Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Saint-Denis Pleyel. W Paryżu powstaje nowa stacja metra w ramach Grand Paris Express

Dalej Wstecz
Data publikacji:
21-06-2020
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
wikipedia.fr, societedugrandparis.fr

Podziel się ze znajomymi:

Jako część Grand Paris Expres, nowej sieci tranzytowej powstającej w centralnym regionie Francji, Île-de-France , powstaje dworzec Saint-Denis Pleyel. Będzie on stacją końcową linii 14, 16 i 17, a jego budowa zakończy się w 2024 roku. Na stacji będzie również można przesiąść się do linii 15 GPE. Dworzec jest obecnie w budowie, a jego projektant, Kengo Kuma, określa go jako „przestrzeń innowacji kulturalnej i społecznej”.

Projektant Kengo Kuma na oficjalnej stronie projektu określił przyszłą stację metra jako „miejsce spotkań inspirowane modelem spirali, odpowiadającej zarazem ludziom, ich zajęciom i energii tłumu. Znajdująca się pod ziemią stacja będzie skonstruowana dookoła dużego kawałka pustej przestrzeni, przez który będzie wpadało światło z góry budynku. Ta przestrzeń wpuszczona na 28 metrów głębokości będzie sięgała poziomu ziemi i szła w górę, w kierunku nieba”.

Na dworcu zaplanowano trzy typy przestrzeni: plac przed stacją naprzeciwko budynku, wiszące ogrody na tarasie i samo wnętrze dworca. W zamyśle przestrzeń dookoła obiektu ma posłużyć jako miejsce wydarzeń kulturalnych – koncertów, pokazów tańca, konferencji. Powierzchnia samego dworca to 5 tys. m2.

Docelowo stacja Saint-Denis Pleyel będzie mogła obsłużyć do 250 tys. pasażerów dziennie, co uczyni ją największą stacja w sieci Grand Paris Express. Będzie porównywalna wielkością do stacji Châtelet − Les Halles.

Stacja będzie znajdowała się w południowo-wschodniej części dzielnicy Saint-Denis, na roku ulic Pleyel i Fracisque-Poulbot. Nitki 14, 15, 16 i 17 będą znajdowały się na tym samym poziomie, 28 m pod ziemią. Będzie również możliwość szybkiego przejścia do linii 13, ale będzie konieczne wyjście na powierzchnię. Dzięki budowanemu specjalnemu mostowi nad torami − „Franchissement Pleyel” − będzie możliwe też przejście bezpośrednio do stacji RER D.


Realizacja obiektu ruszyła w 2018 roku. Głównym wykonawcą jest konsorcjum Eiffage, Razel-Bec i TSO. W czerwcu tego roku podpisano kontrakt o wartości 100 mln euro z firmą Besix France na prace wykończeniowe. Koszt całej inwestycji wynosi ponad 25 mld euro.

Grand Paris Express, którego częścią będzie Saint-Denis Pleyel, jest projektem sieci transportu publicznego, na który składają się 4 nowe linie metra i przedłużenie dwóch istniejących. Całkowita długość nowych nitek wyniesie ok. 200 km. Przedsięwzięcie Grand Paris Express jest realizowane przez Société du Grand Paris w porozumieniu z wydziałem transportu regionu Île-de-France.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Alstom z kolejnym kontraktem na autonomiczne pociągi w Paryżu

Komunikacja

Alstom z kolejnym kontraktem na autonomiczne pociągi w Paryżu

Jakub Rösler 12 października 2021

Alstom zaprezentował autonomiczne metro dla Grand Paris Express

Komunikacja

Alstom zaprezentował autonomiczne metro dla Grand Paris Express

inf. pras oprac. JM 09 października 2020

Francja: Opuszczona stacja metra ma szansę na drugie życie

Przestrzeń

Francja: Opuszczona stacja metra ma szansę na drugie życie

Magdalena Romanowska 04 października 2020

Jeden dzień, w którym Paryż przypominał Amsterdam

Mobilność

Savoir–vivre w metrze? Inny w Berlinie, inny w Londynie…

Komunikacja

Zobacz również:

Alstom z kolejnym kontraktem na autonomiczne pociągi w Paryżu

Komunikacja

Alstom z kolejnym kontraktem na autonomiczne pociągi w Paryżu

Jakub Rösler 12 października 2021

Alstom zaprezentował autonomiczne metro dla Grand Paris Express

Komunikacja

Alstom zaprezentował autonomiczne metro dla Grand Paris Express

inf. pras oprac. JM 09 października 2020

Francja: Opuszczona stacja metra ma szansę na drugie życie

Przestrzeń

Francja: Opuszczona stacja metra ma szansę na drugie życie

Magdalena Romanowska 04 października 2020

Jeden dzień, w którym Paryż przypominał Amsterdam

Mobilność

Savoir–vivre w metrze? Inny w Berlinie, inny w Londynie…

Komunikacja

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5