Ze zintegrowanym węzłem przesiadkowym, pasem tramwajowo-autobusowym, z nowymi drogami, chodnikami, ścieżkami rowerowymi i oświetleniem oraz z nowym łącznikiem torowym – tak w 2020 roku będzie wyglądał plac Rapackiego i okolice. Co czeka mieszkańców Torunia w czasie robót?
Plac Rapackiego i jego okolice to jedno z najważniejszych miejsc na komunikacyjnej mapie Torunia. To m.in. tam integrują się środki komunikacji miejskiej. Plac zyska nowe oblicze w ramach projektu przebudowy układu torowo-drogowego w ul. Wały gen. Sikorskiego i al. Jana Pawła II wraz z budową pasa tramwajowo-autobusowego.
Prace ruszą tej wiosny. – Inwestycja obejmie przebudowę istniejących torowisk tramwajowych wzdłuż ulic: Chopina, al. św. Jana Pawła II, Wały gen. Sikorskiego oraz Kraszewskiego i Czerwona Droga, a także budowę nowego odcinka torowiska łączącego pl. Artylerii Polskiej i pl. Niepodległości wraz z infrastrukturą towarzyszącą – mówi prezydent Torunia Michał Zaleski. – W al. św. Jana Pawła II powstanie nowoczesny węzeł przesiadkowy integrujący transport autobusowy z tramwajowym. Przeprowadzona zostanie również kompleksowa przebudowa układu drogowego w obrębie przebudowywanych torowisk. Całkowita długość nowych lub zmodernizowanych linii tramwajowych wyniesie 1,25 km, przebudowanych dróg dla rowerów – 1 km i powstanie ponad pół kilometra wyznaczonych buspasów – dodaje prezydent.
Prace będą prowadzone w centralnym obszarze miasta i będą wiązały się z okresowymi utrudnieniami w ruchu drogowym. Jednakże już w roku 2020 mieszkańcy Torunia i nie tylko będą mogli w pełni korzystać z nowo wybudowanej infrastruktury drogowo-tramwajowej. Nowo powstały odcinek torowiska pozwoli także na wprowadzenie dodatkowych połączeń tramwajowych. Dzięki temu tramwaje będą mogły przejąć część pasażerów korzystających dotąd ze środków komunikacji indywidualnej i autobusowej. Dzięki realizacji projektu Toruń uzyska przestrzeń publiczną o wyższej jakości. Zostanie uporządkowana przestrzeń miejska w bezpośrednim sąsiedztwie zespołu staromiejskiego wpisanego na listę światowego dziedzictwa kulturowego UNESCO.
Generalnym wykonawcą jest wyłoniona w przetargu firma Balzola. Inwestycja realizowana jest w systemie „zaprojektuj i wybuduj”, gdzie to wykonawca jest odpowiedzialny zarówno za opracowanie dokumentacji projektowej jak i realizację robót budowlanych. Umowę z wykonawcą podpisano 23 stycznia 2018 r. Wartość robót budowlanych wraz z projektowaniem to niemal 66,9 mln zł brutto.
Zasadnicze roboty budowlane planuje się od kwietnia 2019 r. do lipca 2020 r. Wszystkie terminy uzależnione są od uzyskania stosownych zezwoleń (ZRID). Etap I
– Pierwszy etap prac budowlanych będzie wiązał się z zamknięciem dla ruchu samochodowego ulic Chopina i Wały gen. Sikorskiego. Prace planowane są w terminie kwiecień – lipiec 2019 r. – mówi Piotr Rama, zastępca prezesa ds. techniczno-eksploatacyjnych Miejskiego Zakładu Komunikacji w Toruniu. – Na Wałach gen. Sikorskiego na odcinku od pl. Artylerii Polskiej do pl. Teatralnego ruch w początkowej fazie będzie odbywał się po południowej jezdni (przejazd będzie możliwy tylko dla pojazdów transportu zbiorowego, TAXI i służb miejskich). Następnie, po wykonaniu jezdni północnej oraz torowiska, ruch kołowy zostanie poprowadzony jezdnią północną na tych samych zasadach co wcześniej ruch prowadzony jezdnią południową – dodaje Rama.
