Podczas kieleckich targów Transexpo znalazła się chwila na przedstawienie perspektyw rozwoju producenta z Bolechowa. Jakie jeszcze pojazdy w najbliższej przyszłości będzie produkował Solaris?
Jeden z ciekawszych projektów, jaki realizowany będzie przez Solarisa, dotyczy zamówienia z Rygi. Polski producent, we współpracy z jednym z producentów elektryki, dostarczy tam trolejbusy wyposażone w zasilany wodorem range extender, do jazdy poza siecią trakcyjną. Doświadczenie z napędem wodorowym producent będzie chciał rozszerzyć o autobusy zasilane wyłącznie wodorowymi ogniwami paliwowymi, a takie, być może, korzystając z prawa opcji, będzie chciała zamówić Ryga.
– W Europie planowany jest do realizacji duży program dotyczący testów i eksploatacji autobusów z wodorowymi ogniwami paliwowymi i Solaris chce być aktywnym dostawcą takich pojazdów. Mówi się o możliwości wprowadzenia na rynek aż 150 takich autobusów, przetargi mają ruszyć w pierwszym kwartale 2017 roku – powiedział Dariusz Michalak, członek zarządu Solarisa.
Nowy 15-metrowy Solaris Urbino
Na razie w rodzinie pojazdów nowej generacji, którą Solaris wprowadza sukcesywnie na rynek od 2015 roku, brakuje trzyosiowego pojazdu 15 metrowego. W Polsce rynek na tego typu konstrukcje jest dość niewielki, bowiem, po sporych zakupach takich pojazdów na początku XXI wieku, wiele miast przekonało się, że 15 metrowy pojazd nie dorównuje pojemnością przegubowcom. Ale autobusy 15-metrowe chętnie kupowane są np. w Skandynawii i na linie podmiejskie w Niemczech i Hiszpanii. Podczas spotkania z prasą w Kielcach Solaris oświadczył, że 15-metrowy pojazd w nowej odsłonie powstanie.
– Na razie zastanawiamy się jeszcze, czy będzie to pojazd całkowicie niskopodłogowy, czy niskowejściowy. Chcemy jednak by ujrzał światło dzienne w 2017 roku dopełniając naszą ofertę – wyjaśniał Dariusz Michalak.
Wiadomo, że obok autobusów elektrycznych, Solaris zamierza mocno rozwijać i promować autobusy hybrydowe w różnych konfiguracjach. Będą to hybrydy z układem szeregowym jak i równoległym – w zależności od zapotrzebowania klientów.
Turystycznych i szkolnych na razie będzie
Wiadomo natomiast, że na razie nie będzie kontynuowany projekt budowy niewielkich autobusów wysokopodłogowych, głównie dla przewozów szkolnych. Pojazd taki miał premierę na
targach Kortrijk 2015. – Prezentowany w zeszłym roku autobus został homologowany, jednak projekt zawiesiliśmy. Jeżeli pojawi się zapotrzebowanie z rynku na tego typu konstrukcje na pewno go uruchomimy – powiedział przedstawiciel Solarisa. Firma nie zamierza wracać również do produkcji autobus turystycznych.
Poza autobusami elektrycznymi i hybrydowymi, które mogliśmy już zobaczyć na targach IAA 2016 w Hanowerze, Solaris pokazał w Kielcach zupełnie
nowego Solarisa o długości 10,5 m. Planuje także ekspansję
na rynek indyjski.