Niedawno Tramwaje Warszawskie prowadziły postępowanie na dokończenie części dokumentacji budowy i przebudowy infrastruktury tramwajowej w ciągu Kasprzaka i Wolskiej. W ramach tego zadania powstać ma nowy odcinek torowiska w ciągu Kasprzaka od Skierniewickiej do Wolskiej.
Jak wynika z dokumentacji, zamawiający pozyskał decyzje o pozwoleniu na budowę obejmujące główny ciąg komunikacyjny trasy tramwajowej. Dla pozostałego zakresu stanowiącego przedmiot zamówienia Tramwaje Warszawskie posiadają wielobranżową dokumentację. Kilka dni temu – 30 listopada – zamawiający wybrał ofertę firmy Cone AMG za 537,5 tys. zł brutto, której zadaniem będzie dokończenie projektu, uzyskanie zgód i pozwoleń oraz przygotowanie wniosków o pozwolenie na budowę. Na realizację zamówienia przeznaczono 60 dni.
Jeszcze w październiku zaś Tramwaje Warszawskie
podpisały umowę ze Strabagiem na wykonanie prac przy budowie nowej trasy i przebudowie przyległych odcinków. Czas realizacji robót wynosi 20 miesięcy, przy czym – jak zaznaczają Tramwaje Warszawskie – do czasu tego nie wliczają się okresy zimowe od połowy grudnia do połowy marca. Budowa nowej trasy ma zakończyć się w 2023 r.
Tramwaje Warszawskie zapewniają, że brak pełnej dokumentacji i kompletu pozwoleń nie opóźni budowy samej trasy. – Zlecamy dokończenie niewielkiej części prac nad dokumentami na Kasprzaka. Mamy pełną dokumentację budowlaną, mamy prawie wszystkie dokumenty, zgody i pozwolenia. Wykonawca dokumentacji ogłosił upadłość, rozwiązaliśmy z nim umowę i ktoś inny musi dokończyć te kilka procent prac. Nie wpływa to w żaden sposób na rozpoczęcie prac budowlanych. Właśnie procedujemy zmienioną na czas budowy organizację ruchu na odcinku Karolkowa – Skierniewicka i na Kasprzaka przy Wolskiej – mówi Maciej Dutkiewicz, rzecznik prasowy Tramwajów Warszawskich. Jak dodaje, wykonawca przejął już teren budowy. – Najpewniej jeszcze w grudniu ruszy z pracami porządkowymi i przygotowaniem terenu do budowy – dodaje.
Sam wykonawca do realizacji inwestycji podchodzi z dużymi nadziejami. – Będzie to nasza pierwsza duża warszawska inwestycja tramwajowa, w której będziemy generalnym wykonawcą. Mamy jednak duże doświadczenie z innych polskich miast – mówi Wojciech Trojanowski, członek zarządu firmy Strabag, choć przyznaje, że realizacja budowy na Kasprzaka w pierwotnym budżecie będzie dużym wyzwaniem. – Wierzymy, że we współpracy z miastem i jego spółkami będziemy w stanie wykonać to zadanie – zapewnia.
Strabag podkreśla, że rynek tramwajowy jest niezwykle interesujący. – Zwłaszcza że kontrakty są zwykle bardzo skomplikowane, o czym przesądza realizacja inwestycji w gęstej tkance miejskiej. Możemy pokazać nasz potencjał i wielobranżowość. Widzimy dużą przyszłość przed takimi inwestycjami. Mamy także dalsze ambitne plany, ale nie możemy na razie wskazywać publicznie, którymi przetargami jesteśmy bądź nie jesteśmy zainteresowani. Tak czy inaczej – rynek tramwajowy, nie tylko w Warszawie, jest dla nas bardzo interesujący. W naszej strukturze kontrakty tramwajowe są przypisane do zadań realizowanych przez dyrekcje regionalne, pracujące dla polskich samorządów – dodaje Trojanowski.