Brno poszukuje wykonawcy północnej części głównej drogi łączącej centrum miasta z nowym dworcem kolejowym. Budowa głównej drogi w nowej dzielnicy Trnitá może rozpocząć się pod koniec roku.
Przedmiotem zamówienia publicznego związanego z przebudową węzła kolejowego w Brnie jest budowa północnej części nowej alei, która połączy historyczne centrum z nowym, nowoczesnym dworcem kolejowym. – Bulwar będzie jednocześnie główną i tętniącą życiem ulicą nowej dzielnicy Trnitá, a piesi, komunikacja miejska, samochody i rowerzyści znajdą tu swoją przestrzeń. Ulica będzie otoczona alejami drzew, a na parterze lokalnych budynków zostaną do niej włączone również punkty usługowe. Budowa pierwszej części nowej alei może rozpocząć się pod koniec tego roku i powinna potrwać 16 miesięcy – powiedziała Markéta Vaňková, burmistrz Brna.
Droga będzie miała dwa pasy ruchu dla samochodów, z dwukierunkowymi ścieżkami rowerowymi i szerokimi chodnikami po obu stronach. W centralnej części bulwaru powstanie pas zieleni o charakterze miejskiej łąki, który będzie utrzymywany do czasu budowy linii tramwajowych. Między ścieżkami rowerowymi a chodnikami zostaną posadzone rzędy drzew i rabaty bylinowe. Projekt zapewni także właściwą retencję wody opadowej.
Konieczna będzie również przebudowa podziemnej infrastruktury technicznej, takiej jak sieci ciepłownicze, kanalizacyjne, wodociągowe, oświetlenie publiczne, kanały kablowe, sieć elektroenergetyczna. Przebudowany zostanie również kolektor podziemny, który obecnie posiada wyjście ewakuacyjne zlokalizowane w śladzie przyszłej drogi. Wyjście zostanie zatem przeniesione na teren centralnego pasa zieleni.
Według władz miejskich projekt posiada wszystkie niezbędne pozwolenia na budowę, która ma potrwać 16 miesięcy. Szacowany koszt to 160 milionów koron, co może jeszcze ulec zmianie w wyniku przetargu. Teren nowej dzielnicy Trnitá stanowi południowy segment szerszego centrum miasta i zajmuje obszar o powierzchni prawie 140 hektarów.
Zarząd Kolei planuje natomiast rozpocząć budowę nowego Dworca Głównego w Brnie, który stanie się dominantą całego obszaru, w 2028 roku. Jak dotąd najnowsze szacunki kosztów całej budowy Brneńskiego Węzła Kolejowego (mówią o 50 miliardach koron, czyli w przeliczeniu ok. 900 mln zł. Więcej o pomyśle na nowy dworzec dla Brna
pisaliśmy tutaj.