Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

USA: Otwarto kolejny odcinek High Line - parku na wiaduktach

Dalej Wstecz
Autor:

Łukasz Pastor

Data publikacji:
2014-09-23 10:55
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

USA: Otwarto kolejny odcinek High Line - parku na wiaduktach
fot. David Berkowitz, lic. CC BY-SA 2.0 Wikimedia commons
To już trzeci odcinek włączony w strefę rekreacji i wypoczynku wśród budynków uprzemysłowionej dzielnicy Manhattanu. Przedstawiciele władz Nowego Jorku otworzyły oficjalnie kolejną część "wiszącego" parku High line. Park utworzono w śladzie po linii towarowej poprowadzonej kilka metrów nad poziomem ulicy. Otwarcie ostatniego, brakującego odcinka parku zaplanowano na rok 2015.

Towarowa linia kolejowa The High Line powstawała na przełomie lat dwudziestych i trzydziestych XX wieku. Linia o długości nieco ponad 2,3 km pełniła funkcję tylko towarową. Rozwożono nią ładunki, które bocznicami trafiały do poszczególnych magazynów, a stamtąd były rozwożone już po innych dzielnicach Noego Jorku. Linię zbudowano w mocno uprzemysłowionej części Manhattanu. Wyjątkowość linii polegała m. in. na tym, że końcowe fragmenty bocznic znajdowały się już w budynkach, w których następowały rozładunki towarów. Przy wykorzystaniu linii, transportowano przeróżne towary, w tym produkty spożywcze. Wyniesienie linii ponad poziom ulicy pozwalało oczywiście na bezkolizyjny transport towarów do magazynów. Linia spełniała swoje zadanie do roku 1980, kiedy to przejechał po niej ostatni ładunek.

Dzięki społecznej inicjatywie

Po zakończeniu eksploatacji linii, nie doszło do jej rozbiórki, dlatego pozostały wiadukty, podkłady, a nawet tory. Kilkanaście lat po zamknięciu linii utworzono stowarzyszenie przyjaciół linii The High Line, którego członkowie wpadli na pomysł utworzenia na zaniedbanej infrastrukturze kolejowej "wiszącego" parku, dostępnego dla mieszkańców. Kilka lat później projekt wsparły władze Nowego Jorku, które na utworzenie parku przeznaczyły 50 mln dolarów. W międzyczasie trwały zbiórki dodatkowych środków na realizację projektu. Pierwszy odcinek parku otwarto w roku 2009. W międzyczasie na trasie parku powstał hotel dla turystów, a w tej chwili w trakcie budowy jest muzeum sztuki nowoczesnej.

Pomysł z ciepłym przyjęciem mieszkańców

Po otwarciu pierwszego odcinka parku The High Line poczyniono starania o kontynuację rewitalizacji zaniedbanych terenów pokolejowych. Zadanie udało się wykonać w czerwcu roku 2012, kiedy to został otwarty drugi odcinek opuszczonej linii kolejowej. A 21 września tego roku otwarto kolejną część pokolejowych estakad, na których znajduje się napowietrzny park dla mieszkańców Nowego Jorku. Budowa trzeciego odcinka parku kosztowała 76 mln dolarów.

High Line Park to już prawie w całości zrewitalizowany teren pokolejowy, który kiedyś odstraszał mieszkańców i osoby chętne do zainwestowania w okolicy. Dziś to przede wszystkim strefa rekreacji i miejsce organizacji przeróżnych imprez kulturalnych. Mieszkańcy mogą uczestniczyć w organizowanych zajęciach sportowych, wędrówkach, czy w przyprowadzić na zajęcia swoje dzieci. Park to jednak przede wszystkim strefa relaksu, odpoczynku i miejsce nasycone zielenią w mocno zurbanizowanej części Nowego Jorku.

Pomysł podchwyciły inne miasta

Park zbudowany na terenie dawnej linii przyciąga nie tylko mieszkańców, lecz także i turystów. Obiekt w tej chwili jest jednym z najmodniejszych miejsc do rekreacji i spędzania wolnego czasu w Manhattanie. Projekt rewitalizacji linii nie pozostał także bez echa w innych amerykańskich miastach, na terenie których również znajdują się niewykorzystywane ani w ruchu pasażerskim, ani towarowym - linie kolejowe. Wśród zainteresowanych podobnymi projektami są m. in. władze Chicago, Filadelfii, St. Louis i Atlanty.

Do dopełnienia całego projektu rewitalizacji linii The High Line brakuje jeszcze bardzo krótkiego odcinka. Władze Nowego Jorku zapowiadają jednak, że pieniądze w budżecie na pewno się znajdą i że ostatni fragment "wiszącego" parku zostanie otwarty w przyszłym roku.

Więcej o rewitalizacji terenów pokolejowych

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Udane rewitalizacje kolejowych obiektów na Zachodzie

Przestrzeń

Udane rewitalizacje kolejowych obiektów na Zachodzie

Łukasz Pastor 22 września 2014

Medelin. Schody jako forma publicznego transportu

Przestrzeń

Medelin. Schody jako forma publicznego transportu

Jakub Dybalski 14 września 2014

Bydgoszcz: Remont mostów na Starym Mieście

Przestrzeń

Bydgoszcz: Remont mostów na Starym Mieście

Emilia Derewienko 20 czerwca 2014

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5