Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

W przededniu przebudowy średnicy w Warszawie. Rozmowa z prezesem PKP PLK

Dalej Wstecz
Data publikacji:
05-10-2020
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRZESTRZEŃ
W przededniu przebudowy średnicy w Warszawie. Rozmowa z prezesem PKP PLK
mat. PKP PLK
Już niebawem pojawią się pierwsze zmiany w organizacji ruchu pociągów w związku z wielką przebudową stacji Warszawa Zachodnia. To dopiero wstęp do jeszcze większej inwestycji, jaką będzie modernizacja przebiegającej przez stolicę linii średnicowej. O przygotowaniach i terminach opowiada Ireneusz Merchel, prezes zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych SA.

Witold Urbanowicz, Rynek Kolejowy: Trwają przygotowania do wielkiej inwestycji na Warszawie Zachodniej. Kiedy możemy spodziewać się zmian w organizacji ruchu pociągów?

Ireneusz Merchel, prezes zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych SA:
Pierwsze zmiany wynikające z prac budowlanych na stacji Warszawa Zachodnia zaplanowane są od listopada.

Warszawa Zachodnia to początek cyklu inwestycji związanych z przebudową warszawskich linii średnicowych – podmiejskiej i dalekobieżnej. Jak planowane jest fazowanie prac?

Przebudowa linii średnicowej podzielona została na trzy odcinki: zachodni od Warszawy Zachodniej do Warszawy Centralnej, środkowy od Warszawy Centralnej do Warszawy Wschodniej oraz wschodni obejmujący stację Warszawa Wschodnia. Prace prowadzone będą najpierw na linii dalekobieżnej, potem na linii podmiejskiej. Na stacjach zakłada się fazowanie prac umożliwiające utrzymanie ruchu kolejowego.

Jaki jest zakładany harmonogram prac, jeżeli chodzi o zasadniczą część linii średnicowej?


Ogłoszenie przetargu dla odcinka od stacji Warszawa Centralna do stacji Warszawa Wschodnia (bez stacji) planowane jest w IV kwartale 2022 r., a rozpoczęcie prac w I kwartale 2024. Prace prowadzone będą etapowo: linia dalekobieżna w latach 2024-2025, a linia podmiejska w latach 2025-2027. Prace na odcinku od Warszawy Zachodniej do Warszawy Centralnej obecnie przewidujemy w latach 2023-2025.

Kiedy natomiast planowany jest przetarg na przebudowę Warszawy Wschodniej? Jak będą przebiegać roboty?

Ogłoszenie przetargu przewidujemy w IV kw. 2022 r. i później rozpoczęcie prac. Prace prowadzone będą etapowo, najpierw rozpoczniemy od przebudowy układu torowego linii dalekobieżnej wraz z peronami 1 i 2 oraz budowy budynku wielofunkcyjnego, w którym będą nowe urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Następnie sukcesywnie prace będą przesuwać w kierunku peronów podmiejskich. Prace na stacji Warszawa Wschodnia będą skorelowane z realizacją przebudowy tunelu średnicowego. W 2025 roku przewidujemy zakończenie przebudowy układu torowego oraz peronów części dalekobieżnej stacji Warszawa Wschodniej. Celem PLK jest utrzymanie ruchu pociągów na stacji analogicznie jak w przypadku stacji Warszawa Zachodnia.

Czy aktualne jest założenie utrzymania ruchu podmiejskiego w czasie przebudowy linii średnicowej?

W trakcie przebudowy tunelu średnicowego zakłada się wstrzymanie ruchu najpierw w tunelu dla pociągów dalekobieżnych i przekierowanie ich na linię obwodową w kierunku stacji Warszawa Gdańska lub kończenie biegu pociągów na stacji Warszawa Główna, Warszawa Zachodnia lub Warszawa Wschodnia. Następnie prace będą w tunelu dla pociągów podmiejskich z przełożeniem części ruchu do przebudowanej nawy dalekobieżnej  i na linię obwodową.

