Wykonawca szykuje się już do rozpoczęcia prac budowlanych przy trasie tramwajowej na Kasprzaka. Równolegle jednak Tramwaje Warszawskie wybierają podmiot, który… dokończy dokumentację projektową dla tego zadania. Inwestor podkreśla jednak, że nie ma to wpływu na czas realizacji samej inwestycji.
Niedawno Tramwaje Warszawskie prowadziły postępowanie na dokończenie części dokumentacji budowy i przebudowy infrastruktury tramwajowej w ciągu Kasprzaka i Wolskiej. W ramach tego zadania powstać ma nowy odcinek torowiska w ciągu Kasprzaka od Skierniewickiej do Wolskiej.
Jak wynika z dokumentacji, zamawiający pozyskał decyzje o pozwoleniu na budowę obejmujące główny ciąg komunikacyjny trasy tramwajowej. Dla pozostałego zakresu stanowiącego przedmiot zamówienia Tramwaje Warszawskie posiadają wielobranżową dokumentację. Kilka dni temu – 30 listopada – zamawiający wybrał ofertę firmy Cone AMG za 537,5 tys. zł brutto, której zadaniem będzie dokończenie projektu, uzyskanie zgód i pozwoleń oraz przygotowanie wniosków o pozwolenie na budowę. Na realizację zamówienia przeznaczono 60 dni.
Jeszcze w październiku zaś Tramwaje Warszawskie
podpisały umowę ze Strabagiem na wykonanie prac przy budowie nowej trasy i przebudowie przyległych odcinków. Czas realizacji robót wynosi 20 miesięcy, przy czym – jak zaznaczają Tramwaje Warszawskie – do czasu tego nie wliczają się okresy zimowe od połowy grudnia do połowy marca. Budowa nowej trasy ma zakończyć się w 2023 r.
Tramwaje Warszawskie zapewniają, że brak pełnej dokumentacji i kompletu pozwoleń nie opóźni budowy samej trasy. – Zlecamy dokończenie niewielkiej części prac nad dokumentami na Kasprzaka. Mamy pełną dokumentację budowlaną, mamy prawie wszystkie dokumenty, zgody i pozwolenia. Wykonawca dokumentacji ogłosił upadłość, rozwiązaliśmy z nim umowę i ktoś inny musi dokończyć te kilka procent prac. Nie wpływa to w żaden sposób na rozpoczęcie prac budowlanych. Właśnie procedujemy zmienioną na czas budowy organizację ruchu na odcinku Karolkowa – Skierniewicka i na Kasprzaka przy Wolskiej – mówi Maciej Dutkiewicz, rzecznik prasowy Tramwajów Warszawskich. Jak dodaje, wykonawca przejął już teren budowy. – Najpewniej jeszcze w grudniu ruszy z pracami porządkowymi i przygotowaniem terenu do budowy – dodaje.
Sam wykonawca do realizacji inwestycji podchodzi z dużymi nadziejami. – Będzie to nasza pierwsza duża warszawska inwestycja tramwajowa, w której będziemy generalnym wykonawcą. Mamy jednak duże doświadczenie z innych polskich miast – mówi Wojciech Trojanowski, członek zarządu firmy Strabag, choć przyznaje, że realizacja budowy na Kasprzaka w pierwotnym budżecie będzie dużym wyzwaniem. – Wierzymy, że we współpracy z miastem i jego spółkami będziemy w stanie wykonać to zadanie – zapewnia.
Strabag podkreśla, że rynek tramwajowy jest niezwykle interesujący. – Zwłaszcza że kontrakty są zwykle bardzo skomplikowane, o czym przesądza realizacja inwestycji w gęstej tkance miejskiej. Możemy pokazać nasz potencjał i wielobranżowość. Widzimy dużą przyszłość przed takimi inwestycjami. Mamy także dalsze ambitne plany, ale nie możemy na razie wskazywać publicznie, którymi przetargami jesteśmy bądź nie jesteśmy zainteresowani. Tak czy inaczej – rynek tramwajowy, nie tylko w Warszawie, jest dla nas bardzo interesujący. W naszej strukturze kontrakty tramwajowe są przypisane do zadań realizowanych przez dyrekcje regionalne, pracujące dla polskich samorządów – dodaje Trojanowski.