Zalecany będzie objazd ze wschodu na most Piłsudskiego ulicami: z Warszawskiej w Dobrzyńską i dalej do ronda Pokoju Toruńskiego, ulicą Przy Kaszowniku przez pl. Chrapka, dalej ulicami: Przy Kaszowniku, Odrodzenia, Czerwona Droga do pl. Niepodległości, al. św. Jana Pawła II na most im. J. Piłsudskiego. – W tym czasie ruch samochodowy w ul. Chopina na odcinku od al. 500-lecia Torunia do al. św. Jana Pawła II odbywać się będzie po jezdni. Następnie, po usunięciu kolizji z sieciami podziemnymi ruch kołowy zostanie przełożony na specjalnie przygotowane do tego celu torowisko – dodaje Piotr Rama. – Jednocześnie zapewniony zostanie dojazd ulicą Chopina od ul. Bydgoskiej do ul. Fredry. Przejazd przez skrzyżowanie ul. Chopina i al. 500-lecia Torunia dla tej relacji będzie niemożliwy, obowiązywał będzie objazd ul. Bydgoską, al. 500-lecia Torunia i dalej w prawo w ul. Chopina – mówi Rama. Etap II
Po udrożnieniu ulic Chopina i Wały gen. Sikorskiego, w terminie od sierpnia 2019 do lipca 2020 r., prace przeniosą się na al. św. Jana Pawła II, przy czym ten etap budowy będzie podzielony na dwa podetapy, tj. podetap 1 – kiedy ruch samochodowy będzie odbywał się po jezdni wschodniej oraz podetap 2 – kiedy ruch zostanie przełożony na jezdnię zachodnią.
Etap III
Ostatnim etapem robót budowlanych będzie przebudowa pl. Niepodległości, której realizację zaplanowano w terminie od stycznia do lipca 2020 r. Prace będą obejmowały budowę węzła torowego na pl. Niepodległości z połączeniem nowego odcinka torowiska w al. św. Jana Pawła II oraz przebudowę fragmentów istniejącego torowiska wzdłuż ulic Kraszewskiego i Czerwona Droga.
W czasie prowadzenia robót, z powodu zmian w organizacji ruchu, inaczej będzie funkcjonowała komunikacja miejska.
ZMIANY W KOMUNIKACJI TRAMWAJOWEJ - II kwartał 2019 r. – IV kwartał 2019 r.
Ruch tramwajowy w ul. Bydgoskiej na odcinku od Sienkiewicza do al. Solidarności zostanie wstrzymany. Nastąpi: 1. Zawieszenie ruchu tramwajów linii nr 3 i 4. 2. Zmiana trasy linii nr 5 - objazd przez al. Solidarności i ul. Kraszewskiego zamiast ul. Bydgoską. Z Motoareny ul. Reja – Bydgoską – Sienkiewicza. 3. Zwiększenie częstotliwości kursów linii nr 2 z 10 min. do 8 minut. 4. Przemienność kursów linii nr 1 i 2 na odcinku wspólnym (co 4 min.) 5. Korekta w odjazdach linii tramwajowej nr 1 i 5. Komunikacja zastępcza Na odcinku Odrodzenia – Reja wprowadzona zostanie zastępcza komunikacja autobusowa linii nr 53, z częstotliwością kursowania co 20 minut. Trasa linii będzie przebiegać następująco: Odrodzenia – Czerwona Droga – Mickiewicza – Sienkiewicza – Broniewskiego – Reja – Bydgoska – Pl. Rapackiego – Al. Solidarności – Odrodzenia.
ZMIANY W KOMUNIKACJI AUTOBUSOWEJ - II kwartał 2019 r. – III kwartał 2019 r.
Dla linii autobusowych jadących w kierunku mostu im. J. Piłsudskiego wyznaczony zostanie objazd. 1. Autobusy linii nr 10, 12, 14, 22, 27, 32, 38 i nocne 01 i 03 omijać będą al. Solidarności i pojadą objazdem ul. Czerwona Droga i al. Św. Jana Pawła II. 2. Autobusy zatrzymywać się będą na ul. Czerwona Droga (za al. Solidarności). Dodatkowa linia autobusowa na lewobrzeże Na odcinku centrum – przystanek Letnia wprowadzona zostanie dodatkowa linia autobusowa lub skorygowane trasy linii nr 32 i 38. Autobusy kursować będą z częstotliwością co ok. 20 – 30 minut. Decyzja o uruchomieniu linii zostanie podjęta po przeprowadzeniu konsultacji z mieszkańcami w marcu br. ZMIANY W KOMUNIKACJI TRAMWAJOWEJ - IV kwartał 2019 r. – III kwartał 2020 r.
Ruch tramwajowy w ul. Kraszewskiego na odcinku od Sienkiewicza do al. Solidarności zostanie wstrzymany. Nastąpi: 1. Zawieszenie ruchu tramwajów linii nr 3 i 4. 2. Zmiana trasy linii nr 1 - objazd przez pl. Rapackiego – ul. Bydgoską – Sienkiewicza (powrót przez ul. Reja). 3. Zwiększenie częstotliwości kursów linii nr 2 z 10 do 8 minut. 4. Przemienność kursów linii nr 1 i 2 na odcinku wspólnym (co 4 min.). 5. Korekta w odjazdach linii tramwajowej nr 1 i 5.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.