Partner serwisu
Komunikacja

Toruń pokazuje przebieg nowej linii tramwajowej

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Sultof
GMV

Data publikacji:
10-09-2024
Ostatnia modyfikacja:
10-09-2024
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
inf. pras. UM Toruń

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Toruń pokazuje przebieg nowej linii tramwajowej
mat. MZK Toruń
Toruń właśnie zaprezentował dokładny przebieg nowej linii tramwajowej łączącej pętlę Motoarena z nową zajezdnią tramwajową, która ma powstać na zachodzie miasta. Na dwutorowej trasie o długości 1,75-kilometra zaplanowano trzy przystanki dla pasażerów. Nowa zajezdnia tramwajowa zajmie obszar 11,5 hektara i będzie wyposażona w halę obsługową, halę postojową oraz tokarkę podtorową czy myjnię tramwajową. Miasto chce dofinansować oba zadania ze środków unijnych.

Kilka tygodni temu informowaliśmy na naszych łamach o planach Torunia dotyczących budowy zupełnie nowej trasy tramwajowej od pętli Motoarena do nowej zajezdni tramwajowej ulokowanej na zachodzie miasta. Była to znaczna zmiana w stosunku do dotychczasowych zamierzeń, bowiem do tej pory miasto planowało zbudować zajezdnię tramwajową obok obecnej zajezdni autobusowej przy ulicy Legionów. Przy okazji budowy trasy tramwajowej na północ miasta wykonano nawet rozjazdy w kierunku nowej zajezdni, które ostatecznie nie zostaną wykorzystane. Toruń właśnie pochwalił się planami dotyczącymi nowej zajezdni oraz trasy tramwajowej łączącej obiekt z resztą miasta.

Skąd zmiana podejścia?

– Pierwotne plany przewidywały zlokalizowanie zajezdni tramwajowej przy ulicy Legionów, gdzie obecnie znajduje się zajezdnia autobusowa. To obszar silnie zurbanizowany. Zwarta zabudowa tego terenu nie daje możliwości ewentualnej dalszej rozbudowy zajezdni, która wraz z rozwojem sieci tramwajowej również powinna się rozrastać. W bezpośrednim sąsiedztwie znajdują się tereny przeznaczone pod zabudowę mieszkaniową. Takie umiejscowienie mogłoby negatywnie wpływać na codzienne funkcjonowanie mieszkańców, m.in. poprzez hałas i natężony ruch pojazdów – mówi Paweł Gulewski, prezydent Torunia, cytowany w komunikacie prasowym – Ponadto analiza istniejących korytarzy transportu tramwajowego zawarta w Planie Zrównoważonej Mobilności Miejskiej dla Obszaru Funkcjonalnego Torunia wykazała, że w docelowym, optymalnym scenariuszu rozwoju miasta rekomenduje się budowę nowych linii tramwajowych na zachód Torunia. Budowa zajezdni tramwajowej w nowej lokalizacji, nieopodal Szosy Bydgoskiej, a także budowa nowej linii tramwajowej łączącej pętlę Motoarena z zajezdnią, zapoczątkują realizację tej strategii. Nowy odcinek torowiska zapewni dojazd do punktów handlowo-usługowych zlokalizowanych na tym obszarze oraz do stadionu żużlowego – dodaje samorządowiec.

Paweł Gulewski zwraca również uwagę, że po objęciu stanowiska prezydenta Torunia, zmienił decyzję poprzednika, który chciał wnioskować o dofinansowanie na realizację budowy zajezdni na Koniuchach, na obszarze obecnej zajezdni autobusowej MZK.

Jak zwraca uwagę miasto, dotychczasowa zajezdnia tramwajowa liczy sobie tyle lat, co toruńska komunikacja miejska. Została wybudowana w 1891 roku i obecnie nie jest w stanie obsłużyć takiej liczby tramwajów, jaką dysponuje Toruń. Z uwagi na ograniczoną przestrzeń oraz historyczny charakter nie da się jej rozbudować do dzisiejszych potrzeb, nie sposób w niej zainstalować urządzeń niezbędnych do obsługi nowoczesnego i licznego taboru, m.in. tokarki podtorowej czy myjni. Montaż tych urządzeń, bardzo potrzebnych w obsłudze codziennej i remontowej, w obecnej zajezdni wiązałby się z koniecznością zmniejszenia liczby torów wykorzystywanych do obsługi tramwajów, co przełożyłoby się na zmniejszenie efektywności funkcjonowania obiektu. Stąd konieczność wybudowania nowej zajezdni.

