Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Toruń: Tak będzie wyglądać plac Rapackiego w 2020 roku. Prace ruszą wiosną

Dalej Wstecz
Autor:

Redakcja

Data publikacji:
06-03-2019
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
inf. prasowa UM Toruń

Podziel się ze znajomymi:

Ze zintegrowanym węzłem przesiadkowym, pasem tramwajowo-autobusowym, z nowymi drogami, chodnikami, ścieżkami rowerowymi i oświetleniem oraz z nowym łącznikiem torowym – tak w 2020 roku będzie wyglądał plac Rapackiego i okolice. Co czeka mieszkańców Torunia w czasie robót?

Plac Rapackiego i jego okolice to jedno z najważniejszych miejsc na komunikacyjnej mapie Torunia. To m.in. tam integrują się środki komunikacji miejskiej. Plac zyska nowe oblicze w ramach projektu przebudowy układu torowo-drogowego w ul. Wały gen. Sikorskiego i al. Jana Pawła II wraz z budową pasa tramwajowo-autobusowego.

Prace ruszą tej wiosny. – Inwestycja obejmie przebudowę istniejących torowisk tramwajowych wzdłuż ulic: Chopina, al. św. Jana Pawła II, Wały gen. Sikorskiego oraz Kraszewskiego i Czerwona Droga, a także budowę nowego odcinka torowiska łączącego pl. Artylerii Polskiej i pl. Niepodległości wraz z infrastrukturą towarzyszącą – mówi prezydent Torunia Michał Zaleski. – W al. św. Jana Pawła II powstanie nowoczesny węzeł przesiadkowy integrujący transport autobusowy z tramwajowym. Przeprowadzona zostanie również kompleksowa przebudowa układu drogowego w obrębie przebudowywanych torowisk. Całkowita długość nowych lub zmodernizowanych linii tramwajowych wyniesie 1,25 km, przebudowanych dróg dla rowerów – 1 km i powstanie ponad pół kilometra wyznaczonych buspasów – dodaje prezydent.

Prace będą prowadzone w centralnym obszarze miasta i będą wiązały się z okresowymi utrudnieniami w ruchu drogowym. Jednakże już w roku 2020 mieszkańcy Torunia i nie tylko będą mogli w pełni korzystać z nowo wybudowanej infrastruktury drogowo-tramwajowej. Nowo powstały odcinek torowiska pozwoli także na wprowadzenie dodatkowych połączeń tramwajowych. Dzięki temu tramwaje będą mogły przejąć część pasażerów korzystających dotąd ze środków komunikacji indywidualnej i autobusowej. Dzięki realizacji projektu Toruń uzyska przestrzeń publiczną o wyższej jakości. Zostanie uporządkowana przestrzeń miejska w bezpośrednim sąsiedztwie zespołu staromiejskiego wpisanego na listę światowego dziedzictwa kulturowego UNESCO.

Generalnym wykonawcą jest wyłoniona w przetargu firma Balzola. Inwestycja realizowana jest w systemie „zaprojektuj i wybuduj”, gdzie to wykonawca jest odpowiedzialny zarówno za opracowanie dokumentacji projektowej jak i realizację robót budowlanych. Umowę z wykonawcą podpisano 23 stycznia 2018 r. Wartość robót budowlanych wraz z projektowaniem to niemal 66,9 mln zł brutto.

Zasadnicze roboty budowlane planuje się od kwietnia 2019 r. do lipca 2020 r. Wszystkie terminy uzależnione są od uzyskania stosownych zezwoleń (ZRID).

Etap I


– Pierwszy etap prac budowlanych będzie wiązał się z zamknięciem dla ruchu samochodowego ulic Chopina i Wały gen. Sikorskiego. Prace planowane są w terminie kwiecień – lipiec 2019 r. – mówi Piotr Rama, zastępca prezesa ds. techniczno-eksploatacyjnych Miejskiego Zakładu Komunikacji w Toruniu. – Na Wałach gen. Sikorskiego na odcinku od pl. Artylerii Polskiej do pl. Teatralnego ruch w początkowej fazie będzie odbywał się po południowej jezdni (przejazd będzie możliwy tylko dla pojazdów transportu zbiorowego, TAXI i służb miejskich). Następnie, po wykonaniu jezdni północnej oraz torowiska, ruch kołowy zostanie poprowadzony jezdnią północną na tych samych zasadach co wcześniej ruch prowadzony jezdnią południową – dodaje Rama.

Zalecany będzie objazd ze wschodu na most Piłsudskiego ulicami: z Warszawskiej w Dobrzyńską i dalej do ronda Pokoju Toruńskiego, ulicą Przy Kaszowniku przez pl. Chrapka, dalej ulicami: Przy Kaszowniku, Odrodzenia, Czerwona Droga do pl. Niepodległości, al. św. Jana Pawła II na most im. J. Piłsudskiego. – W tym czasie ruch samochodowy w ul. Chopina na odcinku od al. 500-lecia Torunia do al. św. Jana Pawła II odbywać się będzie po jezdni. Następnie, po usunięciu kolizji z sieciami podziemnymi ruch kołowy zostanie przełożony na specjalnie przygotowane do tego celu torowisko – dodaje Piotr Rama. – Jednocześnie zapewniony zostanie dojazd ulicą Chopina od ul. Bydgoskiej do ul. Fredry. Przejazd przez skrzyżowanie ul. Chopina i al. 500-lecia Torunia dla tej relacji będzie niemożliwy, obowiązywał będzie objazd ul. Bydgoską, al. 500-lecia Torunia i dalej w prawo w ul. Chopina – mówi Rama.

