Z pewnością jednym z największych wydarzeń targów autobusowych w belgijskim Kortrijk jest prezentacja polskiej firmy Solaris. Firma spod znaku zielonego jamnika pokazuje na targach elektrycznego Solarisa Urbino, niskowejściowego Solarisa LE w zmienionej odsłonie i zupełną nowość – koncepcyjnego midibusa.
Dwa pierwsze pojazdy – elektryczny Solaris Urbino oraz niskowejściowy Solaris LE – mają już nowy design, obsypany zresztą licznymi nagrodami (IF Design Award 2015, UITP award 2015 w kategorii designu i TOP design award 2015 w Poznaniu).
Całkowicie elektryczny Solaris posiada silniki elektryczne w piastach oraz zupełną innowację dla kierowcy – dotykowy panel obsługowy. Na dachu umieszczono pantograf, dzięki któremu – podobnie jak miało to miejsce w Krakowie – możliwe są doładowania silników z sieci napowietrznej umieszczonej na przystankach końcowych. – Ale możemy montować aparaturę elektryczną każdego rodzaju. Od zamawiającego zależy, czy będzie to plug in, pantograf czy indukcja – powiedział Dariusz Michalak, wiceprezes Solaris Bus& Coach.
Solaris Urbino Electric, fot. MS
Oglądając pachnącego nowością Solarisa, ma się wrażenie, że autobus ten ma w sobie wszystkie zdobycze techniki, jakie można sobie wymarzyć. Tylko z obowiązku wspomnieć należy o nowoczesnym systemie informacji pasażerskiej, odskokowo-przesuwnych drzwiach, wydajnej klimatyzacji. W stosunku do znanych mieszkańcom polskich miast Urbino, w nowym produkcie z Bolechowa dach jest płaski.
Zupełnie nowym produktem pokazanym w Kortrijk jest też Urbino 12LE. Chociaż podpoznańska firma produkowała już niskowejściowe pojazdy, nie odniosły one wielkiego sukcesu. Popyt na tego rodzaju konstrukcje, zwłaszcza w Skandynawii i zachodniej Europie, jest jednak spory (raz po raz transportowi potentaci, tacy jak Arriva, poszukują takich pojazdów i są to zamówienia często na kilkadziesiąt sztuk jednocześnie). Solaris będzie oferował ten pojazd w wariantach z silnikami różnych producentów, m.in. Cumminsa czy Dafa. Autobus jest wewnątrz niezwykle jasny, a to za sprawą okien, które dopuszczają do środka sporo światła. Design jest jeszcze odważniejszy niż w przypadku Solarisa Urbino Electric, ale zdecydowanie nie jest to stwierdzenie pejoratywne. Oczywiście, jak to bywa z autobusami wystawionymi na targach, Solaris Low Floor ma wszystko, czego dusza zapragnie, czyli dwa bardzo duże wyświetlacze z informacjami dla pasażerów i bardzo wygodne fotele.
Chyba największą niespodzianką, która wzbudziła olbrzymie zainteresowanie zwiedzających jest autobus, który firma z Bolechowa nazwała enigmatycznie „Solaris Concept Bus”. Wydaje się, że również ten pojazd, podobnie jak Solaris LE, będzie jaskółką, która zwiastuje chęć przejęcia części tortu pod nazwą „autobusy midi”. – Na tego typu pojazdy jest w Europie popyt, takie midibusy wykorzystywane są m.in. jako autobusy szkolne – powiedział Eberhard Wolters z zarządu Solarisa. Na tym polu Solaris nie miał jednak wielu sukcesów, chyba, że wspomnimy kontrakt na autobusy dla Malty, zawarty niemal u zarania funkcjonowania firmy. Autobus zbudowano w oparciu o całą masę podzespołów wyprodukowanych przez Dafa, takich jak silnik (który umieszczony jest z przodu) czy osie.
Cocnept Bus, fot. MS
Właścicielka Solarisa, Solange Olszewska wspomniała o sukcesach i planach firmy. – Koncentrujemy się na produkcji zeroemisyjnych autobusów elektrycznych, na które jest coraz większe zapotrzebowanie. Nasze Solarisy Electric jeżdżą już w Warszawie, trzy kolejne rozpoczną swoją przygodę w Hannowerze, następny będzie obsługiwał gości na konferencji klimatycznej w Paryżu. Wciąż istotny jest dla nas również rynek trolejbusów, a skoro o tym mowa możemy pochwalić się 1000 takim wyprodukowanym pojazdem, który wozi pasażerów w Salzburgu – powiedziała Olszewska.
Andreas Strecker, prezes Solarisa, krótko wspomniał też o tramwajach. – Przygotowujemy się do produkcji 41 tramwajów do Lipska, a to druga tak duża sieć w Niemczech. Jesteśmy dumni, że z pomocą naszych pojazdów po latach odradza się sieć tramwajowa w Olsztynie – powiedział.
Solaris Urbino Electric, fot. MS
Zapraszamy na IV Kongres Transportu Publicznego, który odbędzie się w Warszawie w dniach 19-20 października 2015 roku. Wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi mobilność Polaków, technologie służące mobilności oraz kwestie planowania i realizacji celów rozwoju miast.
Więcej informacji o Kongresie znajdziesz tutaj.