Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Wiceprezydent Krakowa: planujemy przetarg na metro w 2015/2016 r.

Dalej Wstecz
Data publikacji:
23-06-2014
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRZESTRZEŃ
Wiceprezydent Krakowa: planujemy przetarg na metro w 2015/2016 r.
fot. WUPodziemny odcinek Krakowskiego Szybkiego Tramwaju
Kraków intensywnie myśli o budowie metra w nowej perspektywie unijnej w formule partnerstwa publiczno-prywatnego (PPP). – Do 2015 r. powinniśmy mieć przygotowaną dokumentację i analizę ryzyk. Jeżeli by to się ziściło, to w 2015/2016 r. ogłaszamy przetarg w formule zaprojektuj i wybuduj – zapowiada Tadeusz Trzmiel, wiceprezydent Krakowa. Temat ten będzie jeszcze poruszany Kongresie Infrastruktury Polskiej, który odbędzie się 5 listopada w Krakowie.

Witold Urbanowicz, portal Transport-publiczny.pl: Mieszkańcy odpowiedzieli się w referendum za budową metra w Krakowie. Na ile to jest potrzebna inwestycja?

Tadeusz Trzmiel, I Zastępca Prezydenta Krakowa ds. Inwestycji i Infrastruktury:
Dotychczasowe założenia demograficzne w Krakowie w oparciu o obecnie obowiązujące Studium z 2003 r. wskazywały, że liczba mieszkańców będzie maleć. W perspektywie 2030 r. miałaby wynosić 711 tys., teraz jest 760 tys. Tymczasem Kraków jest jednym z trzech miast w Polsce, w którym rok rocznie obserwujemy przyrost liczby mieszkańców. Mamy poza tym ok. 200 tys. studentów, z tego ok. 160 tys. jest spoza Krakowa. Niezależnie od tego z suburbiów podkrakowskich dojeżdża do pracy ok. 100-150 tys. ludzi. Poza tym Kraków odwiedza ponad 9 mln turystów rocznie. Szacujemy, że z transportu publicznego dziennie będzie korzystać ok. 1,2 mln podróżnych. W związku z tym powstają potoki pasażerskie, które uzasadniają realizację systemu metra.

Metro będzie uzupełnione Krakowskim Szybkim Tramwajem, dowożącym pasażerów w relacjach północ-południe do punktów przesiadkowych. Uzupełniającą rolę pełnić będzie też komunikacja autobusowa, natomiast główne potoki pasażerskie wschód – zachód będą przejmowane przez metro.

Gdy w latach 70. i 80. XX w. projektowano metro, to robiono to głównie z myślą o kombinacie metalurgicznym Nowa Huta, w którym pracowało 42 tys. ludzi. Wtedy potoki pasażerskie na pewnych odcinkach sięgały nawet 18-20 tys. osób. Teraz kombinat zatrudnia 4 tys. osób, ale są podjęte działania dla budowy nowego obszaru na terenach postindustrialnych, zwolnionych przez hutę stali, w postaci projektu Kraków Nowa Huta Przyszłości. Powstanie tu park technologiczny, obszar zagospodarowania czasu wolnego i rekreacji, są tam też przewidziane centra logistyczne. To da miejsca pracy dla 20-30 tys. osób. W tej chwili powstał również projekt przygotowywany przez wojewodę małopolskiego i Accelor Mittal, zakładający przeznaczenie części terenów aktualnie zajmowanych przez tę firmę – ok. 250 tys. ha – pod wspólne zainwestowanie. Miałby tam powstać podmiot przemysłowy, który również będzie zatrudniał kilka tysięcy ludzi. W związku z tym to nowe źródło potoków pasażerskich, które wzmacnia projekt metra.

Na jakim etapie znajduje się projekt metra?

Teraz, ponieważ nowelizujemy Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego w perspektywie do 2030 r., w planie transportowym tego opracowania zaproponowano trzy linie metra w obsłudze miasta. Na dzień dzisiejszy mamy wstępną koncepcję przebiegu I linii metra na osi wschód – zachód. Trasa miałaby długość ok. 21 km i byłaby obsługiwana przez 36 pociągów metra. Oszacowano, że koszty tego przedsięwzięcia byłyby w granicach 6-8 mld zł. To suma niższa niż koszty budowy metra w Warszawie z uwagi na fakt, że u nas tylko 11 km byłoby pod ziemią, a reszta to metro nadziemne. Poza tym koszt drążenia kilometra tunelu w Warszawie wyszacowano na 680 mln zł, a u nas, po wstępnych badaniach geologicznych, szacowany koszt wynosi 380 mln zł.