Hala obsługi, hala postojowa czy tokarka podtorowa

Nowa zajezdnia tramwajowa będzie zlokalizowana w zachodniej części Torunia, tuż przy granicy miasta, na przedłużeniu ul. Łukasiewicza (pomiędzy Castoramą a lotniskiem) na terenie dotąd niezurbanizowanym, bez zabudowy mieszkalnej oraz usługowej. Zajmie obszar ok. 11,5 ha. Inwestycja obejmuje budowę wewnętrznego układu torowego i drogowego, hali naprawczo-warsztatowej z myjnią i tokarką podtorową mogącą pomieścić ok. 12 pociągów ok. 30-metrowych, hali odstawczej na ok. 25 pociągów ok. 30-metrowych, budynku obsługi zajezdni, stacji zasilania dla potrzeb nowej linii i zajezdni, miejsc postojowych dla pojazdów technicznych i obsługi zajezdni, a także zagospodarowanie terenu wraz z małą architektura, zielenią itp.

Dojazd drogowy do nowej zajezdni zostanie zapewniony od południa, od Szosy Bydgoskiej oraz od wschodu od ul. Łukasiewicza (w korytarzu planowanej trasu średnicowej). Dojazd torowy zapewni nowa linia tramwajowa. Będzie on przygotowany w sposób umożliwiający przedłużenie jej w kierunku zachodnim.

Planowany termin realizacji inwestycji to okres pomiędzy czwartym kwartałem 2026 r. a pierwszym kwartałem 2029 r. Wstępny budżet budowy zajezdni tramwajowej (na podstawie studium wykonalności): ok. 130 mln zł netto.

W kolejnym etapie obok zajezdni tramwajowej planowana jest budowa zajezdni autobusowej. Tym samym zakończy się funkcjonowanie obecnej zajezdni przy ul. Legionów. Będzie to możliwe po uzyskaniu środków na budowę – w perspektywie ok. 2030 roku.

Nowa linia tramwajowa

Nowa linia tramwajowa ma być dwutorowa i połączyć pętlę Motoarena z nową zajezdnią. Linia będzie miała długość ok. 3500 metrów toru pojedynczego. Przez pierwsze ok. 100 metrów przebiegać będzie w pasie dzielącym jezdnie Szosy Bydgoskiej w kierunku zachodnim, a następnie skręci w ul. Pera Jonsonna i biedzie biegła wzdłuż tej ulicy, w bezpośrednie otoczenie Motoareny. Następnie skręci na północny zachód i wzdłuż planowanej drogi wschód-zachód, w ciągu ulicy Ignacego Łukasiewicza dotrze do nowej zajezdni.

Wzdłuż trasy przewidziano budowę trzech zespołów przystanków tramwajowych. Nowe torowisko będzie w większości torowiskiem zielonym. Planowany koszt budowy nowej linii to ok. 40 mln zł netto.

Zarówno budowa nowej zajezdni tramwajowej, jak i nowej linii są planowane do realizacji w ramach projektu "Rozwój ekologicznej komunikacji tramwajowej w Toruniu", z dofinansowaniem z programu Funduszy Europejskich na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko. W jego ramach miasto planuje też sfinansować zakup tramwajów oraz modernizację kolejnych odcinków torowisk.

Wniosek o dofinansowanie został złożony 27 czerwca br. Obecnie MZK przygotowuje się do procedur projektowych dla obu zadań.
Partnerzy działu

Sultof
GMV

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Toruń. Pętla Wschodnia do likwidacji. Przez drogę

Komunikacja

Toruń. Pętla Wschodnia do likwidacji. Przez drogę

Jakub Rösler 02 września 2024

Toruń kupił nowe tramwaje. Ile ich będzie?

Komunikacja

Toruń kupił nowe tramwaje. Ile ich będzie?

Inf. pras. oprac. JR 28 sierpnia 2024

Toruń planuje budowę trasy tramwajowej na zachodzie miasta

Komunikacja

Toruń rozstrzygnął drugi przetarg na tramwaje

Przestrzeń

Toruń rozstrzygnął drugi przetarg na tramwaje

Witold Urbanowicz 25 lipca 2024

Toruń wybrał dostawcę tramwajów

Przestrzeń

Toruń wybrał dostawcę tramwajów

Witold Urbanowicz 10 czerwca 2024

Zobacz również:

Toruń. Pętla Wschodnia do likwidacji. Przez drogę

Komunikacja

Toruń. Pętla Wschodnia do likwidacji. Przez drogę

Jakub Rösler 02 września 2024

Toruń kupił nowe tramwaje. Ile ich będzie?

Komunikacja

Toruń kupił nowe tramwaje. Ile ich będzie?

Inf. pras. oprac. JR 28 sierpnia 2024

Toruń planuje budowę trasy tramwajowej na zachodzie miasta

Komunikacja

Toruń rozstrzygnął drugi przetarg na tramwaje

Przestrzeń

Toruń rozstrzygnął drugi przetarg na tramwaje

Witold Urbanowicz 25 lipca 2024

Toruń wybrał dostawcę tramwajów

Przestrzeń

Toruń wybrał dostawcę tramwajów

Witold Urbanowicz 10 czerwca 2024

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5