Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Trapeze: Nie cofajmy świata do 2019, dziś transport może być lepszy

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Sultof
GMV

Data publikacji:
19-10-2021
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Trapeze: Nie cofajmy świata do 2019, dziś transport może być lepszy
fot. Gdansk.plPojazd autonomiczny w Gdańsku
Technologia daje coraz lepsze rozwiązania dla sektora transportu publicznego. Odbudowując go po kryzysie wywołanym pandemią, nie warto więc sięgać wyłącznie po wzorce znane sprzed dwóch lat. Nowa normalność może być bardziej efektywna i atrakcyjniejsza – przekonywała podczas Kongresu Transportu Publicznego firma Trapeze.

– Mówimy dużo o powrocie do normalności. Mówiąc szczerze, ja nie chciałbym powrócić do tej normalności, która już była, bo oznaczałoby to po prostu cofnięcie się – mówił podczas tegorocznego Kongresu Transportu Publicznego Mikołaj Kwiatkowski odpowiedzialny za sprzedaż i marketing w Trapeze Poland. Przekonywał, że warto wykorzystać zmiany, jakie nastąpiły w czasie pandemii koronawirusa, i wdrażać nowe rozwiązania technologiczne, które uczynią transport zbiorowy bardziej dostępnym. Stwierdził też, że choć często zapisy ustawy o publicznym transporcie zbiorowym są wykorzystywane jako wymówka przeciw wdrażaniu np. transportu na żądanie, nawet w obecnych warunkach prawnych można wprowadzić dużo innowacji wspierających mobilność.

Mniej samochodów to mniej smogu. Co zrobić, by to osiągnąć?

Mówił, że realne zmniejszenie liczby samochodów w miastach jest możliwe nie tylko dzięki usprawnieniom dotyczącym konwencjonalnych form transportu publicznego, ale też małym pojazdom dowożącym do nich na peryferiach, a nawet wsparciu tzw. carpoolingu. – To realnie zmniejszy smog – podkreślał. Ważnym elementem ma być jednak integralność wszystkich form transportu i źródeł informacji o ich kursowaniu. Przedstawiciel Trapeze zapewnił, że jest możliwe stworzenie otwartych systemów agregujących dane spływające z urządzeń różnych producentów, i wskazywał, że jego firma realizuje właśnie takie przedsięwzięcie w Gorzowie Wielkopolskim.

Jedną z technologii, które zdaniem prelegenta ułatwią informowanie pasażerów o połączeniach, jest e-papier. – Możemy go wykorzystywać wszędzie, nie musimy doprowadzać tam prądu, a jedynie postawić panele solarne – podkreślał. O ile jednak elektroniczne tablice informacyjne mogą ułatwić kontakt z pasażerem, aktualizację danych itp., prawdziwego przełomu należy spodziewać się w momencie upowszechnienia się transportu autonomicznego. Na razie ze względów prawnych jego wdrożenie na drogach publicznych jest jednak niezwykle trudne.

Małe pojazdy autonomiczne to szansa na transport tam, gdzie nie wjedzie autobus

Relatywnie łatwo jest natomiast zastosować rozwiązania z tego obszaru na innych drogach, a Trapeze uczestniczy w pilotażowej obsłudze linii regularnej pojazdem autonomicznym na Cmentarzu Łostowickim w Gdańsku. – Rozwiązujemy wiele problemów. Osobiście nie spodziewałem się, że transport jest tak bardzo potrzebny na cmentarzach – usłyszeliśmy podczas KTP. Autonomiczny minibus realizuje przejazdy na nieco ponad kilometrowej trasie przez zaledwie pięć godzin dziennie z częstotliwością 20 minut, a przez pierwsze pięć dni skorzystało zeń ok. 400 osób, co ma świadczyć zdaniem Trapeze o dużym zainteresowaniu usługą.

– Pierwsza pasażerka powiedziała wprost: ma 82 lata i nie ma się już czego bać, więc cóż z tego, że pojazd porusza się bez kierowcy? – relacjonował Mikołaj Kwiatkowski. Wdrożenie w Gdańsku przebiegło przy tym bez istotnych problemów, a z uwagi na dopuszczenie na terenie cmentarza ruchu samochodowego i rowerowego nie wydawało się najprostsze. – Pojazdy autonomiczne to przyszłość – podsumował prelegent, zwracając uwagę, że w erze postępującego niedoboru kierowców technologia pozwala zmniejszać liczbę personelu zaangażowanego w obsługę przewozów.
Partnerzy działu

Sultof
GMV

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Ruszył kolejny etap testów Mevo

Mobilność

Ruszył kolejny etap testów Mevo

Izabela Biała 14 września 2023

MZK Bydgoszcz ma już dwa nowe Swingi

Komunikacja

MZK Bydgoszcz ma już dwa nowe Swingi

Redakcja/inf. pras. 14 września 2023

Szczecin tnie tramwaje

Prawo & Finanse

Szczecin tnie tramwaje

Jakub Rösler 14 września 2023

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Ruszył kolejny etap testów Mevo

Mobilność

Ruszył kolejny etap testów Mevo

Izabela Biała 14 września 2023

MZK Bydgoszcz ma już dwa nowe Swingi

Komunikacja

MZK Bydgoszcz ma już dwa nowe Swingi

Redakcja/inf. pras. 14 września 2023

Szczecin tnie tramwaje

Prawo & Finanse

Szczecin tnie tramwaje

Jakub Rösler 14 września 2023

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5