W maju br. po raz pierwszy prezentowałem ten projekt na forum konsultacyjnym Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju, z udziałem przedstawicieli Ministerstwa Gospodarki, Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, jak i inicjatywy Jaspers, jako projekt komplementarny do Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych w ramach Krakowskiego Obszaru Funkcjonalnego. Uzyskał wstępnie uznanie uczestników spotkania. Zaproponowano nam nawet, żeby jeszcze w tej perspektywie finansowej 2007-2013, z rozliczeniem do 2015 r., wystąpić o środki na przygotowanie studium wykonalności, analizę ryzyk ekonomicznych, wstępne prace archeologiczne i geologiczne. Kraków wystąpił z takim zapotrzebowaniem do wicepremier Elżbiety Bieńkowskiej.

Nasz harmonogram jest taki: do 2015 r. powinniśmy mieć przygotowaną dokumentację i analizę ryzyk. Jeżeli by to się ziściło, to w 2015/2016 r. ogłaszamy przetarg w formule zaprojektuj i wybuduj. Polska wynegocjowała w Komisji Europejskiej możliwość realizacji projektów przy współfinansowaniu UE również w ramach PPP i z takiego rozwiązania chcielibyśmy skorzystać.

Przyszłość projektu zależy od tego, czy te środki się pojawią. W naszym przypadku oczekiwany wkład UE to 800 mln euro do 1 mld euro. Tak duży projekt wymaga już decyzji rządu.

Poparcie mieszkańców dla projektu ma przełożenie na harmonogram? Zdeterminowało to państwa do przyspieszenia działań?

Działania podjęliśmy w 2012 r., kiedy rozpoczęto prace przy nowelizacji Studium Uwarunkowań. Te dążenia wzmacniane są przez poparcie społeczne dla tego typu wydatków, gdyż budżet w dużym stopniu – np. przez 30 lat – musiałby uczestniczyć w finansowaniu tego projektu. Szacujemy, że budżet ma taką zdolność finansową, że przez okres trwania umowy mógłby udźwignąć koszty związane z eksploatacją i zwrotem środków zainwestowanych.

Niektóre firmy prywatne wyrażały zainteresowanie udziałem w takim partnerstwie. Czy są prowadzone rozmowy w tej sprawie?

Jak dotąd przeprowadziłem rozmowy z pięcioma firmami, które są zainteresowane realizacją projektu w układzie PPP. Proponują różne rozwiązania systemowe – stąd szacunek 6-8 mld zł.

Czy przeprowadzenie tak dużego projektu w ramach PPP jest realne? Jak dotąd projekty realizowane przy udziale inwestora prywatnego mają skromny wymiar.

W ogóle formuła PPP jest wdrażana w Polsce z dużymi oporami. Nam się udało zrealizować do tej pory jeden parking podziemny – w koncesji budowlanej. Podejmujemy teraz próby realizacji obiektów publicznych w ramach PPP. Partnerzy prywatni, którzy się zainteresowali metrem, mają już pewne doświadczenia w zakresie realizacji tego typu projektów szynowych – co prawda za granicą, ale w obrębie UE. Zakładam, że istnieją możliwości wykorzystania tych doświadczeń w zakresie modelu finansowania i PPP dla realizacji tego projektu.

Na ile takie metro wybudowane w formule PPP byłoby zintegrowane z komunikacją miejską? Będą inne bilety?

Ceny biletów za komunikację miejską ustalane są przez samorząd. Traktowalibyśmy to jako środek transportu miejskiego, w związku z tym ceny biletów byłyby podobne, jak w tramwajach czy autobusach. Kwestia rozliczenia z inwestorem wymagałaby uzupełniających dopłat.


Problematyka procesów inwestycyjnych, w tym największego potencjalnego projektu PPP w Polsce, czyli krakowskiego metra, będzie poruszana podczas II Kongresu Infrastruktury Polskiej, który odbędzie się 5 listopada br. w Krakowie. Więcej informacji wkrótce na stronie TOR Konferencje. Organizatorem jest stowarzyszenie Inicjatywa dla Infrastruktury.


Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Kraków. Jesienią poznamy trasę metra

Komunikacja

Kraków. Jesienią poznamy trasę metra

UM Kraków 18 lipca 2025

Kraków ma Radę ds. Budowy Metra

Przestrzeń

Kraków ma Radę ds. Budowy Metra

UM Kraków 16 września 2024

Kraków wybiera metro w śladzie premetra. Zdecydowany głos władz miasta

Komunikacja

Zobacz również:

Kraków. Jesienią poznamy trasę metra

Komunikacja

Kraków. Jesienią poznamy trasę metra

UM Kraków 18 lipca 2025

Kraków ma Radę ds. Budowy Metra

Przestrzeń

Kraków ma Radę ds. Budowy Metra

UM Kraków 16 września 2024

Kraków wybiera metro w śladzie premetra. Zdecydowany głos władz miasta

Komunikacja

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij