 30% założoną nośność przeprawy. W ramach prac m.in. usunięta zostanie część obciążenia pontonów, by utrzymać ich wyporność. Natura mostów pontonowych sprawia, że zmieniają one położenie w zależności od kierunku natężenia ruchu czy wiatru. Wymusza to zastosowanie to bardziej elastycznych szyn i ich połączeń – tory muszą uwzględniać sześć możliwych zakresów przemieszczeń.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Londyn doda czerwonym autobusom trochę kolorów

Komunikacja

Londyn doda czerwonym autobusom trochę kolorów

Jakub Dybalski 16 maja 2017

Detroit. Reanimowany tramwaj, czyli kłopoty z szyną w USA

Komunikacja

Detroit. Reanimowany tramwaj, czyli kłopoty z szyną w USA

Jakub Dybalski 15 maja 2017

Londyn. Aplikacja z własnym autobusem

Mobilność

Londyn. Aplikacja z własnym autobusem

Jakub Dybalski 15 maja 2017

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5