Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Warszawa: Tramwaj wzdłuż całej Kasprzaka. Jest umowa na nową trasę

Dalej Wstecz
Autor:

Witold Urbanowicz

Data publikacji:
2021-10-26 09:48
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Warszawa: Tramwaj wzdłuż całej Kasprzaka. Jest umowa na nową trasę
mat. TW
Warszawa: Tramwaj wzdłuż całej Kasprzaka. Jest umowa na nową trasę
Warszawa: Tramwaj wzdłuż całej Kasprzaka. Jest umowa na nową trasę
Warszawa: Tramwaj wzdłuż całej Kasprzaka. Jest umowa na nową trasę
W 2023 r. zakończy się budowa nowej trasy wzdłuż ul. Kasprzaka, którą tramwaje dojadą bezpośrednio do ul. Wolskiej. Tramwaje Warszawskie podpisały właśnie umowę z wykonawcą, firmą Strabag. Dzięki nowej trasie mieszkańcy rozbudowujących się osiedli na Odolanach zyskają sprawny dojazd do stacji metra Rondo Daszyńskiego.

Przedmiotem umowy jest budowa ok. 2,3-kilometrowej trasy tramwajowej wzdłuż ul. Kasprzaka na odcinku od Skierniewickiej do Wolskiej wraz z przebudową przyległych odcinków torowiska w ul. Kasprzaka i Wolskiej. Roboty zrealizuje firma Strabag za 205,4 mln zł brutto.

Nowe torowisko zostanie usytuowane w pasie dzielącym jezdnie. Znajdą się tutaj trzy nowe pary przystanków: przy Płockiej, przy przystanku kolejowym Warszawa Wola oraz przy Ordona. Jednocześnie zostanie przebudowane ok. 1,2 km torowiska wzdłuż ul. Kasprzaka (na zachód od Karolkowej) i Wolskiej. Zmodernizowane zostaną cztery przystanki. Torowisko na zachód od Elekcyjnej zostanie przesunięte na pas dzielący jezdnie, tak jak na wcześniejszym odcinku Wolskiej. Tramwaje z Wolskiej i Kasprzaka pokonają skrzyżowanie z Redutową w sposób bezkolizyjny, korzystając z obecnego wykopu jezdni północnej ul. Kasprzaka. Wszystkie nowe i modernizowane torowiska będą obsadzone zielenią.

– To odcinek krótki, ale niezwykle istotny. Dzięki niemu mieszkańcy osiedli na Odolanach zyskają komfortowe połączenie ze stacją metra Rondo Daszyńskiego i centrum miasta, zapewni też dodatkowy dojazd do stacji PKP Wola, która w czasie remontu linii średnicowej będzie pełniła ważną rolę – mówi Michał Olszewski, wiceprezydent Warszawy.

Czas realizacji robót wyniesie 20 miesięcy, przy czym – jak zaznaczają Tramwaje Warszawskie – do czasu tego nie wliczają się okresy zimowe od połowy grudnia do połowy marca. Budowa nowej trasy ma zakończyć się w 2023 r. Zamawiający może udzielić zamówień podobnych o wartości 19 mln zł.

– Prace budowlane ukończymy jesienią 2023 r. Firma Strabag jest znana ze staranności, mam nadzieję więc, że termin zostanie dotrzymany. Linia bardzo udrażnia tranzyt z Woli i Bemowa. To cześć planu, dzięki któremu będzie możliwe połączenie tunelu budowanego pod Dw. Zachodnim. Mam nadzieję, że w miarę możliwości finansowych ten plan będzie realizowany – mówi Wojciech Bartelski, prezes Tramwajów Warszawskich. Jak zwraca uwagę, partnerem umowy jest też MPWiK.

Jak pisaliśmy, projekt nie przewiduje budowy rozjazdów dla dwóch odnóg planowanej trasy Wola – Dw. Zachodni – Ochota – Mokotów – Wilanów. Jej realizacja odsuwa się w czasie i w chwili obecnej nie wiadomo, kiedy w ogóle mógłby zostać zrealizowany odcinek między Kasprzaka a Dworcem Zachodnim.



– W tym roku przewidujemy prace przygotowawcze, wycinki, organizacja zaplecza. Wbicie łopaty zależy od zatwierdzenia czasowej organizacji ruchu, która będzie korzystna dla mieszkańców – mówi Wojciech Trojanowski, członek zarządu firmy Strabag.

Warto nadmienić, że w przeszłości na części ul. Kasprzaka objętej podpisaną właśnie umową funkcjonowała już komunikacja szynowa. Tramwaje skręcały jednak wcześniej w al. Prymasa Tysiąclecia (wówczas al. Rewolucji Październikowej), którą docierały do Wolskiej. W związku z rozbudową trasy drogowej i realizacją wiaduktów ruch tramwajów „zawieszono” w 1990 r. Prace drogowe dłużyły się – ostatecznie rozbudowaną trasę oddano do użytku w 2000 r. Mniej szczęścia miały tramwaje, które formalnie nadal pozostawały zawieszone – torów w rejonie al. Prymasa Tysiąclecia nie odbudowano, choć spore części torowiska i sieci trakcyjnej na Kasprzaka pozostały na miejscu. Z czasem odcięto je jednak od czynnego odcinka trasy przebiegającej Skierniewicką i wschodnim odcinkiem Kasprzaka. W 2007 r. nieczynne tory przysypano ziemią i zamieniono w trawnik (szyny widać jeszcze w miejscu przejść dla pieszych i przejazdów drogowych). Natomiast nieużywaną sieć trakcyjną – z uwagi na jej stan – zdemontowano w lipcu 2016 r. Teraz, przy okazji odbudowy i budowy nowego torowiska, znikną zapewne ostatnie pozostałości poprzedniej trasy w postaci w większości przysypanych torów oraz starych słupów trakcyjnych.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Prezes TW: Nie rezygnujemy z żadnej inwestycji, niektóre musimy przesunąć

Przestrzeń

Prezes TW: Nie rezygnujemy z żadnej inwestycji, niektóre musimy przesunąć

Witold Urbanowicz 12 października 2021

Tramwaje Warszawskie bliżej Kasprzaka. Ostatnie odwołanie oddalone

Przestrzeń

Tramwaje Warszawskie bliżej Kasprzaka. Ostatnie odwołanie oddalone

Jakub Rösler, Jakub Madrjas 01 października 2021

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5