Kraków nie ustaje w inwestycjach tramwajowych. Plany na nową perspektywę unijną 2014-2020 zakładają budowę blisko 8 km tras oraz zakup 44 nowych tramwajów. Wydatki obejmą też inne środki transportu.
Kraków intensywnie wykorzystywał środki unijne z kończącej się perspektywy do rozbudowy sieci tramwajowej. Wystarczy wymienić otwartą w 2010 r. trasę przez most Kotlarski do pętli Mały Płaszów. W 2011 r. ruszyła natomiast trasa na Ruczaj, wydłużona rok później do pętli Czerwone Maki i obsługująca rejon intensywnej zabudowy. Najnowszym dodatkiem jest uruchomiony na przełomie sierpnia i września tego roku
łącznik Lipska – Wielicka nad dworcem w Płaszowie. Obecnie sieć składa się z blisko 95 km tras, z czego ok. 10 km stanowią wspomniane trasy. W zakresie taboru w trakcie realizacji są
nieco opóźnione dostawy 36 Krakowiaków Pesy.
Gdzie nowe trasy
Miasto planuje podtrzymać tempo rozwoju sieci tramwajowej w nowej perspektywie unijnej 2014-2020 (z 2- lub 3-letnim okresem rozliczeniowym). Łączna długość tras planowanych do wybudowania ze środków unijnych wynosi 7,7 km podwójnego toru. – Planowane nowe trasy zlokalizowane są w miejscach gdzie inwestycje te były planowane i oczekiwane od dłuższego czasu, a ich koszt (bez wsparcia zewnętrznego) uniemożliwiał dotychczas ich realizację – mówi Jan Machowski, kierownik referatu ds. informacji medialnej w Urzędzie Miasta. Jak wylicza, miasto przewiduje w ramach III etapu Krakowskiego Szybkiego Tramwaju budowę linii Krowodrza Górka – Górka Narodowa z dwupoziomowym skrzyżowaniem w ciągu Opolskiej (4,2 km) oraz Krowodrza Górka – Azory (1,8 km). Szacunkowy koszt realizacji tego etapu KST to ok. 362 mln zł (w tym 50 mln zł na wykup gruntów). Kolejną inwestycją planowaną ze środków unijnych to torowisko tramwajowe wzdłuż Trasy Łagiewnickiej. Warto nadmienić, że w trakcie wykonywania jest studium rozwoju systemu transportowego, w tym
budowy metra.
Stolica Małopolski nie zapomina też o remoncie torowisk. W sumie do modernizacji wyznaczono 7,74 km toru podwójnego. – Prace koncentrować się będą w miejscach, gdzie torowiska są w dużym stopniu zdegradowane: rejon pierwszej obwodnicy, wybrane rozjazdy i fragmenty torowisk w różnych częściach miasta o szczególnie złym stanie technicznym – mówi Machowski.
Nowy tabor
Kontynuowane będą też inwestycje w tabor. – W planach MPK SA jest zakup m.in. autobusów napędzanych energią elektryczną oraz zakup tramwajów wyposażonych m.in. w nowoczesne systemy gromadzenia i przechowywania energii – zapowiada Jan Machowski. Jak dodaje, plany obejmują zakup 44 nowych tramwajów. Niskopodłogowe pojazdy mają być wyposażone w aparaturę energoelektryczną, umożliwiającą rekuperację energii, a ich budowa ma gwarantować obniżenie emisji hałasu i wibracji do otoczenia.
Inwestycje obejmą również inne środki transportu. MPK planuje zakupić 100-120 autobusów wyposażonych w silniki spełniające normę Euro 6, napęd hybrydowy oraz elektryczny. W skład projektu wchodzi także zakup stacjonarnych automatów biletowych. Szacowana wartość całego przedsięwzięcia to ponad 100 mln zł. Na razie MPK prowadzi przetarg
na cztery elektrobusy.
Z innych projektów okołotransportowych, które w ramach nowej perspektywy będzie realizować miasto, to budowa parkingów P&R, w ramach programu Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych. Chodzi o kwotę ok. 82 mln zł – wylicza Jan Machowski. Również Urząd Marszałkowski planuje rozwój Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej (prowadzony jest właśnie
przetarg na 12 pociągów).
Zapraszamy na IV Kongres Transportu Publicznego, który odbędzie się w Warszawie w dniach 19-20 października 2015 roku. Wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi mobilność Polaków, technologie służące mobilności oraz kwestie planowania i realizacji celów rozwoju miast.
Więcej informacji o Kongresie znajdziesz tutaj.
