W zeszłym roku mieszkańcy Krakowa opowiedzieli się w referendum za budową metra. To jeszcze nie rozstrzyga sprawy. – Nie można stwierdzić, że budowa metra jest w Krakowie przesądzona – mówi Jan Machowski z Urzędu Miasta w Krakowie. Ostateczną odpowiedź da dopiero studium, które będzie gotowe w grudniu tego roku.
Temat kolei podziemnej jest obecny w Krakowie od lat 80. W maju zeszłego roku niewiele ponad połowa mieszkańców
opowiedziała się w referendum za realizacją metra. W związku z tym prezydent Krakowa powołał zespół zadaniowy ds. budowy metra. – Nie można stwierdzić, że budowa metra jest w Krakowie przesądzona. W wyniku prac Zespołu ustalono, że dla rozstrzygnięcia wszelkich wątpliwości co do kształtu docelowego systemu transportu miasta oraz celowości budowy metra w ramach tego systemu konieczne jest opracowanie kompleksowego studium rozwoju systemu transportu – informuje Jan Machowski, kierownik Referatu ds. Informacji Medialnej w Urzędzie Miasta w Krakowie.
W czerwcu br. Kraków rozstrzygnął przetarg na
wykonanie studium rozwoju systemu transportowego, w tym budowy metra. Prace nad tym dokumentem mają zostać ukończone do grudnia br. – W ramach studium rozpatrzone zostaną różne warianty jego rozwoju oparte na systemie metra (w różnych jego formach: metro „klasyczne”, zbliżone do realizowanego w Warszawie, metro lekkie wykorzystujące o tabor zbliżony do tramwajowego), ale również zakładające rozwój systemu w oparciu o tramwaj, kolej aglomeracyjną i autobus – mówi Jan Machowski.
W zeszłym roku władze miasta zapowiadały, że
przetarg w formule zaprojektuj i buduj mógłby ruszyć w 2015/2016 r. Jak wynika z nowych ustaleń dalsze kroki związanie z budową metra, w tym związane z przetargami na projekty i realizację, zależne są od wyników studium. – Dotychczasowe analizy wskazują, że – w przypadku podjęcia decyzji o kontynuacji prac nad budową metra – będzie to prawdopodobnie linia na kierunku wschód – zachód – zaznacza Machowski.
Niewyjaśniona też jest kwestia finansowania inwestycji. – Na tym etapie brane były pod uwagę wszelkie możliwe źródła finansowania: wsparcie ze środków unijnych, środki budżetu centralnego, partnerstwo publiczno-prywatne. Te kwestie są również przedmiotem analiz w opracowywanym obecnie studium – wskazuje Jan Machowski. Wcześniej realizacją metra pod klucz w formule partnerstwa publiczno-prywatnego, wraz z późniejszą obsługą linii, wyrażały zainteresowanie największe koncerny, jak
Alstom czy Bombardier.
Zapraszamy na IV Kongres Transportu Publicznego, który odbędzie się w Warszawie w dniach 19-20 października 2015 roku. Wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi mobilność Polaków, technologie służące mobilności oraz kwestie planowania i realizacji celów rozwoju miast.
Więcej informacji o Kongresie znajdziesz tutaj.
