Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Kortrijk 2015. Solaris chce wejść w segment midibusów (zdjęcia)

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
15-10-2015
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

Z pewnością jednym z największych wydarzeń targów autobusowych w belgijskim Kortrijk jest prezentacja polskiej firmy Solaris. Firma spod znaku zielonego jamnika pokazuje na targach elektrycznego Solarisa Urbino, niskowejściowego Solarisa LE w zmienionej odsłonie i zupełną nowość – koncepcyjnego midibusa.

Dwa pierwsze pojazdy – elektryczny Solaris Urbino oraz niskowejściowy Solaris LE – mają już nowy design, obsypany zresztą licznymi nagrodami (IF Design Award 2015, UITP award 2015 w kategorii designu i TOP design award 2015 w Poznaniu).

Całkowicie elektryczny Solaris posiada silniki elektryczne w piastach oraz zupełną innowację dla kierowcy – dotykowy panel obsługowy. Na dachu umieszczono pantograf, dzięki któremu – podobnie jak miało to miejsce w Krakowie – możliwe są doładowania silników z sieci napowietrznej umieszczonej na przystankach końcowych. – Ale możemy montować aparaturę elektryczną każdego rodzaju. Od zamawiającego zależy, czy będzie to plug in, pantograf czy indukcja – powiedział Dariusz Michalak, wiceprezes Solaris Bus& Coach.


Solaris Urbino Electric, fot. MS

Oglądając pachnącego nowością Solarisa, ma się wrażenie, że autobus ten ma w sobie wszystkie zdobycze techniki, jakie można sobie wymarzyć. Tylko z obowiązku wspomnieć należy o nowoczesnym systemie informacji pasażerskiej, odskokowo-przesuwnych drzwiach, wydajnej klimatyzacji. W stosunku do znanych mieszkańcom polskich miast Urbino, w nowym produkcie z Bolechowa dach jest płaski.

Zupełnie nowym produktem pokazanym w Kortrijk jest też Urbino 12LE. Chociaż podpoznańska firma produkowała już niskowejściowe pojazdy, nie odniosły one wielkiego sukcesu. Popyt na tego rodzaju konstrukcje, zwłaszcza w Skandynawii i zachodniej Europie, jest jednak spory (raz po raz transportowi potentaci, tacy jak Arriva, poszukują takich pojazdów i są to zamówienia często na kilkadziesiąt sztuk jednocześnie). Solaris będzie oferował ten pojazd w wariantach z silnikami różnych producentów, m.in. Cumminsa czy Dafa. Autobus jest wewnątrz niezwykle jasny, a to za sprawą okien, które dopuszczają do środka sporo światła. Design jest jeszcze odważniejszy niż w przypadku Solarisa Urbino Electric, ale zdecydowanie nie jest to stwierdzenie pejoratywne. Oczywiście, jak to bywa z autobusami wystawionymi na targach, Solaris Low Floor ma wszystko, czego dusza zapragnie, czyli dwa bardzo duże wyświetlacze z informacjami dla pasażerów i bardzo wygodne fotele.

Chyba największą niespodzianką, która wzbudziła olbrzymie zainteresowanie zwiedzających jest autobus, który firma z Bolechowa nazwała enigmatycznie „Solaris Concept Bus”. Wydaje się, że również ten pojazd, podobnie jak Solaris LE, będzie jaskółką, która zwiastuje chęć przejęcia części tortu pod nazwą „autobusy midi”. – Na tego typu pojazdy jest w Europie popyt, takie midibusy wykorzystywane są m.in. jako autobusy szkolne – powiedział Eberhard Wolters z zarządu Solarisa. Na tym polu Solaris nie miał jednak wielu sukcesów, chyba, że wspomnimy kontrakt na autobusy dla Malty, zawarty niemal u zarania funkcjonowania firmy. Autobus zbudowano w oparciu o całą masę podzespołów wyprodukowanych przez Dafa, takich jak silnik (który umieszczony jest z przodu) czy osie.


Cocnept Bus, fot. MS

Właścicielka Solarisa, Solange Olszewska wspomniała o sukcesach i planach firmy. – Koncentrujemy się na produkcji zeroemisyjnych autobusów elektrycznych, na które jest coraz większe zapotrzebowanie. Nasze Solarisy Electric jeżdżą już w Warszawie, trzy kolejne rozpoczną swoją przygodę w Hannowerze, następny będzie obsługiwał gości na konferencji klimatycznej w Paryżu. Wciąż istotny jest dla nas również rynek trolejbusów, a skoro o tym mowa możemy pochwalić się 1000 takim wyprodukowanym pojazdem, który wozi pasażerów w Salzburgu – powiedziała Olszewska.

Andreas Strecker, prezes Solarisa, krótko wspomniał też o tramwajach. – Przygotowujemy się do produkcji 41 tramwajów do Lipska, a to druga tak duża sieć w Niemczech. Jesteśmy dumni, że z pomocą naszych pojazdów po latach odradza się sieć tramwajowa w Olsztynie – powiedział.


Solaris Urbino Electric, fot. MS


Zapraszamy na IV Kongres Transportu Publicznego, który odbędzie się w Warszawie w dniach 19-20 października 2015 roku. Wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi mobilność Polaków, technologie służące mobilności oraz kwestie planowania i realizacji celów rozwoju miast.

Więcej informacji o Kongresie znajdziesz tutaj.




Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Jakich elektrobusów jest w Polsce najwięcej?

Prawo & Finanse

Serbia: Solaris dostarcza elektrobusy do Nowego Sadu

Komunikacja

Serbia: Solaris dostarcza elektrobusy do Nowego Sadu

Redakcja/inf. pras. 22 czerwca 2023

Największe zamówienie wodorowe Solarisa. 52 autobusy pojadą pod Rostock

Przestrzeń

Zobacz również:

Jakich elektrobusów jest w Polsce najwięcej?

Prawo & Finanse

Serbia: Solaris dostarcza elektrobusy do Nowego Sadu

Komunikacja

Serbia: Solaris dostarcza elektrobusy do Nowego Sadu

Redakcja/inf. pras. 22 czerwca 2023

Największe zamówienie wodorowe Solarisa. 52 autobusy pojadą pod Rostock

Przestrzeń

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5