Etap II


Po udrożnieniu ulic Chopina i Wały gen. Sikorskiego, w terminie od sierpnia 2019 do lipca 2020 r., prace przeniosą się na al. św. Jana Pawła II, przy czym ten etap budowy będzie podzielony na dwa podetapy, tj. podetap 1 – kiedy ruch samochodowy będzie odbywał się po jezdni wschodniej oraz podetap 2 – kiedy ruch zostanie przełożony na jezdnię zachodnią.

Etap III

Ostatnim etapem robót budowlanych będzie przebudowa pl. Niepodległości, której realizację zaplanowano w terminie od stycznia do lipca 2020 r. Prace będą obejmowały budowę węzła torowego na pl. Niepodległości z połączeniem nowego odcinka torowiska w al. św. Jana Pawła II oraz przebudowę fragmentów istniejącego torowiska wzdłuż ulic Kraszewskiego i Czerwona Droga.

W czasie prowadzenia robót, z powodu zmian w organizacji ruchu, inaczej będzie funkcjonowała komunikacja miejska.

ZMIANY W KOMUNIKACJI TRAMWAJOWEJ - II kwartał 2019 r. – IV kwartał 2019 r.

Ruch tramwajowy w ul. Bydgoskiej na odcinku od Sienkiewicza do al. Solidarności zostanie wstrzymany.
Nastąpi:
1. Zawieszenie ruchu tramwajów linii nr 3 i 4.
2. Zmiana trasy linii nr 5 - objazd przez al. Solidarności i ul. Kraszewskiego zamiast ul. Bydgoską. Z Motoareny ul. Reja – Bydgoską – Sienkiewicza.
3. Zwiększenie częstotliwości kursów linii nr 2 z 10 min. do 8 minut.
4. Przemienność kursów linii nr 1 i 2 na odcinku wspólnym (co 4 min.)
5. Korekta w odjazdach linii tramwajowej nr 1 i 5.
Komunikacja zastępcza
Na odcinku Odrodzenia – Reja wprowadzona zostanie zastępcza komunikacja autobusowa linii nr 53, z częstotliwością kursowania co 20 minut.
Trasa linii będzie przebiegać następująco: Odrodzenia – Czerwona Droga – Mickiewicza – Sienkiewicza – Broniewskiego – Reja – Bydgoska – Pl. Rapackiego – Al. Solidarności – Odrodzenia.

ZMIANY W KOMUNIKACJI AUTOBUSOWEJ - II kwartał 2019 r. – III kwartał 2019 r.

Dla linii autobusowych jadących w kierunku mostu im. J. Piłsudskiego wyznaczony zostanie objazd.
1. Autobusy linii nr 10, 12, 14, 22, 27, 32, 38 i nocne 01 i 03 omijać będą al. Solidarności i pojadą objazdem ul. Czerwona Droga i al. Św. Jana Pawła II.
2. Autobusy zatrzymywać się będą na ul. Czerwona Droga (za al. Solidarności).
Dodatkowa linia autobusowa na lewobrzeże
Na odcinku centrum – przystanek Letnia wprowadzona zostanie dodatkowa linia autobusowa lub skorygowane trasy linii nr 32 i 38. Autobusy kursować będą z częstotliwością co ok. 20 – 30 minut. Decyzja o uruchomieniu linii zostanie podjęta po przeprowadzeniu konsultacji z mieszkańcami w marcu br.

ZMIANY W KOMUNIKACJI TRAMWAJOWEJ - IV kwartał 2019 r. – III kwartał 2020 r.


Ruch tramwajowy w ul. Kraszewskiego na odcinku od Sienkiewicza do al. Solidarności zostanie wstrzymany.
Nastąpi:
1. Zawieszenie ruchu tramwajów linii nr 3 i 4.
2. Zmiana trasy linii nr 1 - objazd przez pl. Rapackiego – ul. Bydgoską – Sienkiewicza (powrót przez ul. Reja).
3. Zwiększenie częstotliwości kursów linii nr 2 z 10 do 8 minut.
4. Przemienność kursów linii nr 1 i 2 na odcinku wspólnym (co 4 min.).
5. Korekta w odjazdach linii tramwajowej nr 1 i 5.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Toruń chce tramwaju na lewobrzeżu. Analiza zlecona

Komunikacja

Toruń zleca projekt nowej zajezdni tramwajowej

Komunikacja

Toruń pozbędzie się ślepych torów odstawczych

Przestrzeń

Toruń pokazuje przebieg nowej linii tramwajowej

Komunikacja

Toruń pokazuje przebieg nowej linii tramwajowej

inf. pras. oprac. JR 10 września 2024

Toruń. Pętla Wschodnia do likwidacji. Przez drogę

Komunikacja

Zobacz również:

Toruń chce tramwaju na lewobrzeżu. Analiza zlecona

Komunikacja

Toruń zleca projekt nowej zajezdni tramwajowej

Komunikacja

Toruń pozbędzie się ślepych torów odstawczych

Przestrzeń

Toruń pokazuje przebieg nowej linii tramwajowej

Komunikacja

Toruń pokazuje przebieg nowej linii tramwajowej

inf. pras. oprac. JR 10 września 2024

Toruń. Pętla Wschodnia do likwidacji. Przez drogę

Komunikacja

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij