Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Tramwaje Hyundaia powstaną w Korei. Większość komponentów – z Europy

Dalej Wstecz
Autor:

Witold Urbanowicz

Data publikacji:
2019-03-21 10:29
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Tramwaje Hyundaia powstaną w Korei. Większość komponentów – z Europy
wiz. HRC
Krajowa Izba Odwoławcza rozpatruje odwołanie Pesy od wyniku warszawskiego przetargu na dostawy do 213 tramwajów, który wygrał Hyundai Rotem. Bydgoski producent wskazuje, że terminowa dostawa pojazdów nie jest możliwa, gdyż transport morski tramwajów, które będą powstawać w Korei, zajmie dwa razy więcej czasu, niż deklaruje to konkurent. Hyundai podkreśla, że akurat kwestie dostaw ma dobrze rozpracowaną. Koreańska firma zapewnia też, że bez względu na miejsce produkcji znacząca część podzespołów będzie pochodzić z Europy, a serwisowanie pojazdów będzie wymagało trwalszej i większej obecności na miejscu, w Polsce. Hyundai Rotem dodatkowo wskazuje, że koncentruje się głównie na dobrze zorganizowanym projekcie, który już trwa od wielu miesięcy i to jest główny klucz w terminowej i jakościowej realizacji projektu. Jedną z głównych firm, która będzie realizowała projekt w czasie jego trwania, jest firma polska, która ma podpisaną wieloletnią współpracę i zrealizowała kilka projektów wspólnie z HRC.

Jednym z tematów budzących emocje jest miejsce produkcji przyszłych tramwajów dla Warszawy. Hyundai Rotem Company w ofercie, podczas drugiego przetargu zadeklarował, że całe zamówienie zostanie zrealizowane w zakładzie w Changwon w Korei, który ma wszelkie certyfikaty niezbędne do prowadzenia produkcji zgodnie z wymaganiami zamawiającego. Zostało to potwierdzone w postępowaniu przed Krajową Izbą Odwoławczą.

Informacje te potwierdza przedstawiciel koreańskiego producenta. – Hyundai Rotem Company składał ofertę ze wskazaniem miejsca produkcji w Korei, gdyż mieszczący się tam zakład spełnia wszystkie warunki niezbędne dla realizacji zamówienia – mówi Marcin Jędryczka, reprezentujący HRC. Jak dodaje, nie wyklucza to dalszej obecności w Polsce. – Najpierw musimy jednak wygrać zamówienie i podpisać umowę, na czym się koncentrujemy. Wówczas będziemy mogli prowadzić i finalizować uzgodnienia z polskimi partnerami. Trzeba jednak pamiętać, że najważniejszy jest czas, w którym mają powstać tramwaje, a ten ucieka – wskazuje Jędryczka.

Warto przy tym wspomnieć, że producent ma pełne, niczym nieograniczone prawo do wskazania Korei jako miejsca produkcji pojazdów. Tramwaje Warszawskie nie mogą wymagać produkcji na terenie Polski, gdyż naruszałoby to zasady konkurencji na wspólnym rynku europejskim. Co więcej, Unia Europejska ma umowę o równym traktowaniu z Koreą, którą ratyfikowała również Polska. Paradoksalnie więc tramwaje mogą być produkowane w Korei, ale już nie np. w bliższej geograficznie Turcji.

Miejsce produkcji jest jednak kluczowe w odwołaniu z innego względu. Zwycięzca przetargu zadeklarował, że pojazdy zostaną przetransportowane do Polski na statkach. Pesa w swoim odwołaniu wskazuje m.in., że dostawa tramwajów w terminie wskazanym przez producenta nie jest możliwa z uwagi na czas trwania transportu morskiego, który – zdaniem bydgoskiego producenta – jest dwa razy dłuższy, niż deklarują to Koreańczycy. Hyundai jasno jednak obstaje przy tym, że termin 40 dni jest realny: w takim czasie dostarczono pojazdy do Egiptu i Tunezji. Zresztą termin 35 dni powszechnie podawany jest jako typowy dla dostaw towarów z Azji do Europy drogą morską (takie wartości wskazywano chociażby podczas niedawnego międzynarodowego kongresu kolejowego pod egidą UIC).

Ponadto HRC przekonuje, że transport morski nie ma wpływu na czas trwania kontraktu – pierwsze pojazdy na Ukrainę i do Grecji dostarczono w krótszym terminie, niż wymagają to Tramwaje Warszawskie. – Kwestię transportu HRC ma akurat dobrze rozplanowaną i przećwiczoną. Firma ma ogromne doświadczenie w tego rodzaju transporcie – dostarcza pojazdy szynowe do 36 krajów na całym świecie, a dodatkowo transportuje, można powiedzieć codziennie, samochody i inne produkty – komentuje Marcin Jędryczka.

Jednocześnie przedstawiciel Hyundaia podkreśla, że bez względu na miejsce produkcji tramwaju znacząca część podzespołów będzie pochodziła z Polski oraz innych krajów europejskich. – Produkcja trwa niecałe cztery lata, ale tramwaj eksploatuje się przez co najmniej 30 lat. Do tego umowa zakłada serwisowanie pojazdów i realizację zobowiązań naprawczych w ciągu kolejnych 15 lat. Nierozważne byłoby niewykorzystanie w tej sytuacji europejskich komponentów. Z większością dostawców długoterminowych tych z Europy i Polski mamy podpisane już listy intencyjne, co świadczy o znaczącym zaawansowaniu procesów projektowych i logistycznych. Mamy już zaawansowane porozumienia – wskazuje Jędryczka. Jak dodaje, Hyundai będzie budował swoją dalszą obecność w Europie i Polsce właśnie w oparciu o kwestie związane z wymaganym w przetargu serwisem pojazdów.

Na razie kolejne posiedzenie Krajowej Izby Odwoławczej odroczono do 22 marca. Przy czym nie musi to być jeszcze decydujące starcie.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5