Jako część Grand Paris Expres, nowej sieci tranzytowej powstającej w centralnym regionie Francji, Île-de-France , powstaje dworzec Saint-Denis Pleyel. Będzie on stacją końcową linii 14, 16 i 17, a jego budowa zakończy się w 2024 roku. Na stacji będzie również można przesiąść się do linii 15 GPE. Dworzec jest obecnie w budowie, a jego projektant, Kengo Kuma, określa go jako „przestrzeń innowacji kulturalnej i społecznej”.
Projektant Kengo Kuma na oficjalnej stronie projektu określił przyszłą stację metra jako „miejsce spotkań inspirowane modelem spirali, odpowiadającej zarazem ludziom, ich zajęciom i energii tłumu. Znajdująca się pod ziemią stacja będzie skonstruowana dookoła dużego kawałka pustej przestrzeni, przez który będzie wpadało światło z góry budynku. Ta przestrzeń wpuszczona na 28 metrów głębokości będzie sięgała poziomu ziemi i szła w górę, w kierunku nieba”.
Na dworcu zaplanowano trzy typy przestrzeni: plac przed stacją naprzeciwko budynku, wiszące ogrody na tarasie i samo wnętrze dworca. W zamyśle przestrzeń dookoła obiektu ma posłużyć jako miejsce wydarzeń kulturalnych – koncertów, pokazów tańca, konferencji. Powierzchnia samego dworca to 5 tys. m2.
Docelowo stacja Saint-Denis Pleyel będzie mogła obsłużyć do 250 tys. pasażerów dziennie, co uczyni ją największą stacja w sieci Grand Paris Express. Będzie porównywalna wielkością do stacji Châtelet − Les Halles.
Stacja będzie znajdowała się w południowo-wschodniej części dzielnicy Saint-Denis, na roku ulic Pleyel i Fracisque-Poulbot. Nitki 14, 15, 16 i 17 będą znajdowały się na tym samym poziomie, 28 m pod ziemią. Będzie również możliwość szybkiego przejścia do linii 13, ale będzie konieczne wyjście na powierzchnię. Dzięki budowanemu specjalnemu mostowi nad torami − „Franchissement Pleyel” − będzie możliwe też przejście bezpośrednio do stacji RER D.
Realizacja obiektu ruszyła w 2018 roku. Głównym wykonawcą jest konsorcjum Eiffage, Razel-Bec i TSO. W czerwcu tego roku podpisano kontrakt o wartości 100 mln euro z firmą Besix France na prace wykończeniowe. Koszt całej inwestycji wynosi ponad 25 mld euro.
Grand Paris Express, którego częścią będzie Saint-Denis Pleyel, jest projektem sieci transportu publicznego, na który składają się 4 nowe linie metra i przedłużenie dwóch istniejących. Całkowita długość nowych nitek wyniesie ok. 200 km. Przedsięwzięcie Grand Paris Express jest realizowane przez Société du Grand Paris w porozumieniu z wydziałem transportu regionu Île-de-France.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.