Czy należy spodziewać się prac w Alej Jerozolimskich – w jakiej perspektywie czasowej?


Planowane prace budowlane wzdłuż Alej Jerozolimskich to lata 2024 – 2027. Szczegółowy harmonogram prac w Al. Jerozolimskich będzie znany po zakończeniu prac projektowych w 2022 roku.

PKP PLK prezentowały w marcu zeszłego roku koncepcję przebudowy linii średnicowej. Teraz, po półtora roku, pojawiło się ogłoszenie o zamiarze zawarcia porozumienia z projektantem na uwzględnienie przedstawionych wówczas zmian, związanych m.in. z budową nowych przystanków. Z jakiej przyczyny dopiero teraz zawierane będzie takie porozumienie?


Od momentu przedstawienia informacji o planowanych zmianach w zakresie przebudowy linii średnicowej, w spółce wykonano między innymi: analizy możliwości rozszerzenia zakresu prac projektowych dla obecnego wykonawcy projektu i uzgodnienia z interesariuszami zewnętrznymi w zakresie możliwości uzyskania dofinasowania w ramach realizowanego projektu unijnego. Przeprowadzono analizę wpływu zmian zakresu projektowego na realizację robót oraz terminów pozyskania decyzji administracyjnych. Weryfikowano wpływ budowy nowych przystanków na planowane zwiększenie przepustowości do 24 par pociągów na godzinę na linii podmiejskiej. PLK oczekiwały również na decyzje miasta st. Warszawa m.in. w zakresie uwzględnienia w dokumentacji projektowej obiektu pod przyszłą ulicę Tysiąclecia, połączenia łącznika dla pieszych ze stacją metra Centrum oraz nowej geometrii układu drogowego Al. Jerozolimskich. Do tej pory spółka nie otrzymała oficjalnego stanowiska w tej sprawie.

Oprócz tego PLK prowadziły prace związane z przygotowaniem projektu budowlanego dla odcinka który nie zawiera dodatkowych rozwiązań projektowych, uzgodnienia z m.st. Warszawa w zakresie przebudowy wiaduktu w ciągu ulicy Towarowej (oczekujemy na stanowisko); spotkania i uzgodnienia z m.st. Warszawa w zakresie wspólnej realizacji ulicy Tysiąclecia (brak stanowiska), budowy łącznika pomiędzy stacją Warszawa Śródmieście a stacją I linii metra Centrum (brak stanowiska). Przykładowo, brak decyzji miasta w zakresie wspólnej realizacji ulicy Tysiąclecia zaplanowanej w pobliżu stacji Warszawa Wschodnia sprawia, że PLK realizuje projekt bez uwzględnienia tego zakresu.

Oczywiście odbywały się spotkania i ustalenia z mazowieckim konserwatorem zabytków w zakresie planowanej budowy dwóch nowych przystanków na linii podmiejskiej, przebudowy wiaduktów kolejowych na Powiślu czy budowy nowego mostu średnicowego. Prowadzimy konsultacje z pracownikami wojewódzkiego konserwatora zabytków obejmujące rozwiązania projektowe dla stacji Warszawa Śródmieście w związku z planowanym wpisem przystanku do rejestru zabytków oraz dworca Warszawa Centralna, który już jest zabytkiem.

Kiedy planowane jest podpisanie umowy z projektantem na dodatkowe prace?

Trwa postępowanie celem udzielenia zamówienia podobnego. Planowany termin podpisania umowy to przełom listopada i grudnia 2020 roku.

Ile potrwają jeszcze prace projektowe związane z przebudową linii średnicowej?

Planowane zakończenie opracowywania ostatniej dokumentacji projektowej w zakresie umożliwiającym rozpoczęcie procedury przetargowej to koniec 2022 roku, natomiast uzyskanie ostatnich decyzji administracyjnych umożliwiających realizację robót budowlanych to koniec 2023 roku.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5